Ikke mindst den konservative ordfører gennemgik på glimrende vis det mere præcise indhold af de to lovforslag, vi behandler nu, så det vil jeg af hensyn til tiden afstå fra og
i stedet mere målrettet prøve at knytte nogle bemærkninger til nogle af de elementer, der har været gennemgående i debatten, sådan som den er forløbet indtil nu.
Må jeg ikke først sige, at jeg synes, vi har en dygtig opposition her i Folketinget. Den er i hvert fald dygtig med hensyn til sådan den ene del af oppositionsopgaven, nemlig at kritisere og skyde. Det går vældig godt. Der siges meget, der siges ikke meget nyt, men der skydes, og der skydes, og der skydes. Der kritiseres, og retorikken strammes til, som timerne går.
Jeg tror bare, at der til det at være et moderne oppositionsparti også knytter sig en anden egenskab, i hvert fald hvis man ikke på sigt vil blive ved med at være oppositionsparti, og det er at opstille et alternativ. Der må jeg sige at det kniber, at det kniber gevaldigt. Nu skal jeg ikke skærpe min retorik, så jeg vil bare sige, at jeg i hvert fald ikke er blevet positivt overrasket med hensyn til oppositionens evne - eller mangel på samme - til her i dag at kunne sige, hvor det så er, det her er galt, og hvad det er for nogle forbedringer, der skal til, hvis man skal ende op med at gå ind for modellen her. Det er svært at få greb om.
Jeg håber så, at vi kan komme det lidt nærmere på de møder, der skal finde sted her de nærmeste dage. Jeg tror i hvert fald, det er nødvendigt for den videre proces, at man i oppositionen meget målrettet gør sig klart, hvad det set med partiernes øjne er for nogle mangler, der er i de forslag, regeringen har lagt frem. Ellers får vi jo ikke det nødvendige springbræt til at komme videre med sagen her.
Der skydes med spredehagl. Fru Margrethe Vestager, som desværre i mellemtiden har måttet forlade os, kan jeg forstå, har nu gentagne gange både under det her punkt og det tidligere punkt forsøgt at introducere hele spørgsmålet om udlicitering, som om det skulle være et centralt tema i relation til de forslag, vi fremsætter her, bl.a. ved at referere til bestemmelserne om udfordringsret og servicestrategi. Derfor skal jeg bare i al stilfærdighed påpege, at der med hensyn til de her bestemmelser intet nyt er under solen.
Vi har tidligere taget ansvaret for at få kommuner og amtskommuner til at tænke i servicestrategi, og de bestemmelser kopieres nu ind i det nye lovkompleks og kommer, fuldstændig som de gør det i dag, også til at gælde for de nye regioner. At bruge det som løftestang for en løsagtig påstand om, at der skulle være en skjult ideologisk dagsorden her, der går ud på at privatisere eller udlicitere, synes jeg er lidt forstemmende.
Så bliver der i relation til debatten om det fleksible forretningsudvalgsstyre sagt, at det skulle være formuleret med henblik på at forhindre politikerne i at lave politik, og jeg kunne endda høre, at fru Anne Baastrup gik så langt som at tilskrive mig personligt den ambition at holde politikere hen i uvidenhed. Jeg må sige helt ærligt, at det er rent sludder og vrøvl, for det, der er lagt op til her, er jo, at de enkelte regionsråd kan lave lige så mange ad hoc-udvalg, som de har lyst til, præcis med henblik på at lave noget politikforberedende. Det, der ikke er muligt, er at delegere driftsansvaret ud i en struktur med faste stående udvalg.
Så man kunne faktisk vende det, der bliver sagt, om og sige, at det forslag, vi har her, netop tager sigte på at sørge for, at det er politikken, der er i højsædet i de nye regioner frem for den umiddelbare drift.
Så er der spørgsmålet om økonomi, og der skydes der også lidt på modellen her, kan jeg forstå, selv om det ikke er nogen hemmelighed, at den her model har udviklet sig over tid. Nu skal jeg søge ikke at spænde for vidt og lægge op til, at vi gentager debatter, vi tidligere har haft i salen, om, hvem der gik hvornår og hvorfor og hvordan, men bare sige, at det jo er modeller, der er udviklet eller i hvert fald inspireret af en i hvert fald frem til et vist punkt udmærket intensiv dialog, vi havde med Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre. Det er derfor, modellen ser ud, som den ser ud nu.
