Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsnr.:
2005-730-0038
Dok.:
CHA40130
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 af 24. februar 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af færdselsloven (Sanktionsfastsættelse i sager om spirituskørsel
m.v.) (L 7).
Spørgsmål nr. 2:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. januar 2005 fra Danmarks
Automobilforhandler Forening, jf. L 7 bilag 3.
Svar:
1. I henvendelsen af 6. januar 2005 anfører Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF), at
konfiskation efter den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 22 (§ 133 a) i princippet vil
være konfiskation af tredjemands ejendom eller konfiskation af en genstand, hvorover tredje-
mand har delvise rettigheder.
DAF påpeger i den forbindelse, at en række af DAFs medlemmer på flere måder bliver b erørt af
forslaget om konfiskation, idet DAFs medlemmer både optræder som leasingselsk aber, biludle-
jere, afbetalingssælgere og som oftest også indestår som selvskyldne rkautionist over for et finan-
sieringsselskab.
Justitsministeriet skal hertil bemærke følgende:
Med lovforslagets § 1, nr. 22 (§ 133 a, stk. 1) foreslås den gældende konfiskationsbestemmelses
anvendelsesområde udvidet, således at det ikke længere vil være en betingelse for konfisk ation,
at der har været tale om særlig grove eller gentagne færdselslovsovertrædelser. Bestemmelsen
om, at konfiskation ikke må være urimelig, foreslås endvidere ophævet som ove rflødig. Endelig
udvides bestemmelsen til at omfatte alle motordrevne køretøjer, hvortil der kræves kørekort.
Derudover indføres med forslaget til § 133 a, stk. 2, en ny bestemmelse om obligatorisk konfi-
skation ved gentagen spirituskørsel. Forslaget indebærer, at der som udgangspunkt skal ske kon-
fiskation af en førers motordrevne køretøj, hvortil der kræves kørekort, når den pågælde nde tred-
je gang inden for en periode på 3 år gør sig skyldig i spirituskørsel med en promille på over 1,20.