Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   29  (L  68),  som  Kommu- naludvalget har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 12. april 2005 Spørgsmål  29 (L 68): "Under  henvisning  til  det  opstillede  regnestykke for  Bornholm, jf.  vedlagte artikel "Løkke: Reform kan spare milliarder" fra Politiken den 8. april 2005, bedes  ministeren  redegøre  nærmere  for  regnestykket,  herunder  om  min  i- steren agter at sikre de kommende fusionerende kommuner en tilsvarende rabat og i benægtende fald, - hvorfor ikke?" Svar: På KL´s delegeretmøde  7.-8. april fremførte jeg, at Bornholm på tre år in   d- henter  synergigevinster  på   ca.  80  mio.  kr.,  mens  udgifterne  til  fusionen  i samme periode beløbe r sig til ca. 30 mio. kr. Disse tal stammer fra Bornholms Regionskommune som gengivet i artiklen ”Bornholm tjener på kommunefusion” i  dagbladet Børsen, 15.3.2005. Synergigevinsterne  stammer  fra  stordriftsfordele  (indkøb,  revision  mv.) , færre politikere  og mindre personale, mens tilskud i forbindelse med sam- menlægningen ikke er medregnet. Synergigevinster i denne størrelsesorden  er ikke betinget af tilskud, og det er regeringens politik, at ansvaret for økonomien ved sammenlæ  gninger er placeret hos kommunerne, så fokus  fastholdes på at minimere  fusionsud- gifter og indhente synergigevinster. Såvel udgifter som gevinster ved sa m- menlægninger  er  kommunernes  egne,  og  gevinsterne  bør  klart   overstige omkostningerne, som eksemplet fra Bornholm viser. Som følge af  manglende tidsmæssigt sammenfald mellem omkostninger og gevinster vil der blive etableret lånemuligheder for kommunerne . Desuden vil der være begrænsede muligheder for ekstraordinære tilskud   til vanske- ligt stillede kommuner, som indgår i en sammenlæ gning. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 26. april 2005 Kontor: VPS J.nr.: 2004-2000-8 Sagsbeh.: KWA