Jeg har ikke nogen ambition om at holde noget meget langt indlæg og slet ikke om at besvare det sidste indlæg her, for det forstår jeg ikke noget af. Nu hørte vi igen og igen om Farummodel, der nu rulles ud og sådan noget. Fru Line Barfod må jo selv vide, hvad hun taler om. Jeg tror ikke, at der er nogen andre, der overhovedet kan se nogen paralleller eller nogen relevans i det, der fremføres. Så lige præcis det kan jeg ikke replicere på.
Når jeg tager ordet, er det, fordi der har været den her diskussion om det element, der handler om, hvordan sundhedsmodellen er skruet sammen og finansieret. Den debat har vi sådan set ikke rigtig fået, for nylig i hvert fald, fordi vi jo viste den venlighed at flytte det element fra sundhedsloven over i dette lovforslag, og derfor var det ikke et tema, da vi diskuterede sundhedsloven her ved andenbehandlingen for nogle dage siden. Så jeg synes måske, at det var relevant at hæfte nogle ord på.
Nu kan jeg forstå, at man er meget optaget af, om der findes et andet land, hvor der er en model, der er præcis magen til den, vi nu introducerer. Hvis man ikke kan finde et andet land, hvor den model findes, er det en selvstændig grund til ikke at lave en sådan model.
Sådan kan man selvfølgelig godt se på verden, men så tror jeg bare, at vi har et problem allerede i dag, for jeg vil da gerne stille det retoriske spørgsmål, om der er nogen, der er i stand til lige at pege på, hvilket andet land der har indrettet deres sundhedsvæsen, sådan som vi har gjort i Danmark.
Ja, det er et retorisk spørgsmål. Det er selvfølgelig også derfor, der ikke svares, men der reageres jo heller ikke. Der reageres heller ikke, og det hænger jo sammen med, at der sådan set ikke er noget andet land, der har en model, der minder om vores.
Tag f.eks. den patientrettighed, den her regering med opbakning fra Dansk Folkeparti gennemfører, hvor patienterne efter 2 måneder får en mulighed for at trække pengene med sig et andet sted hen. Det er jo en afgørende ny nuance ved finansieringsmodellen i det danske sundhedsvæsen, som ikke kan genfindes i noget andet land.
Hvis ikke jeg havde haft fornøjelsen af at være her i salen i aften, og det er en fornøjelse, så skulle jeg faktisk have været til en konference i Berlin for at informere om det her element i det danske sundhedsvæsen, som er markant anderledes end det, vi ser i andre lande. Og hold da op, det skulle vi da aldrig have bevæget os ud i, hvis succeskriteriet er, at der skal være nogle andre, der har opfundet det før.
Nu var hr. Leif Mikkelsen jo så god til at sætte etikette på Socialdemokratiets ordfører i den her sammenhæng, så det skal jeg ikke kaste mig ud i, men jeg kan da i hvert fald efter dagens debat fornemme - hvad jeg nu altid har gået og vidst med mig selv passer - at Gud ikke kan have været socialdemokrat, for han ville jo aldrig nogen sinde have turdet det eksperiment at skabe mennesket, når det ikke var set før, sket før. Det kan heller ikke være en socialdemokrat, der har opfundet hjulet, for det kunne jo ikke dokumenteres, at det kunne rulle, før det var opfundet. Så jeg synes på mange måder, at jeg i den forstand har fået meget ud af debatten her.