Den er grundlæggende båret af en idé om, at vi, for så vidt angår sundhedsvæsenet, har nået det erkendelsestrin, at Danmark er for lille til at have 15 forskellige sundhedsvæsener, og at den danske patient sådan set har en forventning om at blive behandlet ensartet og godt for sin kræftdiagnose, uanset om vedkommende bor i Aalborg eller Ålsgårde. Det er den erkendelse, vi er nået til i regeringen, og her føler jeg mig altså helt sikker på, at vi er i total samklang med den danske befolkning. Det er baggrunden for, at vi ikke opererer med nogen selvstændig skatteudskrivningsret, men i stedet har en centralt fastsat sundhedsskat og tager ansvaret for, at midlerne når ud til de enkelte regioner, så de får et ligeværdigt udgangspunkt for at løse opgaverne.
Der er ikke lagt op til, at vi tager penge ud. Modellen er sådan set også græskkatolsk over for, om der kommer flere penge til, for det er i virkeligheden en helt anden debat, der handler om, hvordan vi løbende skal prioritere råderummet
i den offentlige økonomi. Det, modellen gør her, er sådan set at give nogle præcise svar på det, vi tidligere på dagen er blevet skoset for ikke at give svar på, nemlig hvad de fordelingsmæssige konsekvenser mellem de fem nye regioner er. Der hører man nu oppositionen sige, at det er for dårligt, og spørge til Københavnsområdet osv., og så må jeg bare spørge modsat tilbage: Hvad er det for nogle konkrete forslag til en anderledes fordeling af midlerne, oppositionen har? Det er den samme kage, vi nu har æltet sammen og skærer
i fem stykker, og det har den konsekvens, som man kan se i lovforslaget, at præcis i Københavnsområdet, hvor alle også er enige om, at potentialet er størst for at få, kan man sige, energi ud af at have tre selvstændige sundhedsvæsener under et, bliver der et systemunderskud, som dog ikke længere er på 455 mio. kr., men på et væsentlig mindre beløb, når der tages højde for de budgetter, der har været i H:S i de år, der er gået siden det regnskabsmæssige år, vi tager udgangspunkt i, og et hul, der med bare en moderat realvækst på sundhedsområdet vil være mere end fyldt op, når vi skuer derud, hvor overgangsordningerne ophører. Men det er så det, oppositionen kaster sig over, og hvis vi skal løse det problem givet, at ressourcen er den samme, må oppositionen altså give mig nogle svar på, hvad det så er for nogle beløb, de fire andre regioner skal skæres med. Ellers hænger det jo ikke sammen. Men jeg indrømmer, at oppositionen selvfølgelig har det privilegium, at den kan nøjes med at skyde og ikke behøver at give svar. Så vil jeg med hensyn til økonomimodellen i øvrigt sige, at det da er fornøjeligt at høre en af de nye radikale stemmer her i Folketingssalen nu tale om incitamentsstrukturer og økonomisk tilskyndelse. Hvor ville det have været befriende, hvis den stemme havde lydt lidt kraftigere for trekvart år siden, da vi diskuterede det her, på et tidspunkt, hvor der for alvor kunne gøres noget ved det. For på det tidspunkt kostede det i hvert fald regeringen nogen anstrengelse at vække en generel interesse for at komme videre med takststyring i sundhedsvæsenet, herunder altså at skabe den organisatoriske forudsætning for, at vi overhovedet kan begynde at arbejde med incitamenter. Nu forstår jeg så, at oppositionen i mellemtiden er nået til den erkendelse, at vi slet ikke er gået vidt nok. Det vil jeg sige at vi da gerne vil diskutere. Det vil vi da gerne diskutere. Jeg bilder mig ikke ind, at vi med den model, vi har lagt frem her, har fundet de vises sten, har lavet en model, der holder, til solen brænder ud. Det bilder jeg mig ikke ind. Jeg bilder mig ind, at vi har givet det bedste bud på det, der er en balance, nemlig på den ene side at have en tilstrækkelig økonomisk tilskyndelse i den enkelte kommune til at tænke offensivt med hensyn til forebyggelse, til at få ældreomsorgen integreret med det, der sker på sygehusene, til at få sin hjemmesygeplejeordning op at køre etc., og - det er så balancepunktet - at sørge for, at incitamentet ikke bliver så tungt for den enkelte person, at det giver næring til en af de myter, som fru Line Barfod bl.a. har muntret sig med fra tid til anden at sætte i omløb, nemlig at kommunerne, når de får en økonomisk tilskyndelse til at undgå indlæggelser, så nærmest med vold og magt vil forhindre patienterne i at komme på sygehuset. Det er sådan set den balance, vi har fundet her. Jeg tror, at vi har fundet en fornem balance. Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det her vil have en spontan effekt ude omkring i kommunerne, for det står jo ikke alene. Det er en kombination af, at der nu kommer en hård økonomisk tilskyndelse i form af de 10 kr. ud af hver 100 kr., som kommunerne skal betale, at det bliver obligatorisk at lave sundhedsaftaler mellem kommunen og regionen, og at det nu bliver et ved lovgivning tillagt ansvar for kommunerne at arbejde med hele det her område. Det er de tre ting i kombination, der skal bringe den her sag frem. Men jeg vil gerne gøre hr. Kristian Thulesen Dahls ord til mine og sige, at hvis man kan komme op med andre modeller, hvor det her element fylder mere eller har en anden profil, og hvis det er det, der skal til, for at Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre kan støtte op om lovforslaget her, så er vi meget lydhøre. Så vil vi meget gerne gå i dialog. Så trækker fru Line Barfod her til sidst spørgsmålet om Hovedstadens Udviklingsråd og H:S frem. Nu kan jeg helt for egen regning sige, at ingen af de to er blomster, der er groet i min have. Det er sådan set netop den tidligere regering, der har taget ansvaret for begge de her konstruktioner. Det parti, jeg selv tilhører, har i øvrigt forholdt sig kritisk til begge projekter, og det er præcis erfaringerne fra de to konstruktioner, vi nu drager en lære af ved at foreslå fem stærke regioner med direkte folkevalgt ledelse. Så man kan sige, at vi sådan set tager nogle af de gode erfaringer fra H:S, og jeg synes, at man i bakspejlets ulidelige klare lys godt her må indrømme, at vi ikke var med
i H:S-konstruktionen i sin tid.
