Besvarelse af spørgsmål  nr. 25 (L 74), som Folketin- gets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund- hedsministeren den 21. marts 2005 Spørgsmål  25: "Ministeren bedes tilsende udvalget en oversigt over de lovparagraffer fra de enkelte love, som ikke er taget med over i sundhedsloven (samlende lov)." Svar: Sundhedslovforslaget omfatter de forhold, der hidtil har været reguleret i fø lgende love: • Lov om patienters retsstilling • Lov om offentlig sygesikring • Lov om sygehusvæsenet • Lov om Hovedstadens Sygehusfællesskab • Lov om svangerskabshygiejne og fødselshjælp • Lov om tilbud om gratis vaccination mod visse sygdomme • Lov om forebyggende sundhedsordninger for børn og unge • Lov om hjemmesygeplejerskeordninger • Lov om tandpleje mv. • Lov om patientsikkerhed i sundhedsvæsenet • Lov om sundhedsvæsenets centralstyrelse (bort set fra reglerne om Sund-   hedsvæsenets Patientklagenævn) • Lov om embedslægevæsenet • Lov om svangerskabsafbrydelse og fosterreduktion • Lov om sterilisation og kastration • Lov om ligsyn, obduktion og transplantation mv. Disse love foreslås  ophævet og erstattet af sundhedsloven. Lov om Hoved- stadens Sygehusfællesskab foreslås  ophævet i forbindelse med ikrafttræ- delsen af lov om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Ho- vedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfælle sskab. I forhold til gældende lovgivning indeholder lovforslaget først og fremmest ændringer, som er en følge af aftalen om ko  mmunalreformen. Lovforslaget indeholder herudover enkelte indholdsmæssige ændringer. I lovforslaget er der i øvrigt  - for at skabe større overblik  - foretaget en sammenskrivning af de gældende regler. Mhp. at skabe sammenhæng, systematik og en ensartet terminologi i lov- forslaget, har det ved sammenskrivningen været nødvendigt at   foretage Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 12. april 2005 Kontor: 2.s.kt. J.nr. 2400-1200-59 Sagsbeh.: JVB Fil-navn: Sp. 25.doc
2 sproglige ændringer i forhold til paragrafferne i den nugældende  lovgivning. Disse sproglige ændringer indebærer ikke realitetsændringer. I det følgende gives en oversigt over de lovparagraffer i den nugældende lovgivning, som ikke er taget med over i sundhedsloven med det indhold de har i dag. I øvrigt henvises til be svarelsen af spørgsmål 26 vedrørende nye initiativer i forhold til gældende lovgivning. Oversigten omfatter ikke ændringer, som er rene konsekvensrettelser som følge  af kommunalreformen. • Lov om patienters retsstilling Alle bestemmelser er videreført  i sundhedsloven.   • Lov om offentlig sygesikring § 1, stk. 2 om offentlig sygesikring for søfarende er ændret, jf. § 10 i sundhedsloven. Ændringen indebærer, at den gældende lovs bestemmelser om, at søfarende fortsat vil være omfattet af loven i 2 uger efter udløbet af den dag, da tjenesteforholdet ophører, dog længst til de tager anden beskæftigelse, vil blive fastsat i en b e- kendtgøre lse. Bestemmelserne om rettigheder for hyresøgende i udlandet udgår, da de hviler på den forudsætning, at der findes danske forhyringskontorer i udlandet, hvilket ikke længere er tilfæ l- det. § 2, stk. 2, sidste pkt. er ikke overført til sundhedsloven. Beste m- melsen giver ministeren bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser om, at lægehjælp m.v. i nærmere bestemt omfang yd es gruppe 2- sikrede vederlagsfrit.  Bemyndigelsen har aldrig været benyttet. § 6, stk. 2, sidste pkt. er ikke overført til sundhedsloven. Efter dette pkt. kan ministeren bestemme, at der i særlige tilfælde kan afkr æ- ves kontrolafgift for benyttelse af lægehjælp for gruppe 1-sikrede. Hjemlen til pålæggelse af kontrolafgifter er aldrig benyttet.   § 2, stk. 5 og § 6, stk. 5 om overførsel fra gruppe 1 til gruppe 2 uden samtykke videreføres i dag i bemyndigelsesbestemmelsen i lovfor s- lagets § 59, stk. 4.  Bemyndigelsen er i dag udmøntet i bekendtg ø- relse om valgfri indplacering i sygesikringsgrupper, udstedelse af sygesikringsbeviser m.v., og der er ikke med lovforslaget tilsigtet en ændring heri. § 9, om tilskud til fysiurgisk behandling, er ændret, jf. § 68 i sund- hedsloven. Ændringen indebærer, at bestemmelsen om, at Sun   d- hedsstyrelsen fastsætter regler for indretningen på fysioter apeutiske klinikker, ophæves, da bestemmelsen ikke anvendes. Ændringen indebærer videre, at bestemmelsen om, at tilskud til behandling hos fysioterapeut på klinik kun kan ydes, hvis klinikken er godkendt af
