Besvarelse af spørgsmål nr. 125 (L 74), som Folketing-
ets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 18. april 2005
Spørgsmål 125:
"Hvilket ansvar mener ministeren kommunerne i en region pådrager sig,
hvis de nedlægger veto mod at forhøje grundbidraget til regionen, og regi o-
nen efterfølgende må skære f.eks. i d et akutte beredskab eller i andre dele
af sit sundhedsvæsen?"
Svar:
Som jeg har redegjort for i min besvarelse af bl.a. spørgsmål 37 og 69, vil
de kommende regioner helt grundlæggende opleve en langt bedre over-
ensstemmelse mellem befolkningens behandlingsbehov og sygehusenes
udgifter på den ene side og deres indtægtsgrundlag på den a nden.
Det skyldes, at det nye statslige bloktilskud, der vil finansiere ca. 75 pct. af
regionernes sundhedsudgifter, skal udmøntes efter objektive demografiske
og sociale kriterier - hvilket i langt højere grad end det nuværende beska t-
ningsgrundlag afspejler befolkningens faktiske behov for sundhedsydelser.
De resterende 25 pct. dækkes via et kommunalt grundbidrag på ca. 10 pct.,
et kommunalt aktivitetsafhængigt bidrag på c a. 10 pct. og et statsligt aktivi-
tetsafhængigt tilskud på ca. 5 pct.
Ifølge lovforslaget om regionernes finansiering fastsættes det årlige grun d-
bidrag fra kommunen af regionsrådet efter en forudgående drø ftelse med
kommunerne i et særligt kontaktudvalg. To tredjedele af kommunerne kan
blokere for stigninger i bidraget, der ligger ud over den årlige satsregule -
ringsprocent. Bidraget udgør for 2007 som udgangspunkt 1.000 kr. pr. ind-
bygger og kan ikke overstige 1.500 kr. pr. indbygger. (Beløbene er angivet i
2003 pris- og lønniveau).
Uanset hvilket niveau for grundbidraget, der aftales mellem regionen og
kommunerne, er det regionsrådets ansvar at varetage sygehusvæsenets
m.v. opgaver i regionen.
Det er dog samtidig min klare formodning, at det udbredte faglige og øk o-
nomiske samarbejde på sundhedsområdet mellem regionerne og komm u-
nerne, der er lagt op til i kommunalreformen, vil få den kons ekvens, at det i
langt de fleste tilfælde i praksis vil være muligt for regionerne og komm u-
nerne i fællesskab at aftale et niveau for det kommunale grundbidrag, som
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
Kontor:
2.s.kt./2.ø.kt./ 4.ø .kt.
J.nr.:
2004-1200-59
Sagsbeh.:
CBJ/NMJ/MHA
Fil-navn:
Cbj1421_spm125.doc