Besvarelse af spørgsmål nr. 142 (L 74), som Folketin-
gets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 3. maj 2005
Spørgsmål 142:
"Ministeren bedes udtømmende redegøre for i hvilke situationer, regionen
kan opkræve betaling og fra hvem i henhold til § 241, samt hvorledes min i-
steren agter at udmønte sin bemyndigelse, jf. stk. 2. "
Svar:
§ 241 er en finansieringsbestemmelse.
Efter stk. 1, kan et regionsråd indgå aftale med en kommunalbestyrelse om
betaling for personer, der henvises til tilbud i kommunalt regi som alternativ
til sygehusindlæggelse.
Bestemmelsen giver regioner og kommuner mulighed for i fællesskab at
etablere tilbud som alternativ til sygehusindlæggelser, hvor regionen delt a-
ger i finansieringen af det kommunale tilbud. Formålet med bestemmelsen,
som er en videreførelse af sygehuslovens § 12, stk. 3, er at tilvejebringe en
hjemmel til, at regioner og kommuner kan indgå aftale om regional medfi-
nansiering af kommunale tilbud til ældre medicinske patienter som altern a-
tiv til sygehusindlæggelse, herunder genindlæggelser , f.eks. i form af akut-
stuer.
Sådanne kommunale tilbud vil kunne erstatte unødvendige sygehusin d-
læggelser, der overvejende er betinget af et behov for observation, pleje
eller aflastning.
§ 241, stk. 2, giver indenrigs- og sundhedsministeren hjemmel til at fast-
sæ tte regler, hvorefter der i særlige tilfælde ka n opkræves betaling for visse
behandlinger og ydelser eller for behandling på visse institutioner.
Bestemmelsen blev videreført i sygehusloven af 19. juni 1974 fra den tidli-
gere sygehuslov fra 1969.
Hjemmelen er i dag udmøntet i bekendtgørelse om ret t il sygehusbehand-
ling og fødselshjælp mv., hvorefter amtskommunen opkræver bet aling for
behandling, undersøgelser og prøver m.v. der udføres til brug for forsi k-
ringsselskaber, pensionskasser, trafikselskaber m.v.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
26. maj 2005
Kontor:
2.s.kt.
J.nr.:
2004-119-26
Sagsbeh.:
TK
Fil-navn:
Dokument 4