Besvarelse  af  spørgsmål  nr.     30  (L71  -  spørgsmål  30   ), som  Folketingets Kommunaludvalg har stillet til inden- rigs- og sundhedsministeren den 3. maj 2005 Spørgsmål    30: "I udgiftsbehovene på udviklingsområdet indgår antal biler pr. km. med be- grundelsen, at når der er mange biler, så er der et stort behov for kollektiv trafik. Giver det ikke tilskudsmodtageren mulighed for at påvirke tilskuddets størrelse, f.eks. ved at skabe gode vilkår (parkeringspladser, bredere v eje, m.v.) for biler og dermed tilmed modvirke hensigten?" Svar: Til forklaring af regionernes udgiftsbehov vedrørende  kollektiv trafik indgår i de  foreslåede kriterier  for  statens  tilskud  vedrørende   regionernes  udvik- lingsopgaver bl.a. kriterier for pendlingsomfang og trafikintensitet, hvor tra- fikintensiteten måles ud fra antallet af biler pr. vejkm. Mange pendlere og høj trafikintens itet vurderes således at udtrykke et stør re behov for kollektiv trafik  –  bl.a.  af  det  hensyn  at  modvirke  et  endnu  større  antal  biler  og  de trængsel sproblemer, som det kan indebære . Det er et selvstændig t hensyn, at de anvendte kriterier ikke påvirker regio- nernes  incitamenter  i  en  uhensigtsmæssig   retning.  Regionernes  og  trafik- selskabernes  mulighed  for  direkte  at  påvirke etableringen  af  parkerings- pladser  og  vejudvidelser  vurderes  dog,  at  være  begrænsede.    1½  Det  be- mæ rkes i den forbindelse, at regionerne – i modsætning til de nuværende amter – ikke vil få opgaver på vejområdet. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 18. maj 2005 Kontor: 2.ø.kt. J.nr.: 2004-2400-16 Sagsbeh.: dle Fil-navn: L71, spm 30