3 amtsrådet, ophæves, da der ikke er behov for, at tilskuddet foru d- sætter særlig godkendelse af de omhandlede klinikker, idet ove r- enskomstsystemet regulerer området. § 11, som bestemmer, at den offentlige sygesikring yder lægehjælp ved fødsel, er ikke overført til sundhedsloven  . Bestemmelsen er overflødig, idet lægehjælp ved fødsel    kan ydes efter den generelle bestemmelse om almen lægehjælp, jf. § 61. Ydelsen  er i øvrigt  aftalt overenskomstmæssigt. § 15 a, der fastlægger indenrigs- og sundhedsministerens bemyndi- gelse til at fastsætte nærmere regler om og vilkår for at yde tilskud til varer og tjenesteydelser, der købes/ leveres i at andet EU-/EØS- land, er udvidet til at omfatte ydelser, som kommunalbestyrelsen gi- ver tilskud til, jf. § 169, stk. 1. Bestemmelsen har hidtil alene omfat- tet ydelser under den offentlige sygesikring. § 16, stk. 1 - 3 om begravelseshjælp er ændret, jf. § 161 i sun d- hedsloven. Ændringen indebærer, at de meget    detaljerede regler om beregning og udbetaling af begravelseshjælp i den gældende lov fastlægges i en bekendtgørelse.   Der foreslås dermed ikke æ n- dring af reglerne på området. § 24, stk. 1 som bestemmer, at indenrigs- og sundhedsministeren bistår amtskomm uner og kommuner med administration af sygesik- ringsloven og er dem behjælpelig med fornøden oplysning og ve  j- ledning, samt at ministeren kan bemyndige Sundhedsstyrelsen til at fastsætte nærmere regler på bestemte områder, videreføres ikke i forslaget til sundhedsloven. Første del af stk. 1 videreføres ikke, da det forekommer unødig formalistisk at regulere, at staten skal v ære behjælpelig med administration og vejledning m.v. Anden del af stk. 1 videreføres ikke, da det følger af ministerens almindelige dele  ga- tionskompetence. § 26 om Sygesikringens Forhandlingsudvalg er ændret, idet udval- get ikke videreføres i sundhedsloven. I stedet er oprettet Regione r- nes Lønnings - og Takstnævn, jf. lov om regioner, § 37, som overta- ger de opgaver, som tidligere var tillagt Sygesikringens Forhand- lingsudvalg, jf. sundhedslovens § 228. Nævnet består af 9 me d- lemmer, herunder 2 medlemmer beskikket efter indstilling fra KL. Rollen for medlemmerne fra KL og staten er ændret i forhold til sy- gesikringslovens § 26, hvor disse medlemmer alene har observa- tørst atus.           § 27 om landssamarbejdsudvalg og voldgiftsråd er ikke overført til forslag til sundhedsloven, da udvalgene nedsættes i henhold til overenskomstsystemet.
4 § 29 om fordeling af Den Almindelige Danske Lægeforenings opga- ver efter sygesikringsloven, hvis denne forening ophører med at b e- stå,  overføres ikke til lovforslaget, da foreningen alene er tillagt o p- gaver i medfør af sygesi kringslovens § 27, som ikke er overført  til sundhedsloven. § 30, stk. 2, som handler om bestyrelse af legater og hjælpefonds i forbindelse med sygesikringslovens ikrafttræden er ikke relevant at overføre til sundhedsloven. Med forslaget til sundhedslov videreføres forpligtelsen i sygesi k- ringslovens kapitel 6a til samarbejde og planlægning i en kortere, mere præcis og mere forpligtende form. Sygesikringslovens §§ 27a - 27h vil således ikke kunne genfindes ordret i den nye sundhed s- lov, jf. også besvarelsen af spørg  smål 26. Lov om sygehusvæsenet § 5 a, om beløb til personlige fornødenheder   er ændret, jf. § 92 i sundhedsloven. Det foreslås her, at indenrigs - og sundhedsministe- ren får adgang til at fastsætte nærmere regler om, at sygehusv  æ- senet og tilknyttede institutioner udbetaler et beløb til personlige fornø denheder til personer, der ikke oppebærer pension eller anden indkomst under længerevarende indlæggelser, og at ministeren kan fastsætte beløbets størrelse. § 5 c, om statstilskud er ændret, jf. § 244 i sundhedsloven. Ændri   n- gen indebærer, at den nuværende statslige meraktivitetspulje på sygehusområdet gøres permanent og kommer til at indgå som en fast del af regionernes