Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   2-4  (L  72),  som  Folketin- gets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 21. marts 2004 Spørgsmål nr. 2: "Hvilke opgaver skal ligge i borgerservicecentrene?" Svar: Der  stilles  ikke  i  forslaget  til  lov  om  kommunale  borgerservicecentre  krav om, at bestemte administrative borgerbetjeningsopgaver skal placeres i de kommunale borgerservicecentre. Det er således op til den e nkelte kommu- nalbestyrelse  at  træffe  beslutning  om,  hvilke  administrative  borgerbetje- ningsopgaver der skal ligge i et sådant center, jf. lovforslagets § 2, stk. 3. De administrative borgerbetjeningsopgaver, kommunalbestyrelsen kan be- slutte skal ligge i et borgerservicecenter, kan både være opgaver, komm u- nen selv varetager, og opgaver, kommunen varetager for andre myndighe- der. Varetager borgerservicecentret opgaver for andre myndigheder, er det dog en forudsætning, at disse myndigheder lovligt kan overlade opgaven til kommunen, jf. lovforslagets § 2, stk. 2. Myndighedsopgaver kan kun over- lades til en kommune med hjemmel i  lovgivningen, og en sådan hjemmel findes ikke i forslaget til lov om kommunale borgerservicecentre. Som  eksempler  på  administrative  borgerbetjeningsopgaver  kan  nævnes vejviserfunktioner,  lettere  sagsbehandling,  kassefunktioner  og  bistand  til borgernes  benyttelse  af  digitale  selvbetjeningsløsninger  eller  digital  info r- mationssøgni ng m.v. samt systematisk videresendelse af ansøgninger m.v. til den myndighed, der skal behandle den videresendte ansøgning m.v . I de almindelige    bemærkninger,    afsnit    3.1.    og    3.2.,    er    angivet    nogle opgaveområ der, som i vidt omfang varetages af borgerservicecentre i dag, og  som  også  kan  tænkes  varetaget  af  borgerservicecentre  i  fremtiden. Endvidere fremgår af lovforslagets bilag 2 en lang række opgaveområder, som  varetages  af  borgerservicecentre  i  dag  og  som  også  kan  tænkes varetaget af borgerservicecentre i fremtiden. Det vil være kendetegnende, jf. også lovforslagets § 1, at der i et borge r- servicecenter varetages opgaver inden for flere opgaveområder, således at en borger, som befinder sig i en mere almindeligt forekommende livssitua- tion,  kan  få  løst  en  ræ  kke  forskellige  opgaver,  som  udspringer  af  denne livssituation, ved henvendelse til et borgerservicecenter. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 11. april 2005 Kontor: 2.k.kt. J.nr.: 2004-2200-21 Sagsbeh.: ABT Fil-navn: LKS/FT-beh./Spm2-4.L72.svar
2 Spørgsmål nr. 3: ”Hvilken  konkret  kompetence  har  medarbejderne  i  borgerservicecentrene, og hvordan bliver det klargjort for borgerne?” Svar: Medmindre  andet følger  af  anden  lovgivning,  beslutter kommunalbestyre l- sen,  hvilke  administrative  borgerbetjeningsopgaver  der  skal  varetages  af det  eller  de  borgerservicecentre,  som  kommunalbestyrelsen  opretter,  jf. lovforslagets § 2, stk. 3. Den enkelte kommunalbestyrelse træffer således beslutningen  om,  hvilke  opgaver  medarbejderne  i  et  borgerservicecenter skal løse . Kommunalbestyrelsen har – ligesom på kommunens øvrige fo  r- valtningsområder  – ansvaret for, at der er tilstrækkeligt kvalificeret persona- le til løsningen af kommunens opgaver. Den  enkelte  kommunalbestyrelse  beslutter  endvidere,  på  hvilken  måde borgerne skal informeres om, hvilke opgaver, og dermed kompetencer til at varetage bestemte opgaver, der ligger i de enkelte dele af den kommunale forvaltning.  