Besvarelse af spørgsmål nr.    7 (L 67), som  Kommunal- udvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 14. april 2005 Spørgsmål    7: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. april 2005 fra Kommu- nale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, jf. L 67  – bilag 7.” Svar: 1. KTO’s henvendelse vedrører spørgsmålet om sikring af tjenestemænd  e- nes ansættelses vilkår i forbindelse med overgangen til ansættelse under en ny ansættelsesmyndighed i forbindelse med kommunalreformen. KTO har  i den forbindelse blandt andet anført , at sikringen af tjenestemændenes vi l- kår i en periode svarende til den 3-årige aftaleperiode, dvs. frem til den 1. april 2008, efter KTO’s opfattelse ikke lever op til den hidtidige lovgivnings- praksis. KTO har i den forbindelse henvist til et notat fra Gymnasieskoler- nes  Lærerforening  (GL)  og  et  supplerende  høringssvar  fra  Rektorforeni  n- gen til Undervisningsministeriet, der er afgivet ved brev af 24. februar 2005, hvori det anføres , at tjenestemænd, der overføres til   de statsligt selvejende gymnasieinstitutioner, bør  være omfattet af tjenestemandslovgivni ngen, og at der således ikke vil være behov for, at der fastsættes tjenestemandsr e- gulativer for de omhandlede statsligt selvejende institutioner. 2.  Det  følger  af  lovforslagets  §  7,  stk.  1,  at  tjenestemænd,  der  overføres ved de opgaveflytninger, der sker den 1. januar 2007 i henhold til lovgivnin- gen  om kommunalreformen,  overgår til  ansættelse  under  den  nye  ansæ t- telsesmyndighed på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige vilkår. Den foreslåede bestemmelse forudsættes gennemført på den måde, at de pågældende  tjenestemænd  ansættes som tjenestemæ  nd hos den nye an- sættelsesmyndighed i henhold til dennes tjenestemandsregler og de kolle k- tive aftaler, der er indgået i henhold til disse regler, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 7, stk. 1. Det forudsættes herved , at der ikke sker forringelser af lø n- og andre an- sættelsesvilkår som følge af overgangen frem til den 31. marts 2008, sv  a- rende til den 3-årige aftaleperiode på det statslige og kommunale område. Det forudsættes endvidere, at tjenest emændene herefter fuldt ud omfattes af de løn - og andre ansættelsesvilkår, der gælder for allerede ansatte tj e- nestemænd hos den nye ansættelse  smyndighed. Der er dog ikke noget til hinder for, at løn - og andre ansætte lsesvilkår også før 1. april 2008 ændres ved aftale med de relevante organisationer hos den nye ansættelsesmy n- Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 27. maj 2005 Kontor: 1.k.kt. J.nr.: 2004-2000-11 Sagsbeh.: hbr Fil-navn: procedurelov/KOU spm/spm 7 KTO
2 dighed. Ændringer i løn - og andre ansættelsesvilkår, der efter overgangen aftales  i  den  hidtidige  ansættelsesmyndigheds  regi,  får  derimod  ikke  vir k- ning for de tjenestemænd, der er overgået til en ny ansættelsesmyndighed. Sikringen  mod  forringelser  ophø rer,  hvis  tjenestemanden  på  eget  initiativ bliver ansat i en anden stilling. Der  kan  henvises  til  Personalestyrelsens  notat  af  7.  marts  2005,  som  er oversendt af Indenrigs- og Sundhedsministeriet til Kommunaludvalget den 8. marts 2005 (bilag 2 – L 67). Det bemærkes i den forbindelse med hensyn til tjeneste mandspension, at det ved den pensionsmæssige indplacering hos den nye ansættelsesmy  n- dighed vil blive sikret, at der ikke som følge af overgangen sker forri ngelse af den pensionsret, der er optjent efter kommunale regler eller regler, der svarer dertil, frem til udgangen af den 3-årige aftaleperiode eller ved tjene- stemandens fratræ den inden dette tidspunkt. Med sikringen mod forringelser i tjenestemændenes ansættelsesvilkår i den 3-årige  aftaleperiode  sidestilles  tjenestemændene  for  så  vidt  angår  sikrin- gens  tidsmæssige  udstrækning  med  de  overenskomstansatte,  der  er  o  m- fattet af virksomhedsoverdragelsesloven. Kammeradvokaten har oplyst, at kammeradvokaten ikke ser retlige hindrin- ger for den nævnte m odel. Kammeradvokaten har således bekræftet, at det juridisk set ikke er nødvendigt at sikre tjenestemændene mod forringelser længere end til udløbet af aftaleperioden. Det  forudsættes  i  øvrigt,  at  den  nærmere  udmøntning  af  bestemmelsen i lovforslagets  §  7,  stk.  1,  drøftes  med  de  relevante  organisationer  på  det statslige og kommunale område som led i den stedfindende dialog mellem parterne om kommunalreformen. Personalestyrelsen har i den forbindelse oplyst, at der på det statslige om- råde allerede er indledt drøftelser med KTO og CFU, hvor blandt andet de problemstillinger, KTO rejser i sit brev, vil blive drøftet. 3. Med hensyn til spørgsmålet  om tjenestemændene i de selvejende instit u- tioner, der oprettes i henhold til Undervisningsministeriets forslag til lov om ændring  af  lov  om  institutioner  for  uddannelsen  til  studentereks amen,  lov om  institutioner  for  uddannelsen  til  højere  forberedelseseksamen,  lov  om grundlæggende social - og sundhedsuddannelser, lov om almen voksenud- dannelse  og  om  voksenuddannelsescentre  og  forskellige  andre  love  (L 106), kan  det  oplyses,  at  regeringen  påtænker  at fremsætte  et ændring  s- forslag  til  L  106,  som  indebærer,  at  tjenestemandslovgivningen  vil  finde tilsvarende  anvendelse  for  tjenestemænd,  som  i  henhold  til  lovgivningen om  kommunalreformen  overføres  til  de  omhandlede  selvejende  instituti o- ner.
3 De  pågældende  tjenestemænds  rettigheder  og  pligter  i  forbindelse  med overførslen  er  reguleret af  bestemmelsen  i  §  7,  stk.  1,  i  forslag  til  lov  om visse proceduremæssige spørgsmål i for  bindelse med kommunalreformen (L  67).  Med  hensyn  til  sikringen  mod  forringelser  i  de  pågældende  tjene- stemænds  vilkår  ved  overførslen  kan  der  således  henvises  til  det  under punkt 2 anførte.