Besvarelse af spørgsmål nr. 3 (L 72), som Folketingets
Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 21. marts 2004
Spørgsmål nr. 3:
Hvilken konkret kompetence har medarbejderne i borgerservicecentrene,
og hvordan bliver det klargjort for borgerne?
Svar:
Medmindre andet følger af anden lovgivning, beslutter kommunalbestyre l-
sen, hvilke administrative borgerbetjeningsopgaver der skal varetages af
det eller de borgerservicecentre, som kommunalbestyrelsen opretter, jf.
lovforslagets § 2, stk. 3. Den enkelte kommunalbestyrelse træffer således
beslutningen om, hvilke opgaver medarbejderne i et borgerservicecenter
skal løse . Kommunalbestyrelsen har ligesom på kommunens øvrige fo r-
valtningsområder ansvaret for, at der er tilstrækkeligt kvalificeret persona-
le til løsningen af kommunens opgaver.
Den enkelte kommunalbestyrelse beslutter endvidere, på hvilken måde
borgerne skal informeres om, hvilke opgaver, og dermed kompetencer til at
varetage bestemte opgaver, der ligger i de enkelte dele af den kommunale
forvaltning. Dette gælder i relation til alle dele af den kommunale forvalt-
ning, herunder til nuværende og fremtidige borgerservicecentre. Blandt
andet kan kommunens hjemmeside anvendes til at informere borgerne om,
hvilke opgaver der løses i borgerservicecentre, ligesom der kan blive uda r-
bejdet en pjece el.lign. informationsmateriale.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
11. april 2005
Kontor:
2.k.kt.
J.nr.:
2004-2200-21
Sagsbeh.:
ABT
Fil-navn:
LKS/FT-beh./Spm3.L72.svar