Spørgsmål nr. 5: "Mener ministeren, at formuleringen i § 3a i det første lovudkast til L 51 indeholder formuleringer eller bestemmelser, som ikke bidrager til at understøtte og styrke kvaliteten i musikskoleundervisningen? Mener ministeren, at de nævnte f ormuleringer og bestemmelser lægger et for højt niveau, hvad angår kvalitet og bredde i musikskoleundervisningen?" Svar: Formuleringen i § 3 a i det lovudkast der blev sendt i høring forud for fremsættelsen af lovforslaget indeholdt en gengivelse af en række krav til musikskoleundervisningen, som de findes i de vejledende retningslinier for musikskoleundervisning. Ifølge lovforslaget fastsætter kulturministeren i samråd med Kunstrådet vejledende retningslinier for musikskoleundervisningen, som det er tilfældet med gældende lovgivning. Jeg forventer derfor, at de nævnte formuleringer også fremover vil være at finde i de vejledende retningslinier. Det er hensigten med lovforslaget, at musikskoleundervisningen som minimum fastholdes på nuværende niveau. Det  er da også blevet indskrevet i bemærkningerne til lo vforslaget, at ”KL og Kulturministeriet forventer, at det nuværende aktivitetsniveau som min imum bør blive fastholdt efter at musikskolernes finansiering fra den 1. januar 2007 fuldt overgår til kommunerne. KL og Kulturministeriet har i den forbindelse aftalt, at Kulturministeriet i en fireårig overgangsperiode efter kommunalreformens ikrafttræ den viderefører den systematiske dataindsamling (musikskolestatistikken) vedr. aktivitetsniveauet i landets musikskoler med henblik på at vurdere om niveauet som minimum fastholdes, som det kendes i dag.” Langt de fleste musikskoler lever i dag op til Kuntsrådets vejledende retningslinier for kvalitet og aktivitet. Det er derfor min forventning, at dette niveau som minimum videreføres.