Besvarelse af spørgsmål nr.   125 (L 74), som  Folketing- ets  Sundhedsudvalg  har  stillet  til  indenrigs-  og  sund- hedsministeren den 18. april 2005 Spørgsmål  125: "Hvilket  ansvar  mener  ministeren  kommunerne  i  en  region  pådrager  sig, hvis de nedlægger veto mod at forhøje grundbidraget til regionen, og regi  o- nen efterfølgende må skære f.eks. i d   et akutte beredskab eller i andre dele af sit sundhedsvæsen?" Svar: Som jeg har redegjort for i min besvarelse af bl.a. spørgsmål 37   og 69, vil de  kommende  regioner  helt  grundlæggende  opleve  en  langt  bedre  over- ensstemmelse  mellem  befolkningens  behandlingsbehov  og  sygehusenes udgifter på den ene side og deres indtægtsgrundlag på den a  nden. Det skyldes, at det nye statslige bloktilskud, der vil finansiere ca. 75 pct. af regionernes sundhedsudgifter, skal udmøntes efter  objektive demografiske og sociale kriterier - hvilket i langt højere grad end det nuværende beska  t- ningsgrundlag afspejler befolkningens faktiske behov for sundhedsydelser. De resterende 25 pct. dækkes via et kommunalt grundbidrag på ca. 10 pct., et kommunalt aktivitetsafhængigt bidrag på c a. 10 pct. og et statsligt aktivi- tetsafhængigt tilskud på ca.  5 pct. Ifølge lovforslaget om regionernes finansiering  fastsættes  det årlige grun d- bidrag fra kommunen  af  regionsrådet  efter  en forudgående  drø ftelse  med kommunerne i et særligt kontaktudvalg.  To tredjedele af kommunerne kan blokere  for  stigninger  i  bidraget,  der  ligger  ud  over  den  årlige  satsregule - ringsprocent. Bidraget udgør  for 2007 som udgangspunkt 1.000 kr. pr. ind- bygger og kan ikke overstige 1.500 kr. pr. indbygger. (Beløbene er angivet i 2003 pris- og lønniveau). Uanset  hvilket  niveau  for  grundbidraget,  der  aftales  mellem  regionen  og kommunerne,  er  det  regionsrådets  ansvar  at  varetage  sygehusvæsenets m.v. opgaver i regionen. Det er dog samtidig min klare formodning, at det udbredte faglige og øk o- nomiske samarbejde på sundhedsområdet mellem regionerne og komm  u- nerne, der er lagt op til i kommunalreformen, vil få den kons ekvens, at det i langt de fleste tilfælde i praksis vil være muligt for regionerne og komm u- nerne i fællesskab at aftale  et niveau for det kommunale grundbidrag, som Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: Kontor: 2.s.kt./2.ø.kt./ 4.ø .kt. J.nr.: 2004-1200-59 Sagsbeh.: CBJ/NMJ/MHA Fil-navn: Cbj1421_spm125.doc
2 alle  parter  er  tilfredse  med,  og  som  muliggør  en  fo rnuftig  planlægning  og tilrettelæggelse af driften fra år til år. Jeg  lægger  selvfølgelig  til  grund,  at  såvel  de  kommunale  politikere  som regionsrådsmedlemmern e  vil  forholde  sig  ansvarligt  til  den  opgave,  de  i fællesskab skal løse, nemlig at sikre borgernes sundhed.