Jeg bliver altså bare nødt til at opholde mig ved, at der jo er elementer i det, vi gør, vi kan gå ud i andre lande og se. Der er f.eks. inspiration fra Norge, men der er jo i høj grad også inspiration fra os selv, nemlig de forandringer
i finansieringen af det danske sundhedsvæsen, vi har gennemført de sidste 3 år, som har haft en markant effekt. Vi har på 3 år med nogenlunde den samme årlige forøgelse af budgetterne som den, man præsterede de sidste 3 år under den tidligere regering - det medgiver jeg - skabt en betydelig meraktivitet: 70.000 flere operationer og et fald i ventetiderne på 20 pct. ved at sætte pengene i anvendelse på anden vis, så det er jo i høj grad, kan man sige, inspireret af os selv, det, vi nu gør. Jeg har set, at oppositionen er så glad ved strukturreformen, at man her i aften har uddelt ordener til hinanden. Alle oppositionens ordførere er udnævnt til strukturkoordinatorer af første grad. Jeg har så forsynet mig selv med et gæstekort til Folketinget bare for at understrege, at jeg en gang imellem også bevæger mig ud i virkeligheden, og sådan kan man også gøre det: I stedet for at uddele ordener til hinanden kan man gå ud i virkeligheden. Og hvis man går ud i virkeligheden, kan man jo besøge sådan en kommune som Skævinge i Nordsjælland, hvor man meget målrettet har sat ind på ældreområdet, og hvor man på 10 år har oplevet, at sengeforbruget for de over 75-årige er faldet til det halve mod et fald på 11 pct. på landsplan. Det er et virkeligt, eksisterende eksempel på, at det, når en kommune gør en forskel målrettet, også har en effekt. Man kan også tage ud på Amager Sygehus, hvor en undersøgelse viser, at mellem 6 og 11 pct. af indlæggelserne ville kunne være undgået eller kunne have været forkortet, hvis der havde været et relevant alternativ. Dette er blot to helt jordnære eksempler på, at det, når vi med den her finansieringsmodel introducerer kommunal medfinansiering, altså ikke er noget, vi bare har siddet og drømt op. Det er sådan set et træk, der baserer sig på nogle iagttagelser fra virkeligheden. Så er det i øvrigt også sådan, at man, når man skal vurdere den her model, på samme måde som når man skal vurdere et flot kunstværk, må træde to skridt tilbage for at få det samlede overblik, for ellers risikerer man at stå og stirre sig blind på et enkelt penselstrøg. Og når man skal vurdere den finansieringsmodel, som lovgivningen her hviler på, må man derfor se på de elementer, der samlet set udgør den her finansieringsmodel: Det er det kommunale grundbidrag, som betyder, at vi nu får, tror jeg, en langt bedre og mere kvalificeret og mere forpligtende diskussion om sygehusstruktur i vores samfund, og hvor den borgmester, der er borgmester i en kommune, hvor sygehuset skal have en ny funktion, måske ikke længere skal have et akutberedskab, ikke bare sådan for at tage de billige point kan stille sig forrest i fakkeloptoget, når der skal protesteres ude foran amtsgården. Det kan han ikke, for en for dyr eller for uhensigtsmæssig sygehusstruktur vil sætte sig i grundbidraget.
Grundbidraget bidrager derfor til at skabe sådan et forpligtende mødested omkring sygehusstruktur mellem alle politikere i regionen, både dem, der er valgt regionalt, og dem, der er valgt lokalt.
Det er det kommunale aktivitetsbidrag, som skaber denne meget konkrete interesse i at tænke i forebyggelse, i genoptræning, i at tænke i, hvordan vi undgår genindlæggelser, bl.a. inspireret af det eksempel, jeg har givet fra Skævinge.
Det er det nationale sundhedsbidrag, som betyder, at alle danskere kommer til at svare det samme til sundhedsvæsenet i forhold til deres indkomst, og at vi solidarisk fordeler pengene mellem de fem regioner, så det ikke er beskatningsgrundlaget i den enkelte egn, der er bestemmende for, hvilket tilbud der kan rulles ud.
Jeg vil også gerne sige meget klart, for jeg fornemmer, at der opstod en misforståelse på det her punkt - det er så henvendt til fru Margrethe Vestager - at tanken her jo ikke er, at vi fuldstændig i detaljen skaber ens serviceniveau. Tanken er her, at vi giver de fem regioner et ligeværdigt udgangspunkt for at kunne løse opgaverne, og så er det klart, at der vil være en arbejdsdeling mellem Folketing og regioner, som vi jo også kender det i dag.
Den regering, der sidder i øjeblikket, er jo ikke den første regering, der har indgået økonomiaftaler med amterne. Den regering, der sidder i dag, er jo ikke den første regering, der har lavet sundhedspolitiske aftaler og handleplaner. Det ville jeg da gerne kunne stå og bryste mig af, men sådan er det jo ikke. Også den tidligere regering havde jo indsatsområder, hvor man sagde, at her skal der skæres igennem, her ønsker vi altså, at noget skal opprioriteres i hele landet, og det skal ikke være et spørgsmål om, hvordan der prioriteres i det enkelte amt.
