Besvarelse af spørgsmål nr. 32 (L 71 spørgsmål 32),
som Folketingets Kommunaludvalg har stillet til inden-
rigs- og sundhedsministeren den 3. maj 2005
Spørgsmål 32:
"Hvorfor skal reguleringen af bidragene i forslagets § 6 og § 3 ikke ske ved
den sædvanlige løn - og prisregulering?"
Svar:
Det er i besvarelsen forudsat, at spørgsmålet vedrører bidrag i henhold til
lovforslagets §§ 6 og 7, som vedrører grundbidraget og udviklingsbidraget.
Lovforslagets § 3 vedrører fastsættelsen af blokti lskuddet.
Lovforslagets § 6 vedrører fastsættelsen af grundbidraget fra kommunerne
til regionerne til finansiering af sundhedsområdet. § 7 vedrø rer udviklings-
bidraget fra kommunerne til regionerne til finansiering af regionernes udvik-
lingsopgaver. Bestemmelserne om fastsættelse af grundbidrag og udvik-
lingsbidrag er parallelle.
Størrelsen af det årlige grundbidrag henholdsvis udviklingsbidrag fas tsæt-
tes i henhold til lovforslaget af regionsrådet efter drøftelse med kommune r-
ne i regionen. Lovforslaget indebærer, at regionsrådet ikke vil kunne ge n-
nemføre forhøjelser af bidragene ud over satsreguleringsprocenten, hvis
2/3 af kommunerne i regionen modsætter sig dette.
Lovforslaget indebærer endvidere, at grundbidraget højst kan udgøre 1.500
kr. pr. indbygger og udviklingsbidraget højst 200 kr. pr. indbygger i 2003
pris- og lønniveau. Disse maksimumsgrænser reguleres efter lovforslaget
én gang årligt m ed satsreguleringsprocenten.
Satsreguleringsprocenten er valgt til disse bestemmelser med henblik på at
sikre et klart og entydigt grundlag for reguleringerne. Satsreguleringspro-
centen fastsættes hvert år i en bekendtgørelse fra Finansministeriet. Sat s-
reguleringsprocenten er et udtryk for lønudviklingen og vil dermed have
sammenhæng med udviklingen i de kommunale og regionale udgifter.
Satsreguleringsprocenten har dog i denne sammenhæng den ulempe, at
den først fastsættes i august måned, hvilket er meget sent i forhold til den
kommunale og regionale budgetlægning. Det overvejes på den baggrund at
ændre den foreslåede reguleringsmekanisme, således at reguleringen kan
lægges fast i forbindelse med regeringens forhandlinger med komm uner og
regioner i juni mån ed.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
17. maj 2005
Kontor:
2.ø.kt.
J.nr.:
2004-2400-16
Sagsbeh.:
NMJ
Fil-navn:
str2/L 71 s 32