Ændringsforslag til forslag til lov om revision af den kommunale in   d- deling (L 68) (Bemyndigelse til at fastsætte vilkår for kommunesammenlægninger, o p- retholdelse af vilkår om etablering af ø -udvalg og kompetence for fortsæ t- tende kommuner til at opsige og ændre aftaler) Af indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af … Til § 1 1) I § 1 indsættes  som stk. 3: Stk.  3.  Indenrigs-  og  sundhedsministeren kan,  såfremt  særlige forhold taler herfor, fastsætte vilkår for  dannelsen af nye kommuner i medfør af stk. 1, herunder vilkår der indebærer fravigelse af  gældende  lovgivning.” [Bemyndigelse til at fastsætte vilkår for kommunesammenlægninger] Til § 44 2) Efter 1. pkt. indsættes  som 2.-4. pkt.: ”Dog opretholdes gyldigheden af de i lovens § 21, 3. pkt., nævnte vilkår for etablering af kommuner og amtskommuner og ændring af kommunale eller amtskommunale  grænser  i  det  omfang,  vilkårene  vedrører  en  kommuna  l- bestyrelses forpligtelse til nedsættelse af ø  -udvalg. Såfremt den kommune, som  de  pågældende  vilkår  er  fastsat  for,  indgår  i  en  kommunesammen- lægning,  skal  kommunalbestyrelsens  repræsentanter  i  ø   -udvalget  i  2006 udpeges   blandt   medlemmerne   af   sammenlægningsudvalget.   Vilkårene gælder tilsvarende for den nye kommunalbestyre lse.” [Opretholdelse af vilkår om etablering af ø -udvalg] 3) Efter § 52 indsættes som ny paragraf: § 01. Kommunalbestyrelsen i kommuner, der ikke indgår i en sammen- lægning,  kan  i  2006  med  virkning  fra  1.  januar  2007  træffe  bestemmelse om opsigelse eller ændring af aftaler,  der som følge af en ændret opgav  e- fordeling skal overføres til kommune n.” [Kompetence for fortsættende kommu ner til at opsige og ændre aftaler] Bemærkninger Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 1. juni 2005 Kontor: 1.k.kt. J.nr.: 2004-2000-8 Sagsbeh.: jro Fil-navn: Lovforslag.indd./Ændringsforslag/ Æn   dringsforslag2
2 Til nr. 1 Med  bestemmelsen  bemyndiges  indenrigs-  og sundhedsministeren  til, så- fremt  særlige  forhold  taler  herfor,  at  fastsætte  vilkår  for  dannelsen  af  nye kommuner i medfør af stk. 1. Baggrunden for bestemmelsen er den aftale mellem regeringen og Social- demokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre, der blev indgået den  3.  marts  2005  om  den  kommunale  inddeling,  hvorefter  partierne  var enige  om en  sammenlægning  af  visse kommuner  på  trods  af,  at kommu- nalbestyrelserne  i  de  pågældende  kommuner  havde  ønsket  at  for  tsætte som selvstændige kommuner. Det  blev  således  besluttet, at  Farum  og  Værløse  Kommuner  hver  for  sig ikke  er  bæredygtige,  og  at  en  sammenlægning  af  disse  to  kommuner  vil være den principie lt rigtige løsning.  Der var samtidig enighed om, at inden- rigs-  og  sundhedsministeren  skulle  optage  nærmere  drøftelse  med  de  to kommuner om, på hvilke vilkår en sammenlægning skal finde sted. Det blev endvidere besluttet, at Holmsland Kommunes tilkendegivelse om ønsket om fortsat selvstændighed ikke opfylder kravet om bæredygtighed   , og  at  kommunen  derfor  skal  lægges  sammen  med  E gvad,  Ringkøbing, Skjern og Videbæk Kom muner. Der var ligeledes enighed om, at indenrigs- og  sundhedsministeren  skulle  optage  drøft elser  om,  på  hvilke  nærmere vilkår sammenlægningen skal finde sted. Bestemmelsen er påtænkt  anvendt i forbindelse med de anførte kommun e- sammenlægninger .  