Sundhedsudvalget 2004-05 (2. samling)
L 64 Bilag 6
Offentligt
157051_0001.png
157051_0002.png
157051_0003.png
157051_0004.png
Til lovforslag nr.L 64
Folketinget 2004 - 05 (2. samling)Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 6. april 2005
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om røgfri miljøer i offentlige lokaler,transportmidler og lignende(Obligatorisk skiltning om rygepolitik på offentligt tilgængelige serveringssteder)[af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)]
1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 3. marts 2005. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.Tidligere behandlingLovforslaget er i hovedtræk en genfremsættelse af lovforslag nr. L 132 fra folketingsåret 2004-05,1. samling. Udvalget har fået omdelt de høringssvar og det høringsnotat, som indenrigs- og sund-hedsministeren sendte til udvalget i forbindelse med behandlingen af L 132.2. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Socialdemokratiets medlemmer af udvalget kan støtte regeringens lovforslag om, at alle caféer ogrestauranter i fremtiden skal skilte med deres rygepolitik. Socialdemokratiet ser det som et første –meget lille – skridt i den tobakspolitiske debat. Samtidig gør Socialdemokratiet dog opmærksom på,at lovforslaget alene er et beskedent bidrag til forbrugeroplysningen. Lovforslaget tager ikke fat påspørgsmålet om den passive rygning, som tjenere og barpersonale hver dag må udsætte sig selv forved at gå på arbejde. Lovforslaget er med det sigte uambitiøst og slet ikke vidtrækkende nok.Den enkelte borgers sundhed er nemlig ikke blot en konsekvens af den enkeltes individuelle livs-stil og vaner. Ansvaret for en sund tilværelse er derfor en samfundsopgave, og løsningen af proble-met vedrørende passiv rygning er et godt eksempel herpå. Socialdemokratiet mener ikke, at det erFolketingets opgave at bestemme, om folk skal ryge eller ej, men på grund af hensynet til hinandenog til hinandens helbred mener Socialdemokratiet, at det kan være nødvendigt at lave regler for,hvor den enkelte må ryge.Undersøgelser fra Arbejdsmiljøinstituttet viser, at passiv rygning hvert år slår mellem 5 og 10 an-satte i restaurationsbranchen ihjel i Danmark, alene fordi disse mennesker passer deres arbejde.Samtidig ved man, at rygning hvert år koster ca. 12.000 danskere livet. Til sammenligning er detflere, end der samlet set dør af sygdom eller ulykker relateret til alkohol, narkotika, ulykker, mord,selvmord og trafikulykker.
2
Derfor er der brug for mere end et skilt på væggen på en restaurant eller i en café.Der er brug for, at rygning på arbejdspladsen ses som et arbejdsmiljøproblem, der skal løses. Dethandler ikke om at prædike moral. Rygere tager selv ansvar for deres liv og helbred – men den fri-hed bør ikke-rygere og ansatte i restaurationsbranchen også have. Derfor kan man ikke løbe fra, atder på længere sigt bør sikres røgfri arbejdspladser overalt i Danmark.Socialdemokratiet tror ikke, at indførslen af et rygeforbud på alle danske arbejdspladser kan over-holdes, hvis det indføres som en snuptagsløsning. I stedet opfordrer Socialdemokraterne regeringentil snarest at tage initiativ til at komme med en handleplan, der igangsætter en lang række initiativerfor at stoppe rygning på danske arbejdspladser, samt at tilbyde billigere rygestop-tilbud til de ryge-re, der er motiverede til at stoppe. Således kan der skabes en holdningsændring i samfundet, derbetyder at man efter f.eks. 2-3 år kan indføre et rygeforbud i alle offentlige rum, som befolkningenbakker op om.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer, at med lovforslagets indførelse af obliga-torisk synlig skiltning på den enkelte restaurationsvirksomhed har borgerne nu en mulighed for fritat vælge, om de ønsker at besøge en røgfri restaurant eller det modsatte.Desuden er det væsentligt, at også de ansatte kan prioritere, om deres arbejdsplads skal foregå i etrøgfrit miljø. Lovforslaget indebærer naturligvis ikke, at det på nogen måde skal afholde virksom-hederne fra at indføre et godt arbejdsmiljø med ventilation og andre mulige miljøtiltag således, atansatte sikres bedst muligt mod de sundhedsmæssige skader, som tobakken medfører.Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Det Radikale Venstre vil stemme forlovforslaget om obligatorisk skiltning på serveringssteder om serveringsstedets rygepolitik, da deter et skridt i den rigtige retning. Men lovforslaget er langt fra tilstrækkeligt i forhold til at imødegåden store trussel, som passiv rygning udgør mod den danske folkesundhed. Det Radikale Venstrehenviser i denne sammenhæng til Det Radikale Venstres eget beslutningsforslag nr. B 14 om forbudmod rygning på serveringssteder og handlingsplan for flere røgfrie miljøer.Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget mener, at lovforslaget er et alt for uambitiøst skridt,og finder det beklageligt, at regeringen ikke tager problemet med passiv rygning og de sundhedsri-sici, der er forbundet hermed, mere alvorligt.Det er efter SFs mening ikke acceptabelt, at folk skal udsættes for passiv rygning og de sund-hedsmæssige risici, der er forbundet hermed, når de går på arbejde. Undersøgelser fra Arbejdsmiljø-instituttet viser, at passiv rygning hvert år slår mellem 5 og 10 ansatte i restaurationsbranchen ihjel iDanmark! SF mener, at ansatte på landets arbejdspladser har krav på at have et røgfrit miljø, ogat rygning på arbejdspladsen skal anskues som et arbejdsmiljøproblem på linje med an-dre områder. For SF er det essentielle, at man som ansat på en arbejdsplads ikke skal risikere at bli-ve udsat for sygdomsfremkaldende stoffer m.v., og det gælder uanset, om disse stammer fra rygningeller fra røg m.v. fra maskiner og produkter.SF vil dog støtte lovforslaget, fordi det trods alt er et lille skridt i den rigtige retningEnhedslistens medlem af udvalget, udtaler at Enhedslisten støtter lovforslaget som et meget lilleskridt i den rigtige retning. Men det skal tilføjes, at lovforslaget går udenom problemets kerne, nårdet handler om rygning på serveringssteder. For Enhedslisten er det afgørende at sikre de ansattessikkerhed og sundhed på alle områder. Det vil i denne forbindelse sige, at de ansatte på serverings-steder skal sikres mod passiv rygning, som ifølge en undersøgelse fra Arbejdsmiljøinstituttet førertil 5 dødsfald om året blandt tjenere.Passiv rygning som et arbejdsmiljøproblem er ikke taget alvorligt i dette lovforslag. Derfor vil derfortsat være brug for initiativer – og eventuel lovgivning – som kan sikre de ansatte på serverings-
3
steder mod passiv rygning. Ellers vil de fortsat være overladt til deres arbejdsgivers beslutningervedrørende rygning eller ej i de lokaler, hvor de er tvunget til at arbejde.Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin var på tidspunktet for betænk-ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til atkomme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
Inge-Lene Ebdrup (V) Joan Erlandsen (V) Birgitte Josefsen (V) Preben Rudiengaard (V)nfmd.Jørgen Winther (V) Birthe Skaarup (DF)fmd.Karin Nødgaard (DF) Helle Sjelle (KF)Pia Christmas-Møller (KF) Lise von Seelen (S) Lone Møller (S)Vibeke Grave (S) René Skau Björnsson (S) Charlotte Fischer (RV) Morten Østergaard (RV)Kamal Qureshi (SF) Majbrit Berlau (EL)Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udval-get.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52Socialdemokratiet (S)47Dansk Folkeparti (DF)24Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)17Socialistisk Folkeparti (SF)11Enhedslisten (EL)Tjóðveldisflokkurin (TF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Fólkaflokkurin (FF)61111
4

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 64Bilagsnr. Titel1Materiale omdelt i forbindelse med behandlingen af et tilsvarendelovforslag (L 132) fra 2004-05, 1. samling2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget41. udkast til betænkning52. udkast til betænkning