Besvarelse af spørgsmål nr. 30 (L71 - spørgsmål 30 ),
som Folketingets Kommunaludvalg har stillet til inden-
rigs- og sundhedsministeren den 3. maj 2005
Spørgsmål 30:
"I udgiftsbehovene på udviklingsområdet indgår antal biler pr. km. med be-
grundelsen, at når der er mange biler, så er der et stort behov for kollektiv
trafik. Giver det ikke tilskudsmodtageren mulighed for at påvirke tilskuddets
størrelse, f.eks. ved at skabe gode vilkår (parkeringspladser, bredere v eje,
m.v.) for biler og dermed tilmed modvirke hensigten?"
Svar:
Til forklaring af regionernes udgiftsbehov vedrørende kollektiv trafik indgår i
de foreslåede kriterier for statens tilskud vedrørende regionernes udvik-
lingsopgaver bl.a. kriterier for pendlingsomfang og trafikintensitet, hvor tra-
fikintensiteten måles ud fra antallet af biler pr. vejkm. Mange pendlere og
høj trafikintens itet vurderes således at udtrykke et stør re behov for kollektiv
trafik bl.a. af det hensyn at modvirke et endnu større antal biler og de
trængsel sproblemer, som det kan indebære .
Det er et selvstændig t hensyn, at de anvendte kriterier ikke påvirker regio-
nernes incitamenter i en uhensigtsmæssig retning. Regionernes og trafik-
selskabernes mulighed for direkte at påvirke etableringen af parkerings-
pladser og vejudvidelser vurderes dog, at være begrænsede. 1½ Det be-
mæ rkes i den forbindelse, at regionerne i modsætning til de nuværende
amter ikke vil få opgaver på vejområdet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
18. maj 2005
Kontor:
2.ø.kt.
J.nr.:
2004-2400-16
Sagsbeh.:
dle
Fil-navn:
L71, spm 30