Det  har  således  under  drøftelser ne  mellem  indenrigs- og sundhedsministeren og de berørte  kommuner af de nærmere vilkår  for sammenlægningerne   vist  sig  nødvendigt  med  en  hjemmel  til  at  fastsætte særl ige  vilkår  for  sammenlægningerne,  herunder  vilkår  om  fravigelse  af lovgivningen, som vil være bindende for de sammenlægningsudvalg, der i 2006 skal forberede kommunesammenlægningerne . Med hjemmel i bestemmelsen vil der eksempelvis kunne fastsættes vilkår om, at der i en overgangsperiode fastsættes en differentieret  indkomstskat- teprocent  og  grundskyldspromille  i  forskellige  dele  af  den  nye  kommune. Der vil endvidere kunne fastsættes vilkår, der fraviger reglerne om det skrå skatteloft,  ligesom  der  vil  kunne  fastsætte s  andre  vilkår  om  økonomi ske forhold for de kommuner, der indgår i en sammenlægning, og for den nye kommune, herunder vilkår om anvendelsen af økonomis ke midler til visse nærmere bestemte formål og om særskilt takstfinansiering af nærmere b  e- stemte kommunale anlæg i forskellige dele af den nye komm une. Efter  drøftelser  mellem  Indenrigs -  og  Sundhedsministeriet  og  Værløse  og Farum  Kommuner  af  de  nærmere  v ilkår  for  sammenlægningen  af  de  to kommuner vil det med hjemmel i bestemmelsen bl.a. blive fastsat, at der i de kommende to valgperioder fra 2007 til og med 2013 sker en differentie- ring af skattebetalingen i den nye kommune på den måde, at de nuværen- de forskellige i skatteprocenter inden for de eksisterende kommunegrænser
3 fastholdes  i  perioden,  således  at  udskrivningsprocenten  og  grundskylds- promillen i den tidligere Farum Kommune er 2,3 procentpoint henholdsvis 7,0 promillepoint højere end i den tidligere V ærløse Komm  une. Efter drøftelserne vil det endvidere med hjemmel i bestemmelsen  bl.a. blive fastsat,  at  perioden  med  differentiering  i  skattebetalingen  i  den  nye  kom- mune kan forlænges , hvis der i perioden frem mod 1. januar 2007 sker en forværring af Far um Kommunes økonomi i forhold til i dag.  Det vil endvide- re blive fastsat, at reglerne om det skrå skatteloft fraviges, således at den nye kommune ikke skal betale den afgift, som er udløst af Farum Komm u- nes skatteforhø jelse i 2003 i perioden med differentieret skat. Endvidere vil det bl.a. blive fastsat, at der er mulighed for genforhandling af de økonom iske vilkår for sammenlægningen ved indgangen til valgperioden 1.  januar  2010  og  1.  januar  2014,  hvis  forudsætningerne  ændrer  sig  v æ- sentligt. Herunder vil staten forlange genforhandling til de nævnte terminer, hvis kommunen opnår en økonomisk nettogevinst på over 100 mio. kr. ved frasalg af Flyvestation Værløse eller dele heraf.   Det vil endvidere bl.a. blive fastsat,  at  såfremt  salgsindtægterne  vedrø rende  Farum  Nordby  viser  sig væsentligt større end forudsat i åbningsbalancen (målt i faste pr iser), vil der ved genforhandlingen pr. 1. januar 2010 kunne ske en tilpasning af forskel- len mellem beskatningsniveauerne i overensstemmelse hermed. Efter  drøftelser   mellem  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  og  Holmsland, Ringkøbing, Skjern, Videbæk og Egvad Kommuner om de nærmere vilkår for sammenlægningen af de fem kommuner vil det med hjemmel i beste m- melsen tilsvarende bl.a. blive fastsat, at der i en overgangsperiode fastsæ t- tes en differentieret indkomstskatteprocent og grundskyldspromille i de dele af  den  nye  kommune,  der  udgøres  af   den  hidtidige  Holmsland  Kommune henholdsvis  de  hidtidige  Ringkøbing,  Skjern,  Videbæk  og  Egvad  Komm  u- ner.  Indkomstskatteprocenten  og  grundskyldspromillen  vil  for  Holmsland Kommune henholdsvis Ringkøbing, Skjern, Videbæk og Egvad Kommuner blive fastsat på en måde, såder ved en gradvis tilpasning år for år over en periode på 5 år fra 2007 tilnærmes et fælles n  iveau. Endvidere vil et beløb svarende til det beløb, som Holmsland Kommune skal deponere i henhold til  det  den  6.  april  2005  fremsatte  forslag  til  lov  om  midlertidig  binding  af kommunernes  og  amtskommunernes  overskudslikviditet  og  ændring  af forskellige kommunaløkonomiske love (L 144),   under visse betingelser bli- ve  reserveret  til  anlægsudgifter  i  Holmsland  Kommune  eller  for  en  dels vedkommende i en erhvervsdrivende fond. Vilkår,  der  fastsættes  i  medfør   af  bestemmelsen,  vil  være  bindende  for sammenlæ gningsudvalget og kommunalbestyrelsen i den nye kommune og vil, afhængig af vilkårenes indhold, også være bindende  for funktionsperio- derne efter 2009. Med hjemmel i bestemmelsen vil der ved fastsættelsen af vilkårene kunne ske  fravigelser  i  eksempelvis  bestemmelserne  i  lov  om  revision  af  den kommunale  inddeling  om,  at  en  række  beslutninger  skal  træffes  af  sa  m- menlægningsudvalget  i 2006,  ligesom  der  eksempelvis  vil  kunne  ske  æ  n-
