Besvarelse af spørgsmål nr. 2 (L 74), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 18. marts 2005
Spørgsmål 2:
"Hvilke bestemmelser i sundhedsloven skaber et forbedret grundlag for at
sikre sammenhængende patientforløb på tværs af administrative græ nser,
jf. formuleringen i lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 1?"
Svar:
Det er en afgørende amb ition med reformen på sundhedsområdet at sikre
sammenhængende og effektive patientforløb på tværs af grænserne me l-
lem de nye regioner og kommuner. Ved udformningen af forslaget til sund-
hedsloven har regeringen lagt afgørende vægt på, at sundhedslovgivni n-
gen indrettes med udgangspunkt i hensynet til borgernes behov. Med
sundhedsloven skabes de bedst mulige rammer for sammenhæng i patient-
forløbene, således at den enkelte patient får netop den ydelse, der er b e-
hov for på det givn e tidspunkt, uanset hvilken myndighed, der har ansvaret.
Jeg vil især fremhæve tre konkrete nyskabelser i sundhedsloven, der vil
medvirke til at sikre sammenhæng i patienternes forløb:
For det første indebærer reformen nye og mere forpligtende rammer for
samarbejdet mellem regioner og kommuner om indsatsen på sundhedso m-
rådet. Det bliver således efter sundhedslovens afsnit XV om samarbejde og
planlægning obligatorisk for regionerne og kommunerne at indgå aftaler om
centralt udmeldte indsatsområder f.eks. trænings-, hjælpemiddel- og fore-
byggelsesområdet . Samtidig skal regionerne og kommunerne efter loven
nedsætte sundhedskoordinationsudvalg, hvor bl.a. regionen og kommuner-
ne løbende skal drøfte og håndtere samarbejdet og evt. snitfladepr oblemer.
For det andet understøtter sundhedslovens finansieringsmodel samarbejde
og sammenhæng. Formålet med den kommunale medfinansiering er ne m-
lig at skabe bedre sammenhæng mellem opgaveansvar og finansiering s-
ansvaret på sundhedsområdet, herunder skabe mere synlige inci tamenter
til at investere i og samarbejde om sammenhængende patientforløb. Me d-
finansieringen giver kommunerne incitament til en mere aktiv indsats på de
områder, hvor de i forvejen har en forpligtelse (børn med særl ige behov,
træning, ældrepleje) samt på o mråder, h vor sundhedsloven giver kommu-
nerne nye forpligtelser (forebyggelse og sundhedsfremme, genoptræning ).
Det nye ved finansieringsmodellen er, at sygehusindlæggelser og praksis-
sektorens ydelser ikke længere er gratis for komm unerne, og at de derfor
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
12. april 2005
Kontor:
2.s.kt.
J.nr.:
Sagsbeh.:
HES
Fil-navn:
Dokument 2