Besvarelse af spørgsmål nr.    33 (L 71 –  spørgsmål 33   ), som  Folketingets Kommunaludvalg har stillet til inden- rigs- og sundhedsministeren den 12. maj 2005 Spørgsmål    33: "  Ministeren bedes uddybe svaret på spørgsmål 4. Bl.a. ønskes et pæd  a- gogisk  opstillet  eksempel  på  fordeling  af  aktiver  og  passiver,  hvori  indgår hovedområderne  sundhed,  veje,  uddannelsesinstitutioner,  sociale  instituti- oner,  miljøområdet,  kultur  osv.  Endvidere  ønskes  et  tilsvarende  pædag   o- gisk eksempel på fordelingen, som tager højde for fordelingen, når der ind- går dele af et amt i den nye region. Endelig ønskes en beskrivelse af værd  i- fastsættelsen af de forskellige  aktiver." Svar: § 17 i forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen (L 67) indeholder en bemyndigelse til indenrigs- og  sundhedsministeren  til  at  fastsætte  nærmere  regler  om  fordelingen  af aktiver og passiver mv. De  generelle  regler  fremgår  af lovforslagets  §  3,  hvori  det  fastlægges,  at aktiver og passiver m.v. med tæt tilknytning til en opgave skal overføres til den  nye  myndighed.  Øvrige  aktiver  og  pass iver  mv.,  hvor  der  ikke  er  en direkte  sammenhæng  til  en  real   opgave  og  en  opgaveudførende  myndi g- hed,  skal  efter  lovforslaget  fordeles  forholdsmæssigt  mellem  samtlige  de myndigheder, der modtager opgaver fra en myndighed. Det gælder dog, at det uanset det ovenfor nævnte princip om forholdsmæssighed er afgøre   n- de,  at  den  samlede  fordeling  ud  fra  en  helhedsbetragtning  er  rimelig,  jf. bemærkningerne til lovforslagets § 17, stk. 4. I henhold til § 17, stk. 2 og 3 vil fordelingen af aktiver og passiver mv. blive fordelt med udgangspunkt i de overførte opgavers udgiftsmæs  sige tyngde. Myndighedsniveauer,  der  eksempelvis  overtager  udgiftstunge  områder, vil således skulle overtage en tilsvarende stor andel af aktiver og passiver mv. Værdiansættelsesprincipperne vil skulle bruges i forbindelse med fordeli  n- gen af aktiver og passiver m.v. mellem de myndighedsniveauer, der mod- tager opgaver fra en myndighed. Værdiansættelsen skal muliggøre, at der kan ske en sammenregning af forskellige aktiver og passiver m.v. til sumtal, som kan danne baggrund for fordelingen. Principperne skal således give en ”målestok”,  der  giver  grundlag  for  at  sammenligne  værdien  af  forskellige aktiver og passiver m.v. til brug for fordelingen. I praksis indebæ rer det, at det  er  egenkapitalen,  der  skal  fordeles  mellem  myndighedsniveuaer,  idet Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 24. maj 2005 Kontor: 2.ø.kt. J.nr.: 2004-2400-16 Sagsbeh.: NMJ Fil-navn: str2/L 71 s 33
2 der dog skal tages højde for, at   bl.a. eventualrettigheder og –forpligtelser, garantier og lignende ikke indgår ved opgørelsen af  egenkapitalen. Der foretages  herefter for  hver  myndighedshedsniveau  en  sammenligning af  nettovæ rdien  af  de  aktiver  og  passiver  mv.,  der forlods  er fordelt,  med den tildelte andel af egenkapitalen fordelt med udgangspunkt i de overførte opgavers  udgiftsmæssige  tyn gde.  Denne  forskel  forudsættes  udlignet  i  et 0-sumspil gennem modtagelse af aktiver og passiver. Mellem myndigheder på samme niveau, f.eks. regioner, fordeles aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte, således at der sker en jævn forde- ling i forhold til indbyggertal. Dog kan der på visse områder eventuelt være saglige grunde til at anlægge andre kriterier for fordelingen . Denne regel skal f.eks. anvendes i forhold til Vejle og Viborg Amtskommuner, der deles i forbindelse med kommunalreformen. Bemyndigelsesbestemmelsen i § 17 vil blive udmøntet i en bekendtgørelse. En arbejdsgruppe under ledelse af Indenrigs- og Sundhedsministeriet med deltagelse  af  repræsentanter  fra  de  kommunale  parter  er  i  gang  med  at udarbejde bekendtgørelsen, der forventes udstedt efter sommerferien, s å- ledes at den foreligger i god tid inden udarbejdelse af aftaleudkastene om fordeling  af  aktiver  og  passiver  mv.,  der  skal  foreligge  senest  1.  januar 2006.  Bekendtgørelsen  vil  inden  udstedelse  blive  sendt  i  h ø ring  hos  de myndigheder og organisationer, som er blevet hørt over lovfor slaget Ministeriet har derfor ikke på nuværende tidspunkt grundlag for at  opstille de ønskede pædagogiske eksempler på fordeling af aktiver og passiver.   For  så  vidt  angår  beskrivelsen  af  værdiansættelsesprincipperne  vil  inde n- rigs-  og  sundhedsministeren  i  henhold  til  lovforslagets  §  17,  stk.  1  blandt andet kunne fastsætte regler he rom. Reglerne forventes at tage udgangs- punkt  i  de  værdiansættelsesprincipper,  som  fremgår  af  ”Budget  -  og  regn- skabssystem for kommuner og amtskommuner”, og som ligger til grund for opgørelsen  af  værdien  af  kommunale  akt  iver  og  passiver  fra  regnskab 2004. Da dette regelsæt blandt andet indeholder muligheder for anvende l- se af forskellige principper, f.eks. i forhold til visse grunde og bygninger, vil der kunne udarbejdes fælles værdiansættelsesprincipper for ens aktiver og passiver.  Værdiansæ  ttelsesprincipperne  vil  være  indeholdt  i  ovennævnte bekendtgø relse.