Besvarelse af spørgsmål nr. 141 (L 74), som Folketin-
gets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 2. maj 205
Spørgsmål 141:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. april 2005 fra Dansk
Kiropraktor Forening, jf. L 74 bilag 42."
Svar:
Dansk Kiropraktor Forening har i brev af 27. april 2005 til Folketingets
Sundhedsudvalg kommenteret det forhold, at Regionernes Lønnings - og
Takstnævn i medfør af sundhedslovforslagets § 228 overtager de opgaver,
der i dag varetages af Sygesikringens Forhandlingsudvalg.
Foreningen ønsker, at dette forslag ikke bliver gennemført. Begrundelsen
er, at sygesikringsoverenskomsternes funktion som praktisk redskab til at
realisere sundhedspolitik efter foreningens opfattelse bliver afløst af et re d-
skab til styring af de offentlige udgifter. Foreningens begrundelse er der-
næst, at indenrigs- og sundhedsministerens direkte ansvar for praksissek-
toren i form af godkendelse af overenskomsterne afskaffes, idet ministe-
rens ansvar erstattes af et embedsmandssvar.
Jeg er helt enig i, at overenskomsterne for praksissektoren, herunder
landsoverenskomsten for kiropraktik, er vigtige instrumenter til sikring af
den faglige udvikling og kvaliteten i praksissektoren, herunder sammen-
hængen til det øvrige sundhedsvæsen . Eksempelvis regulerer praksissek-
torens overenskomster også efteruddannelsesordninger, forskningsenh e-
der og kvalitetsprojekter mv.
Jeg vil derfor gerne understrege, at sekretariatsbetjeningen af nævnet na-
turligvis skal besidde de nødvendi ge sundhedsfaglige kompetencer, lige-
som arbejdet fortsat vil basere sig på et tæt samarbejde med de driftsa n-
svarlige sundhedsmyndigheder i regioner og kommuner.
For så vidt angår spørgsmålet om indenrigs - og sundhedsministerens kom-
petence og ansvar i forhold til nævnet, kan jeg oplyse, at r egionerne indstil-
ler 5 medlemmer til nævnet, kommunerne 2, finansministeren 1 og inden-
rigs- og sundhedsministeren 1 medlem. Jeg kan videre oplyse, at nævnets
beslutninger træffes ved stemmeflerhed og at de statslige medlemmer af
nævnet kan modsætte sig nævnets beslutninger, idet statslig modsættelse
dog kun forventes at ske i helt særlige tilfælde. Endelig kan jeg oplyse, at
Indenrigs- og Sundhedsministeriets medlem i nævnet bl.a. kan modsætte
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
9. maj 2005
Kontor:
3.s.kt.
J.nr.:
205-119-26
Sagsbeh.:
TNE
Fil-navn:
Sp 141.doc