samlede finansieringsgrundlag. Det statslige aktivitetsbestemte tilskud vil blive fastlagt årligt, men udgør som u  d- gangspunkt højst 5 pct. af regionernes sundhedsudgifter  - svarende til ca. 3½ mia. kr. Tilskuddet foreslås i første omgang pr. 1. januar 2007 etableret efter samme principper som regeringens nuværende meraktivitetspulje. Meraktivitetspuljen udgør akt uelt godt 1,2 mia. kr., svarende til knap 2 pct. af amternes sundhedsudgifter. § 6 om befordring er ændret, jf. §§ 172-175 i sundhedsloven. Æ   n- dringen indebærer, at kommunalbestyrelsen yder befordring eller befordringsgodtgørelse til genoptræning efter endt behandling på sygehus, jf. § 141. Befordringen eller befordringsgodtgørelsen ydes efter reglerne i § 172. Ændringen er en konsekvens af, at ansvaret for genoptræning efter endt behandling på sygehus overgår til ko  m- munerne. § 9 om klageadgang videreføres i klage - og erstatningsloven § 7 med den ændring, at klager over vilkår for sygehusbehandling  og befordring eller befordringsgodtgørelse  fremover skal behandles af Patientklagenævnet i stedet for som efter gældende lovgivning af
5 Ankestyrelsen. Formålet er at skabe en entydig klagevej for borge r- ne. § 12 om færdigbehandlingstakst er ændret, jf. § 240 i sundhedslo- ven. Æ   ndringen indebærer, at det bliver obligatorisk for regionerne at opkræve betaling for færdigbehandlede patienter , herunder for psykiatriske patienter. Ændringen indebærer ligeledes, at der alene fastsættes én takst for færdigbehandlede patienter imod i dag en takst for personer under 67 år og en takst for personer, der er 67 år eller derover. Baggrunden for ændringen til én takst er, at grun d- takstmodellen i lov om social service erstattes af et nyt finansie- ringssystem. Med ændringen af finansieringssystemet efter lov om social service vil incitamentet til at hjemtage færdigbehandlede per- soner under 67 år forringes ved opretholdelse af de hidtidige to ta k- ster. Med én takst opretholdes incitamentet til at h jemtage færdig- behandlede patienter på det nuværende n iveau. §    13    om    specialeplanlægning    er    ændret,    jf.    kapitel    64    i sundhedslovforslaget.     Sundhedsstyrelsen     får     efter     forslaget hjemmel  til  at  fastlægge  krav  til  lands-  og  landsdelsfunktioner, godkende  lands-  og  landsdelsfunktioners  placering  på  bestemte sygehuse,  tilbagetrække  godkendelser,  såfremt  de  fastsatte  krav ikke er opfyldt – trods pålæg herom . § 16, om alkoholbehandling er ændret, jf. § 142 i sundhedsloven, således , at ansvaret for behandling af alkoholmisbrugere overgår fra amterne til kommunerne. § 16 a, om sygehusberedskab er ændret, jf. § 211-212 i sundheds- loven. Ændringen indebærer   , at kommunerne også efter sundhed s- loven forpligtes til at udarbejde sundhedsberedskabsplaner, herun- der indhente Sundhedsstyrelsens og Lægemiddelstyrelsens rådgi v- ning forud for planens behandling i kommunalbestyrelsen. Ændri   n- gen indebærer ligeledes, at indenrigs- og sundhedsministeren be- myndiges til at fastsætte nærmere regler for regioners og komm u- ners planlægning for og varetagelse af sundhedsberedskabet. En- deligt etableres der hjemmel til at regionsrådet og kommunalbest y- relsen i tilfælde af ulykker og katastrofer, herunder krigshandlinger fra central side kan pålægges at løse en sundhedsberedskabso   p- gave på en nærme re bestemt måde. Bestemmelsen tænkes alene anvendt i særlige tilfælde med et meget stort antal tilskadeko mne. § 16 b, om behandling af stofmisbrugere er ændret, jf. § 143 i sund- hedsloven.  Ændringen  indebærer,  at  ansvaret  for  lægelig  be    hand- ling  af  stofmisbrugere  med  euforiserende  stoffer  (substitu    tionsbe- handling) overgår fra amterne til kommunerne. Lov om Hovedstadens Sygehusfællesskab
