Besvarelse af spørgsmål nr. 18 (L 71 spørgsmål 18 ),
som Folketingets Kommunaludvalg har stillet til inden-
rigs- og sundhedsministeren den 18. april 2005
Spørgsmål 18:
"Hvordan vil regeringen leve op til sit tilsagn i aftalen fra juni 2004 om, at
ingen kommune som følge af en finansierings - og udligningsreform skal
tåle et indtægtstab pr. år der overstiger et beløb på over 0,2
pct. skattepo-
int, når der samtidig sker meget omfattende ændringer i opgavefordelingen
og i den geografiske inddeling?
Er det korrekt forstået at der alene er tale om en overgangsordning og i
givet fald, hvor lang periode er der tale om?
Hvilke konsekvenser har tilsagnet i forhold til den enkelte kommune?"
Svar:
Det indgår i aftalen om en strukturreform, at der indføres en overgangsor d-
ning for de byrdefordelingsmæssige virkninger af reformen, således at der
højst kan blive tale om byrdefordelingsmæssige tab på 0,2 procent af b e-
skatningsgrundlaget årligt. Hvis en kommune har et byrdefordelingsmæ s-
sigt tab på reformen, skal den således i det første år højst bære et tab sv
a-
rende til 0,2 procent af beskatningsgrundlaget, det andet år 0,4 procent
osv., indtil det fulde tab er indfaset. Ordningen vil løbe, indtil de byrdeford e-
lingsmæssige virkninger er indfaset fuldt ud. Formålet er at sikre en glide n-
de overgang til det nye system, således at den enkelte kommune har tid til
at tilpasse sig. Det kan i øvrigt bemæ rkes, at der i forbindelse med den se-
neste udligningsreform i 1996 blev indført en tilsv arende ordning.
Med hensyn til den mere tekniske opgørelse af overgangsordningen skal
det bemærkes, at den vil blive udformet på baggrund af de analyser, som
foretages i Indenrigs- og Sundhedsministeriets Finansieringsudvalg, og
som vil blive afsluttet til efteråret.
Men udgangspunktet vil være, at der opstilles et beregningsmæssigt u d-
gangspunkt, som skal illustrere en situation, hvor kommunesammenlæg-
ningerne gennemføres, men hvor der i øvrigt ikke ændres på opgaver og
finansieringssystem. Den nye kommunes udgifter, beskatningsgrundlag
mv. kan i udgangspunktet beregnes svarende til summen af de kommuner,
der indgår i sammenlægningen. Tilsvarende kan der beregnes en f ælles
skatteprocent for de nye kommuner ud fra de tidligere kommuners skatte-
procenter.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
11. maj 2005
Kontor:
2.ø.kt.
J.nr.:
2004-2400-16
Sagsbeh.:
NMJ
Fil-navn:
str2/L 71 s 18