Til L 71 (Forslag til lov om regionernes finansiering) Ændringsforslag Af indenrigs- og sundhedsministeren Til § 13 1) I § 13, stk. 1, ændres ” §§ 61-70 og 72” til: ”§§ 60-69 og 71”. Bemærkninger Til nr. 1 Ændringsforslaget er en konsekvensrettelse som følge af, at et ændring s- forslag  til  sundhedsloven  har  medført,  at  paragrafnumrene  i  denne  lov  er rykket. Nedenfor er bemærkningerne til § 13 tilsvarende konsekvensrettet. Aftalen om den nye kommunale struktur indebærer, at kommunerne får et delvist  betalingsansvar  for  sundhedsvæsenet.  Det  kommunale  bidrag  til finansieringen af sundhedsvæsenet består af et grundbidrag pr. indbygger og et aktivitetsafhængigt bidrag. Den aktivitetsafhængige kommunale bet  a- ling, der tilgår regionen, omfatter også ydelser i praksissektoren. Det aktivitetsafhængige bidrag ventes at finansiere ca. 10 % af de samlede regionale sundhedsudgifter. Med et delvist betalingsansvar for egne borge- res behandling i sundhedsvæsenet, der afhænger af borgernes anvendelse af sundhedsvæsenet, får kommunerne en yderligere tilskyndelse til at yde en effektiv forebyggelses-, træ nings- og plejeindsats. Den aktivitetsafhængige kommunale betaling efter forslagets stk.  2, vil om- fatte praksissektorens ydelser efter sundhedslovens §§ 60-69 samt § 71. Indenrigs- og sundhedsministeren får med forslagets stk. 3, hjemmel til at fastsætte regler for den kommunale betaling p å de ovenfor nævnte områ- der. Reglerne vil i første omgang blive fastsat på følgende måde: Betalingen for ydelser fra alment praktiserende læger efter sundhedslovens §§ 60-63 opgøres som 10 % af regionens udgifter til honorarer for grun d- Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 14. juni 2005 Kontor: 2.ø.kt. J.nr.: 2004-2400-16 Sagsbeh.: NMJ Fil-navn: str2/æf 2 L 71
2 ydelser, der er aftalt ved overenskomst efter sundhedslovens § 227, stk. 1 og 2. Betalingen for ydelser fra praktiserende speciallæger efter sundhedslovens § 65  opgøres  som  30  %  af  regionens  udgifter  til  takster,  der  er  aftalt  ved overenskomst  efter  sundhedslovens  § 227,  stk. 1  og  2.  Beløbet  kan  dog maksimalt  udgøre  266  kr.  pr.  ydelse  (2003  pris -  og  lønniveau).  Dermed bliver  den  kommunale  betaling  for  ydelser  fra  praktiserende  speciallæger tilrettelagt parallelt med betalingen for ambulant somatisk behandling i sy- gehusvæs enet. Betalingen  for  ydelser  efter  sundhedslovens  §§ 65-69  samt  § 71  opgøres som 10 % af regionens udgifter til takster, der er aftalt ved overenskomst efter sundhedslovens § 227, stk. 1 og 2. Den  kommunale  medfinansiering  vil  løbende  blive  fulgt  af  In denrigs-  og Sundhedsministeriet  med  henblik  på,  om  den  opfylder  formålet  herunder den forventede størrelse. Det forudsættes, at finansieringsmodellen vider  e- udvikles over tid med henblik på at optimere målopfyldelsen. Som det fremgår af § 15, vil en del af den statslige finansiering af regioner- nes  sundhedsvæsen  blive  udbetalt  som  et  statsligt,  aktivitetsbestemt  ti l- skud,  der  afhæ nger  af  regionernes  (mer-)aktivitet  på  sygehusområdet. Desuden indgår en række nærmere definerede ydelser, som kan udføres i speciallægepraksis, i meraktiv itetspuljen. Indenrigs- og sundhedsministeren udarbejder  en  oversigt  over  disse  substituerbare  sygesikringsydelser,  der tillige medgår i meraktivitetspuljen. Som anført under bemærkningerne til §   15, foreslås puljen i første o mgang pr. 1. januar 2007 etableret efter samme principper som regeringens nuvæ- rende  meraktivitetspulje,  jf.  sygehuslovens  §  5  c.  Aktivitetspuljen  vil  blive fastlagt årligt, men udgør som udgangspunkt højst fem procent af regione  r- nes sundhedsudgifter.