Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   10  (L  72),  som  Folketin- gets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 7. april 2005 Spørgsmål  10: "Hvorledes  stemmer  forslaget  overens  med  regeringsgrundlaget,  hvor  det fremgår,  at  ”regeringen  ønsker  størst  mulig  åbenhed  omkring  offentlige myndigheders aktiviteter?" Svar: Forslaget stemmer fuldt ud overens med regeringsgrundlaget. Det fremgår således bl.a. af regeringsgrundlaget, at regeringen som led i kommunalr e- formen vil gøre det nemmere for borgerne at komme i forbinde lse med det offentlige.  Borgerne  skal  så  vidt  muligt  kunne  henvende  sig  ét  sted    –  i kommunen – og få hjælp, uanset hvilken offentlig myndighed, der har a n- svaret for en opgave. I overensstemmelse hermed foreslås en række jurid i- ske  barrierer  for  borgerservicecentrenes  opgavevaretagelse  fjernet  med lovforslaget. Som det fremgår af spørgsmålet, in   dgår det også i regeringsgrundlaget, at regeringen  ønsker  størst  mulig  åbenhed  omkring  offentlige  myndigheders aktiviteter.  Regeringen  har  således   nedsat  en  offentlighedskommission, som i lyset af bl.a. den teknologiske udvikling skal komme med forslag til nye regler om offentlighed i forvaltningen. Når Offentlighed skommissionen har  afsluttet  sit  arbejde,  vil  regeringen,  som  nævnt  i  regeringsgrundlaget, fremsætte et forslag til revision af offentlighedsloven. Den i spørgsmålet nævnte passage    fra regeringsgrundlaget vedrører sål  e- des offentlighedens almindelige adgang til aktindsigt i forvaltningens sager og akter. Offentligheden kan efter offentlighedsloven normalt gøre sig bekendt med de dokumenter, som er indgået til eller oprettet af en forvaltningsmyndi ghed som led i en administrativ sagsbehandling, jf. offentlighedslovens § 4, stk. 1. Der gælder dog en række undtagelser herfra , som navnlig skyldes hen- synet til de borgere, som de pågældende sager berører, eller    hensynet til særlige offentlige  interesser, herunder hensynet til beskyttelsen af myndig- hedernes interne beslutningsproces. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 2. maj 2005 Kontor: 2.k.kt. J.nr.: 2004-2200-21 Sagsbeh.: abt Fil-navn: LKS/FT-beh./Spm10.L72.svar
2 For  det  første  er  en  række   sagstyper  ikke  omfattet  af  loven,  jf.  nærmere lovens § 2. For det andet er visse dokumenttyper som udgangspunkt und- taget fra retten til aktindsigt, jf. nærmere lovens §§ 7 og 10, herunder bl.a. interne arbejdsdokumenter. For det tredje er der visse oplysninger, der kan undtages  fra  aktindsigt,  selv  om  hverken  den  pågældende  sag  eller  det pågældende dok ument som sådan er undtaget, jf. nærmere lovens § § 12 og 13. Det gælder bl.a. oplysninger om enkeltpersoners private forhold, jf. § 12, stk. 1, nr. 1. Endelig er retten til aktindsigt efter lovens § 14 begrænset af særlige bestemmelser om tavshedspligt. Undtagelsesbestemmelserne har i relation til de sager, som varetages i de nuværende og fremtidige borgerservicecentre,  i praksis bl.a. den betydning, at en række  af disse sager, f.eks. på det sociale område,   af hensyn til be- skyttelsen af de berørte   borgere efter en konkret vurdering af sagens op- lysninger  ikke  er  (fuldt)  tilgængelige  for  offentligheden,  jf.  offentlighedslo- vens § 12, stk. 1, nr. 1. I  sager,  hvor  der  ikke  gør  sig  et  sådan  beskyttelseshensyn  gældende,  vil offentligheden efter såvel de gældende regler som efter lovforslagets regler normalt  kunne  få  indsigt   i  sagens  akter.  Offentligheden  vil  herunder  efter offentlighedslovens § 8, nr. 2, kunne få indsigt i  interne arbejdsdokumenter, der  alene indeholder en gengivelse af oplysninger, som myndigheden har haft pligt til at notere efter bestemmelsen i offentlighedslovens § 6, stk. 1 (§ 6-notater). Det fremgår af denne bestemmelse, at i  sager, hvor der vil blive truffet  afgørelse  af  en  forvaltningsmyndighed ,  skal  en  myndighed,  der mundtligt modtager oplysninger vedrørende sag ens faktiske omstændighe- der, der er af betydning for sagens afgørelse, eller som på anden m  å de er bekendt med sådanne oplysninger, gøre notat om indholdet af oplysninge  r- ne. Det gælder dog ikke, såfremt oplysningerne i øvrigt fremgår af sagens dokumenter. Med hensyn til rækkevidden  af offentlighedslovens § 6 henvi- ses til besvarelsen af spørgsmål 5.   Endvidere er der efter offentlighedslo- vens § 11, stk. 1, normalt ret til aktindsigt i oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, der er af væsentlig betydning for sagens afgøre  l- se  (ekstraheringspligt),  uanset  disse  oplysninger  alene  indgår  i  et  internt arbejdsdokument. Lovforslagets § 3, stk. 5, indebærer alene, at der ikke er indsigt  i oplysnin- ger  i  vurderinger  af  intern  karakter,  som  udveksles  mellem  borgerservice- centeret  og  en  anden  myndighed,  som  borgerservicecenteret  udfører  o p- gaver på vegne af, eller mellem et borgerservicecenter og en anden my n- dighed,  som  udfører  hver  sin  del  af  samme  opgave.  Med  hensyn  til  b e- stemmelsens   rækkevidde   og   begrundelse   henvises   til   besvarelsen   af spørg smål  nr. 12. Særligt med hensyn til  offentlighedens indsigt i sådanne  vurderinger  af in- tern karakter fremgår det af Offentlighedskommissionens kommissorium , at der i lyset af den udvikling, som der i de senere år har været i centraladm i- nistrationens samarbejdsstrukturer - og som bl.a. har medført en øget a  n- vendelse af mere smidige tværministerielle samarbejdsformer samt en øget
3 inddragelse af direktoraters og styrelsers ekspertise i forbindelse med be- handlingen af generelle projekter og sagskomplekser - undertiden har væ- ret rejst spørgsmål om, hvorvidt offentlighedsloven fortsat yder den fornø   d- ne  beskyttelse  af  hensynet  til  den  interne  beslutningsproces,  der  som nævnt ligger bag den gældende bestemmelse i  offentlighedslovens § 7. Lovforslagets  §  3,  stk.  5,  er  udtryk for  en  varetagelse  af  et  hensyn  til  be- skyt telsen  af  en  internt  præget  beslutningsproces.  Et  sådan  hensyn  kan gøre sig gældende, når flere myndigheder sa   marbejder om at varetage den samme  opgave,  hvilket  også  er  kommet  til  udtryk  i   offentlighedslovens  § 10, nr. 3. Dette hensyn gør sig  efter min opfattelse også gælde nde, når et borgerservicecenter  udfører  opgaver  på  vegne  af  en  anden  myndighed, eller  når  et  borgerservic ecenter  og  en  anden  myndighed  udfører  hver  sin del  af  samme  opgave.  Det  er  i  disse  situationer,  at  interne  arbejdsdoku- menter bevarer deres interne karakter efter lovforslagets § 3, stk. 5. Lovforslaget er således  som nævnt ovenfor  i overensstemmelse med rege- ringsgrundlaget.