Besvarelse af spørgsmål nr. 29 (L 68), som Kommu-
naludvalget
har
stillet
til
indenrigs-
og
sund-
hedsministeren den 12. april 2005
Spørgsmål 29 (L 68):
"Under henvisning til det opstillede regnestykke for Bornholm, jf. vedlagte
artikel "Løkke: Reform kan spare milliarder" fra Politiken den 8. april 2005,
bedes ministeren redegøre nærmere for regnestykket, herunder om min i-
steren agter at sikre de kommende fusionerende kommuner en tilsvarende
rabat og i benægtende fald, - hvorfor ikke?"
Svar:
På KL´s delegeretmøde 7.-8. april fremførte jeg, at Bornholm på tre år in d-
henter synergigevinster på ca. 80 mio. kr., mens udgifterne til fusionen i
samme periode beløbe r sig til ca. 30 mio. kr.
Disse tal stammer fra Bornholms Regionskommune som gengivet i artiklen
Bornholm tjener på kommunefusion i dagbladet Børsen, 15.3.2005.
Synergigevinsterne stammer fra stordriftsfordele (indkøb, revision mv.) ,
færre politikere og mindre personale, mens tilskud i forbindelse med sam-
menlægningen ikke er medregnet.
Synergigevinster i denne størrelsesorden er ikke betinget af tilskud, og det
er regeringens politik, at ansvaret for økonomien ved sammenlæ gninger er
placeret hos kommunerne, så fokus fastholdes på at minimere fusionsud-
gifter og indhente synergigevinster. Såvel udgifter som gevinster ved sa m-
menlægninger er kommunernes egne, og gevinsterne bør klart overstige
omkostningerne, som eksemplet fra Bornholm viser.
Som følge af manglende tidsmæssigt sammenfald mellem omkostninger og
gevinster vil der blive etableret lånemuligheder for kommunerne . Desuden
vil der være begrænsede muligheder for ekstraordinære tilskud til vanske-
ligt stillede kommuner, som indgår i en sammenlæ gning.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
26. april 2005
Kontor:
VPS
J.nr.:
2004-2000-8
Sagsbeh.:
KWA