Så der vil selvfølgelig være en arbejdsdeling her, og det er helt oplagt, at det er en arbejdsdeling, som falder ud
i en anderledes balance end den, vi kender i dag. Og det siger jeg med helt åbne øjne, for regeringens synspunkt er, at Danmark er for lille et land til at have mange forskellige sundhedsvæsener. Danskeren skal kunne regne med som patient, uanset om man bor i Aalborg eller Ålsgårde, at få hurtig adgang til et sundhedstilbud af international klasse. Det skal ikke være et spørgsmål om pengepung, det skal ikke være et spørgsmål om købekraften på den enkelte egn. Så er der takstfinansieringselementet, altså at pengene skal følge patienterne, som vi har fantastisk gode erfaringer med. Vi fik her for få uger siden en rapport, som er etableret i et samarbejde med Amtsrådsforeningen, og som cementerer den myte, vi har hørt igen og igen fra oppositionen, nemlig myten om, at der, når man lader pengene følge patienterne, pludselig kun skulle være én type patienter, der var interessante. Det passer ikke. Der er klar dokumentation for, at det, når pengene følger patienten, sådan som vi har gjort det, har løftet behandlingstilbuddet i hele det danske sundhedsvæsen ligeligt mellem det medicinske og det kirurgiske, det elektive og det akutte, og det er så derfor, vi skruer yderligere op for det ved at sige, at nu er det ikke 20 pct., men 50 pct. af ressourcerne, der skal følge patienten. Så er der hele det her initiativ om gennemsigtighed. Evalueringsinstituttet i Århus og Den Danske Kvalitetsmodel skal jo sammen bidrage til, at vi nu får nogle regionale politikere, der ikke konkurrerer om evnen til at gribe dybt i borgernes lommer, men i stedet konkurrerer om evnen til at bruge borgernes penge med størst mulig omtanke, størst mulig effekt på sundheden. Det er sådan set alle disse elementer, der skal ses under et, når man skal vurdere, om den finansieringsmodel, der gemmer sig i lovforslaget her, er et holdbart og et gennemtænkt bud på, hvad der kan gøre et godt dansk sundhedsvæsen endnu bedre. Jeg medgiver så, at der af få eksperter er blevet sat spørgsmålstegn ved, om man ville få den fulde effekt af den kommunale medfinansiering med den model, vi her har lagt frem. Det, der bliver sat spørgsmålstegn ved fra den kant, er, om beløbet er højt nok til, at det skaber sådan rigtig interesse i kommunen for at tænke i alternative baner. Der vil jeg da bare helt stilfærdigt minde om, at når den kommunale meraktivitet kun fylder det, den fylder, er det, fordi vi i dialogen med Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre sidste sommer skruede ned for den knap, fordi der i de partier var en stor bekymring over, at der var for meget kommunal medfinansiering, der var aktivitetsafhængig. O.k., sagde vi så, så skruer vi lidt ned for den knap, så er vi på sikker grund, så kan vi drage nogle erfaringer, så kan vi justere på det hen over tid. Og straks, vi har givet den indrømmelse og skruet på knappen, kommer man og kritiserer os for, at vi ikke har skruet den anden vej. Når den samme opposition angriber os fra to fronter på det samme synspunkt, tager jeg det egentlig som et udtryk for, at vi nok har fundet en meget fornuftig balance her.
Så vil jeg gerne helt afslutningsvis sige, hvad jeg også har sagt tidligere, at vi ikke bilder os ind, at vi med denne finansieringsmodel skaber paradisiske tilstande i det danske sundhedsvæsen. Vi bilder os heller ikke ind, at vi med det her har skabt en model, som holder, til solen brænder ud. Vi bilder os sådan set ind, at der fortsat bliver brug for politikere både på Christiansborg og i regionerne, og at det vil være fornuftigt, i takt med at vi indhøster erfaringer, at justere hist og pist for at bevæge den her model, der trækker på de erfaringer, vi har høstet de sidste 3 år, hvor vi har opnået markante resultater på sundhedsområdet, yderligere i den rigtige retning.
Hermed sluttede forhandlingen om ændringsforslaget.
Afstemning
Ændringsforslag nr. 1 vedtoges uden afstemning.
Lovforslaget som helhed sattes herefter til forhandling.
Ingen bad om ordet.
Afstemning
Lovforslaget vedtoges med 59 stemmer (V, DF og KF) mod 48 (S, RV, SF og EL).