Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   13  (L  65),  som  Folketin- gets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 14. april 2005 Spørgsmål  13 (L 65): "Der ønskes en uddybning af bemærkningen til forslaget på side 24 om, at: ”På sundhedsområdet får regionerne mulighed for at varetage opgaver, der ligger i naturlig tilknytning til regionernes sundhedsopgaver.” Der ønskes en eksemplificering både af det regionerne kan, og det de ikke kan. " Svar: Det anførte sted i bemærkningerne   henviser til de opgaver, regionerne kan varetage i medfør af  § 79 i sundhedslovforslaget (L 74). Det fremgår af § 5, stk. 2, i forsla g til lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne,  Hovedstadens  Udviklingsråd  og  Hovedstadens  Syg e- husfællesskab (L 65), at regionerne ikke kan varetage andre opgaver end de opgaver, der er nævnt i lovforslagets § 5, stk. 1. Det indebærer, at de almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommunernes opgavev a- retagelse  (de  såkaldte  kommunalfuldmagtsregler)  ikke  finder  anvendelse for  regionernes  virksomhed,  og  at  regionerne  dermed  kun  kan  varetage opgaver, der direkte følger af lovgivningen. Sundhedslovforslagets § 79 tager højde for de  opgaver, som amtskommu- nerne hidtil har varetaget i medfør af kommunalfuldmagtsreglerne. Som det fremgår af bemærkningerne til  sundhedslovforslaget, har § 79, stk. 3 og 4, til formål dels at skabe hjemmel til at vid ereføre eksisterende sa m- arbejder  –  som  i  dag  er  hjemlet  i  kommunalfuldmagtsreglerne  –  mellem amterne i kommunale selskaber, eller mellem det offentlige sygehusvæsen og private virksomheder, dels at skabe grundlag for lignende samarbejder i fremtiden. Forslagets § 79, stk. 3 , giver mulighed for, at regionsrå det kan samarbejde med offentlige myndigheder og private virksomheder, herunder i selskabs- form,  om  løsningen  af  fælles  opgaver  efter  sundhedsloven  og  påtage  sig dermed forbundne udgifter. Stk. 3 giver f.eks. mulighed for at videreføre det kommunale  selskab  AMGROS  I/S,  sundhed.dk  –  den  fælles  offentlige sundhedsportal, MedCom og den Danske Kvalitetsmodel. Det kan oplyses, at der på baggrund af høringssvarene   til § 79 er tilføjet  et nyt stk. 3, 2. pkt., hvorefter indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 2. maj 2005 Kontor: 1.k..kt. J.nr.: 2004-2000-5 Sagsbeh.: lfb Fil-navn: KOUspm\spm 13 besvarelse
2 regler om, at bestemte former for samarbejder kan indgås uden godke ndel- se. Formålet er at skabe grundlag for, at eksiste rende samarbejder mellem sygehuse og andre offentlige myndigheder eller private virksomheder umid- delbart  kan  videreføres.  Endvidere  er  der  bl.a.  skabt  mulighed  for,  at forsknings- og udviklingssamarbejde mv. mellem sygehuse og universiteter eller private virksomheder ikke behøver godken delse. § 79, stk. 4, giver mulighed for, at et regionsråd kan påtage sig opgaver og dermed forbundne udgifter, som ikke er omfattet af loven, såfremt de t har væsentlig  betydning  for  varetagelsen  af  regionsrådets  sundhedsopgaver . Som  det fremgår  af  lovbemærkningerne til  bestemmelsen,  vil  der  i forbi n- delse med stillingtagen til en ansøgning blive lagt vægt på, om der foreli   g- ger en særlig regionsinteresse, der kan begrunde varetagelsen af den på- gældende opgave, og dette vil bero på en konkret vurdering i hvert enkelt til  fælde. Indenrigs- og sundhedsministeren kan endvidere efter forslagets § 79, stk. 2, fastsætte regler om, at et regionsråd  mod betaling kan tilbyde behandlin- ger  og  ydelser  på  regionens  sygehuse,  herunder  udlejning  af  lokaler  og udstyr til offentlige myndigheder og private virksomheder. Regionerne  vil  i  medfør  sådanne  regler -  som  det  også  er  tilfældet  for amtskommunerne i dag – kunne opkræve betaling for  behandlinger, under- søgelser og prøver m.v., som udføres    til brug for forsikringsselskaber, pen- sionskasser, trafikselskaber m.fl. Bestemmelsen  vil  endvidere  blandt  andet  kunne  benyttes  til  at  fastsætte regler om, at et regionsråd efter aftale med kommunalbestyrelserne i regi o- nen  vil  kunne  etablere  eller  videreføre  de  genoptr æningstilbud,  der  i  dag gives i sygehusregi. Herudover giver bestemmelsen grundlag for at videre- føre en række accessoriske ydel  ser i sygehusvæsenet som f.eks. cafeterier o.l.