4 dringer i lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet og ændring af forskellige k ommunaløkonomiske l ove, jf. det den 6. april 2005 fremsatte forslag herom (L 144). Bestemmelsen  giver  ikke  indenrigs-  og  sundhedsministeren  adgang  til  at træffe beslutning om fravigelse af gældende lovgivning, i det omfang sådan lovgivning  er  en  gennemfør else  af  internationale  konventioner  eller  EU- regler. Til nr. 2 Der  er  for  en  række  kommuner  fastsat   vilkår  i  forbindelse  med  tidligere kommunesammenlægninger.   Vilkårene   er   fastsat   i   medfør   af   de    lov- bestemmelser, der er nævnt i § 19, stk. 1, i lov om frem gangsmåden ved ændring  af   landets  inddeling  i  kommuner  og  amtskommuner,  jf.  lovbe- kendtgørelse nr. 873 af 27. oktober   2003. De pågældende lovbestemmel- ser er ophævet, men gyldigheden af vilkårene er opretholdt, jf. § 21, 3. pkt., i den nævnte lov. Med ophæve  lsen af den nævnte lov bortfalder vilk årene. Der  er  i  nogle  tilfælde  i  medfør  af  disse  bestemmelser  fastsat  vilkår  om kommunalbestyrelsers forpligtelse til nedsættelse af udvalg med delt agelse af  repræsentanter  for  øboerne  og  for  kommunalbestyrelsen  (ø   -udvalg), herunder vilkår om, at øboernes repræsentanter i udvalget vælges ved d   i- rekte valg på øen. Med den foreslåede affattelse af § 44, 2.–4. pkt., opretholdes gyldigheden af  de  vilkår,  som  vedrører  nedsættelse  af  ø   -udvalg.  Det  betyder,  at  de  i vilkårene indeholdte forpligtelser vedrørende nedsættelse af ø   -udvalg fort- sat består. Forpligtelserne vil bestå også, hvor den kommune, for hvilken vilkårene er fastsat,  indgår  i  en  kommunesammenlægning.   Forpligtelsen  vil  i  så  fald bestå for den nye kommunalbestyrelse. Endvidere skal kommunalbestyrel- sens  repræsentanter  i  ø  -udvalget  i  overgangsperioden  i  2006  udpeges blandt medlemmerne af sammenlægningsudvalget, jfr. i det hele den for e- slåede affattelse af § 44, 3. og 4. pkt. Baggrunden for forslaget er, at de øer,  for hvilke de omhandlede vilkår hidtil har medført, at der i den kommune, hvori øen er beliggende, skal etableres et  ø -udvalg,  ikke  bør  få  frataget  denne  mulighed.  Der  vil  således  fortsat bestå en forpligtelse til etablering af de pågældende ø  -udvalg på uændrede vilkår,  herunder  vilkår  om,  at  øens  repræsentanter  i  udvalget  vælges  ved direkte valg på øen. Til nr. 3 Efter lovforslagets § 19, nr. 9, kan sammenlægningsudvalget  i 2006 træ ffe bestemmelse om opsigelse eller ændring  af aftaler med virkning fra den 1. januar 2007 med virkning for den nye kommune. Denne beføjelse gælder også aftaler,  der  er  indgået  af  andre myndigheder, men  som  overføres  til
5 kommunen som følge af, at denne tilføres nye opgaver som følge af ko   m- munalreformen. Der henvises til bemærkn ingerne til lovforslagets § 19, nr. 9.  Ændringsforslaget     medfører,  at  denne  beføjelse tillige  tilkommer  kom- munalbestyrelsen i kommuner, der ikke indgår i en sammenlægning. Baggrunden for ændringsforslaget  er, at også en kommune, der ikke indgår i en sammenlægning,  kan have behov for i 2006 med virkning fra 1. januar 2007  at  træ ffe  bestemmelse  om  opsigelse  eller  ændring  af  aftaler ,  der er indgået af andre myndigheder, men som overføres til  kommunen, der tilfø- res  nye  opgaver  som  følge  af kommunalreformen,   efter  reglerne  i  lov  om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalrefo  rmen, jf. det den 24. februar 2005 fremsatte forslag herom (L 67). Bestemmelsen giver kommunalbestyrelsen mulighed for at træffe sådanne beslutninger om opsigelse eller ændring, idet det forudsættes, at den enke  l- te aftale efter sit indhold og sin karakter vil kunne opsiges eller ændres til det fastsatte tidspunkt.