Besvarelse af spørgsmål nr. 13 (L 74), som Folketin-
gets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 18. marts 2005
Spørgsmål 13:
"Hvorledes vil ministeren sikre, at serviceniveauet efter §§ 65-70 ikke be-
grænses gennem forhandlinger om en honoreringsoverenskomst?"
Svar:
Jeg vil gerne understrege, at der med sundhedsloven ikke lægges op til at
serviceniveauet i praksissektoren forringes gennem overenskomstsystemet
eller i øvrigt på anden vis. Tværtimod er det hensigten med kommunalr e-
formen at styrke grundlaget for at opretholde et fortsat højt serviceniveau
også i praksisse ktoren.
De opgaver, som efter sygesikringsloven er henlagt til Sygesikringens For-
handlingsudvalg (SFU) videreføres af nyoprettede Regionernes Lønnings -
og Takstnævn, jf. § 37 i lov om regioner. Dette nævn får, som SFU hidtil
har haft det, ansvaret for at forhandle overenskomster om de samlede vil-
kår for at drive praksis for regionerne.
Regionerne indstiller 5 medlemmer til nævnet, kommunerne 2, finansmini-
steren 1 og indenrigs- og sundhedsministeren 1 medlem. De statslige med-
lemmer af nævnet kan modsætte si g nævnets beslutninger, idet statslig
modsættelse forventes kun at ske i helt særlige tilfælde.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets medlem i nævnet kan bl.a. modsætte
sig nævnets beslutninger om overenskomster for praksissektoren af sund-
hedsfaglige hensyn, jf. at overenskomster for praksissektoren omfatter me-
get andet end takster og honorarer. Dermed sikrer sundhedsloven de cen-
trale sundhedsmyndigheder indflydelse på det sundhedsfaglige in dhold og
serviceniveauet i overenskomsterne for praksissektoren.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
12. april 2005
Kontor:
3.s.kt.
J.nr.:
2005-119-26
Sagsbeh.:
TNE
Fil-navn:
Svar L 78 s 13.doc