Besvarelse af spørgsmål nr. 8 (L 72), som Folketingets
Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 21. marts 2005
Spørgsmål 8:
Ministeren bedes redegøre for de mulige afstande, som borgerne kan få
mellem borgerservicecentrene og f.eks. de forskellige statslige forvaltnin-
ger, set i forhold til de tilsvarende myndighedsopgavers geografiske place-
ring i dag.
Svar:
Antallet og placeringen af kommunale borgerservicecentre ved lovforsla-
gets ikrafttræden er ikke kendt. Det er derfor ikke muligt at angive mulige
afstande til bestemte statslige forvaltninger, f.eks. skattecentre, hvis præci-
se adresse i øvrigt heller ikke på nuværende tidspunkt er besluttet. Det er
derfor ikke muligt at angive mulige afstande mellem borgerservicecentrene
og forskellige statslige forvaltninger.
Det kan dog oplyses, at i områder af landet, hvor der af geografiske gru nde
kan være langt til rå dhuset, må det forventes, at nye, større kommuner i et
eller andet omfang vælger at oprette et eller flere borgerservicecentre de-
centralt i kommunen (f.eks. i nuværende rådhuse, som ikke længere har
denne funktion efter en sammenlægning). Sådanne decentrale borgerse r-
vicecentre kan eventuelt også oprettes i tilknytning til folkebibliotekerne,
eller kombineres med enheder med lokalcenter-lignende funktioner.
Jeg forventer imidlertid ikke, at der vil opstå mange situationer, hvor en
borger, som henvender sig i et borgerservicecenter, går forgæves og efte r-
følgende må henvende sig personligt til en statslig myndighed.
Dette skyldes, at kommunerne med kommunalreformen får en rolle som
borgernes centrale indgang til den offentlige sektor, en rolle som det er
hensigten skal udfyldes af de kommunale borgerservicecentre. Når en bo r-
ger henvender sig i et borgerservicecenter, vil borgerservicecenteret typisk
kunne løse borgerens problem eller hjælpe borgeren med at komme videre,
uden at borgeren behøver at henvende sig personligt til den pågældende
statslige myndighed. Borgerservicecentre kan f.eks. i vidt omfang færdig-
behandle ansø gninger om pas og kørekort, jf. L 29. De kan endvidere yde
bistand til digital selvbetjening.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
13. april 2005
Kontor:
2.k.kt.
J.nr.:
2004-2200-21
Sagsbeh.:
abt
Fil-navn:
LKS/FT-beh.Spm8.L72.svar