Men H:S-konstruktionen har på mange måder været en succes præcis i forhold til de ting, man ellers sætter spørgsmålstegn ved om vil virke her, nemlig sådan noget med at overholde budgetterne, og at sørge for, at der er et tilstrækkeligt udviklingspres; der har H:S på mange måder været en succes. Og det er jo sådan set det bedste fra den model, vi nu trækker ind og renser for alle de skønhedsfejl, som den tidligere regering fødte H:S-konstruktionen med, nemlig det demokratiske underskud.
Så vi har lært af H:S, vi har lært af Hovedstadens Udviklingsråd, og det er derfor også sådan, at vi nu samlet set kan lægge to lovforslag frem her, hvor vi altså dels nedlægger amtskommunerne - dermed har jeg så også adresseret alle de spørgsmål, der har været omkring kommunalfuldmagten
m.m., for det ligger jo ligesom i sagens natur, at når der ikke er amtskommuner, er vi også på en helt anden legal platform - dels opretter fem stærke regioner koncentreret omkring tre væsentlige opgaver, nemlig at gøre et godt dansk sundhedsvæsen endnu bedre, at skabe en paraply for det, man kunne kalde regional udvikling, men vel at mærke i et partnerskab med erhvervsliv og kommuner, og endelig i dialog med kommunerne at påtage sig den opgave at tage over driftsmæssigt dér, hvor den enkelte kommune ikke er stærk nok
i sig selv. Det er jo det, lovforslaget tager sigte på, og det er det, der understøttes med denne finansieringsmodel, som ikke kan sammenlignes med noget andet. Jeg hørte, at New Zealand var fremme i debatten. Jeg tror ikke, at man kan finde en model præcis som den, vi introducerer her. Skal vi så skamme os over det? som hr. Ole Stavad var inde på. Nej, det synes jeg ikke. Jeg synes, at noget af det mere begavede, den tidligere statsminister Poul Nyrup Rasmussen introducerede, var ideen om Danmark som foregangsland, og hvis vi, som har et godt og veldrevet sundhedsvæsen med en i øvrigt god budgetdisciplin, i en kombination af nu at indføre mere takststyring, ansvarliggøre kommunerne, lave et evalueringsinstitut, der sikrer gennemskuelighed, kan udvikle et sundhedsvæsen, hvor det ikke så meget bliver en konkurrence om, hvor mange penge man kan bruge, men en konkurrence om, hvor godt man kan bruge pengene, hvis vi kan udvikle det ved det her og sætte en ny standard, så synes jeg da sådan set, det er en tillægsgevinst, vi ikke skal være specielt kede af. Alt dette sagt, så ser jeg selvfølgelig frem til, at vi nu kommer i gang med udvalgsarbejdet, og jeg ser frem til, at vi også kommer i en tættere dialog med ikke mindst Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre. Jeg vil gerne gentage, hvad jeg også sagde under det sidste punkt, at vi selvfølgelig meget gerne fortsat vil lave forbedringer og forandringer i det lovgrundlag, vi har lagt frem her, med respekt for grundarkitekturen, hvis det kan føre os derhen, at der er et bredere flertal, der til sidst tager ansvaret og trykker på de grønne knapper. Men jeg tror altså, det kræver, at man er lidt mere målrettet - og jeg siger det ikke for at tale os væk fra hinanden, jeg siger det sådan set nærmest som en optakt til de møder, vi også skal have i andre rum ved en senere lejlighed - med hensyn til at prioritere og pege på, hvor de værste skønhedspletter er set med de to respektive partiers øjne.