Besvarelse af spørgsmål nr. 131 (L 74), som Folketin-
gets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 26. april 2005
Spørgsmål 131:
"Er ministeren enig i, at et stort antal bemyndigelsesbestemmelser i et lov-
forslag kan gøre det meget vanskeligt for Folketinget og bo rgerne m.fl. at
danne sig et kvalificeret overblik over lovforslagets konsekvenser, og at
dette er udtryk for dårlig lovkvalitet/ -skik? I forlængelse heraf bedes mini-
steren redegøre for baggrunden for det store antal bemyndigelser i lovfor s-
laget."
Svar:
Jeg er principielt enig i, at der ikke bør være flere bemyndigelsesbest em-
melser i et lovforslag end nødvendigt for en hensigtsmæssig administration
af loven. Dette er heller ikke tilfældet med sundhedslovforslaget. Jeg mener
ikke, at bemyndigelsesbestemmelserne er udtryk for dårlig lovkvalitet.
Sundhedslovforslaget har til formål dels at genne mføre kommunalreformen
på sundhedsområdet og dels at videreføre 14 gældende love på sun d-
hedsområdet .
Det altovervejende antal bemyndigelsesbestemmelser i sundhedslovforsla-
get vedrører de 14 gældende love, og der er stort set tale om en uændret
videreførelse af disse bemyndigelsesbestemmelser i sundhedslovforslaget.
Der er således tale om bemyndigelsesbestemmelser, som Folketinget ken-
der den gældende udmøntning af. Hertil kommer nogle nye bemyndigel-
sesbestemmelser, som jeg har redegjort for i min besvarelse af spørg smål
24. Jeg skal derfor henvise til denne besvarelse.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
4. maj 2005
Kontor:
2.s.kt.
J.nr.:
2005-119-26
Sagsbeh.:
JVB
Fil-navn:
Dokument 3