Besvarelse af spørgsmål nr. 2-4 (L 72), som Folketin-
gets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 21. marts 2004
Spørgsmål nr. 2:
"Hvilke opgaver skal ligge i borgerservicecentrene?"
Svar:
Der stilles ikke i forslaget til lov om kommunale borgerservicecentre krav
om, at bestemte administrative borgerbetjeningsopgaver skal placeres i de
kommunale borgerservicecentre. Det er således op til den e nkelte kommu-
nalbestyrelse at træffe beslutning om, hvilke administrative borgerbetje-
ningsopgaver der skal ligge i et sådant center, jf. lovforslagets § 2, stk. 3.
De administrative borgerbetjeningsopgaver, kommunalbestyrelsen kan be-
slutte skal ligge i et borgerservicecenter, kan både være opgaver, komm u-
nen selv varetager, og opgaver, kommunen varetager for andre myndighe-
der. Varetager borgerservicecentret opgaver for andre myndigheder, er det
dog en forudsætning, at disse myndigheder lovligt kan overlade opgaven til
kommunen, jf. lovforslagets § 2, stk. 2. Myndighedsopgaver kan kun over-
lades til en kommune med hjemmel i lovgivningen, og en sådan hjemmel
findes ikke i forslaget til lov om kommunale borgerservicecentre.
Som eksempler på administrative borgerbetjeningsopgaver kan nævnes
vejviserfunktioner, lettere sagsbehandling, kassefunktioner og bistand til
borgernes benyttelse af digitale selvbetjeningsløsninger eller digital info r-
mationssøgni ng m.v. samt systematisk videresendelse af ansøgninger m.v.
til den myndighed, der skal behandle den videresendte ansøgning m.v . I de
almindelige bemærkninger, afsnit 3.1. og 3.2., er angivet nogle
opgaveområ der, som i vidt omfang varetages af borgerservicecentre i dag,
og som også kan tænkes varetaget af borgerservicecentre i fremtiden.
Endvidere fremgår af lovforslagets bilag 2 en lang række opgaveområder,
som varetages af borgerservicecentre i dag og som også kan tænkes
varetaget af borgerservicecentre i fremtiden.
Det vil være kendetegnende, jf. også lovforslagets § 1, at der i et borge r-
servicecenter varetages opgaver inden for flere opgaveområder, således at
en borger, som befinder sig i en mere almindeligt forekommende livssitua-
tion, kan få løst en ræ kke forskellige opgaver, som udspringer af denne
livssituation, ved henvendelse til et borgerservicecenter.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
11. april 2005
Kontor:
2.k.kt.
J.nr.:
2004-2200-21
Sagsbeh.:
ABT
Fil-navn:
LKS/FT-beh./Spm2-4.L72.svar