Dette  gælder  i  relation  til  alle  dele  af  den  kommunale  forvalt- ning,  herunder  til  nuværende  og  fremtidige  borgerservicecentre.  Blandt andet kan kommunens hjemmeside anvendes til at informere borgerne om, hvilke opgaver der løses i borgerservicecentre, l igesom der kan blive udar- bejdet en pjece el.lign. informationsmateriale. Spørgsmål nr. 4: ”Hvem  har  ansvaret  for  rådgivningen  i  borgerservicecentrene,  herunder vedrørende  spørgsmål,  der  er  henlagt  til  centret  fra  andre  myndigheder, herunder  hvem  der  har  det  eventuelle  erstatningsansvar  over  for  borge- ren?” Svar: Et borgerservicecenters rådgivning på en anden myndigheds sag  sområde kan navnlig ske i forbindelse med, at borgerservicecenteret varetager vejvi- serfunktioner  i  forhold  til  denne  myndighed,  f.eks.  udlevering  af  informati- onsmateriale  og  lign.,  eller  generel  orientering  om  andre  myndigheders opgaveområder  og  lovgivningen  på  et  sådant  område.  Sidstnævnte  vejv i- serfunktion  er  kendetegnet  ved  at  være  en  overordnet  vejledning  om  be- stemte retsområder, de t vil sige en generel, abstrakt rådgivning, f.eks.  ge- nerel orientering om, at der findes forskellige regler for henholdsvis separa- tion og skilsmisse, selv om det ikke er kommunale administrationsområder. Et borgerservicecenter vil også kunne yde rådgivning   i forbindelse med, at borgerservicecenteret  yder  bistand  til  udfyldelse  af  blanketter  og  videre- sender ansøgningen til den myndighed, der skal behandle ansøgni  ngen.
3 Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.2., nr. 1) om vejviserfunktioner. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for den praktiske udførelse af opg aver, som varetages af medarbejderne i den kommunale forvaltning. Dette gæ l- der i forhold til enhver opgave, herunder også vejviserfunktioner i forhold til andre myndigheder, og det gælder i forhold til medarbejdere i enhver del af den  kommunale  forvaltning,  herunder  nuværende  eller  fremtidige  borger- servicecentre. Såfremt  en  borger  finder,  at  kommunen  ikke  har  ydet  en  fyldestg ø rende eller korrekt rådgivning, og borgeren mener at  have  lidt et økonomisk tab som  følge  heraf,  har  borgeren  mulighed  for  at  rejse  erstatningskrav  ved domstolene  mod  den  pågældende  kommune.  Hvorvidt  et  sådan  ersta  t- ningssøgsmål kan medføre en dom om erstatning, må afgøres efter sæ d- vanlig praksis om offentlige myndigheders erstatningsansvar. Ud over de ovennævnte eksempler på rådgivning i forbindelse med vejv  i- serfunktioner,  vil  et  borgerservicecenter  også kunne  yde  rå  dgivning  inden for  en  anden myndigheds  opgaveområde  i forbindelse  med,  at  borgerse r- vicecenteret  evt. måtte varetage  myndighedsudøvelse  på  vegne  af  denne anden myndighed, herunder træffe afgørelser i forhold til borge rne. Et borgerservicecenter kan for andre myndigheder varetage administrative borgerbetjeningsopgaver,  som  disse  myndigheder  lovligt  kan  overlade  til kommunen, jf. lovforslagets § 2, stk. 3. Lovforslagets § 2, stk. 3, giver, som det fremgår af lovforslagets almindel ige bemærkninger  afsnit  4.4.,  imidlertid  ikke  hjemmel  til,  at  andre  offentlige myndigheder kan overlade myndighedsudøvels e til borgerservicecentre. En sådan hjemmel må fremgå af særlovgivningen, og der vil i den forbindelse kunne tages stilling til spørgsmålet om, hvem der har ansvaret for rådgi   v- ningen  ydet  af  borgerservicecentret  i  tilknytning  til  sådan  myndighedsu d- øvelse,  herunder et eventuelt erstatningsansvar over for borgerne.