6 Lov om Hovedstadens sygehusfællesskab foreslås  som nævnt op- hævet, herunder den særlige forpligtelse efter  § 1, stk. 4 og § 2 vedr. forskning.  Disse bestemmelser erstattes af sundhedsloven § 195, hvor det foreslås at  lovfæste regionsråd enes forpligtelse til forskning. • Lov om svangerskabshygiejne og fødselshjælp § 2 om Sundhedsstyrelsens fastsættelse af retningslinier for samt antal af forebyggende helbredsundersøgelser er ændret, jf. § 62, stk. 2 i sundhedslovforslaget. Ændringen skyldes, at det lovteknisk set er overflødigt at fastslå i lovgivningen, at st  yrelsen fastsætter retningsliner. Som på andre områ  der i sundhedsloven vil styrelsen i kraft af sine rådgivende myndighedsopgaver fortsat fastsætte re t- ningslinier, herunder også for gennemf ø relse af de forebyggende helbredsundersøgelser i svangreomsorgen. § 4 om henvisning af den gravide til opholdskommunen i tilfælde af personlige, sociale eller økonomiske vanskeligheder er  ikke videre- ført i sundhedslovforslaget . Dette er gældende praksis og vil fortsat følge  af sundhedsstyrelsens retningslinier for svangreomsorgen og retningslinier for risikovurdering og fosterdiagnostik. § 6 om at amtskommunerne ansætter jordemødre og hjælpepers  o- nale i nødvendigt omfang for at tilvejebringe adgang til forebygge n- de helbredsundersøgelser i anledning af svangerskab og fødsel  s- hjælp er ikke videreført i sundhedslovforslage  t. Sundhedsloven re- gulerer ikke ansættelsen af bestemte faggrupper.   Det følger imi d- lertid af sundhedslovens § 75, at regionsrådene har ansvaret for at løse sygehusvæsenets opgaver, hvilket også indebærer   , at der skal være nødvendigt og   tilstrækkeligt sundhedspersonale til rådighed . § 9, stk. 1-2, om at Statens Serum Institut efter indenrigs- og sund- hedsministerens nærmere bestemmelse skal foretage de blodpr ø- veundersøgelser, som er nødvendige som led i forebyggende he  l- bredsundersøgelser af gravide er  ikke videreført i sundhedslovfor s- laget. Det skyldes, at opgaven ikke længere varetages af Statens Serum Institut, men er overgået til de amtslige labor atorier. § 10 stk. 2, om at der ikke ydes honorar for helbredsundersø gelser, der foretages på en offentlig  institution af læger, der er ansat ved institutionen, er ikke videreført i sundhedsloven . Det skyldes, at be- stemmelsen i dag skønnes  unødvendig. • Lov om tilbud om gratis vaccination mod visse sygdomme Alle bestemmelser er videreført i sundhedsloven.  
7 • Lov om forebyggende sundhedsordninger for børn og unge § 1, stk. 1, om forpligtelser efter loven er ændret, jf. § 121, stk. 1 i sundhedsloven. Ændringen indebærer, at kommunerne får ansvaret for de forebyggende forpligtelser, der i dag er tillagt bå de kommuner og amtskommuner. § 2, stk. 2, om sundhedsplejens besøg i hjemmet i barnets første leveår, jf. § 122, stk. 1 i sundhedsloven, foreslås videreført i en b   e- kendtgørelse. § 4, om tidspunktet for de to lægeundersøgelser, jf. § 122, stk. 2 i sundhedsloven, foreslås vider eført i en bekendtgørelse. § 7, stk. 2, om at den tværfaglige gruppe skal udpege en ansvarlig for at koordinere indsatsen, jf. § 124 i sundhedsloven, foreslås videreført i en bekendtgørelse. § 8, stk. 2, om den kommunale sundhedstjenestes rådgivning af i n- stitutionspersonalet om børn med særlige behov, jf. § 125 i sun d- hedsloven, foreslås vid ereført i en bekendtgørelse. § 15, om samtykke i forbindelse med videregivelse af oplysninger om barnets helbredsforhold, videreføres ikke. Min isteren vil dog med hjemmel i sundhedslovens §§ 64, stk. 2 og 127, stk. 1 fastsæt- te nærmere regler om samtykke i forbindelse med videregivelse af oplysninger om barnets helbredsforhold. § 16, om amtslig og kommunal koordination, videreføres ikke. Min i- steren vil dog med hjemmel i sundhedslovens §§ 64, stk. 2 og 127, stk. 1 fastsætte nærmere regler om koordination mellem kommuner og region. • Lov om hjemmesygeplejerskeordninger § 5, stk. 2 og stk. 3, om udgifter til hjemmesygepleje til personer, der har ophold i særlige boformer efter lov om social service, vider e- føres ikke  i sundhedslovforslaget, da kommunerne, som følge af a f- talen om en strukturreform, skal afholde finansieringen heraf. • Lov om tandpleje mv. § 1 er ikke videreført i sundhedslovfo rslaget, da tandplejelovens for- målsbestemmelse er omfattet af sundhedslovens formålsparagraf (§ 1).
8 § 4, stk. 3 er ikke videreført, da det følger af sygesikringsreglerne om tilskud til tandpleje, at personer, der ikke modtager omsorgs- tandpleje, ligesom andre voksne har ret til sygesikringstilskud til tandpleje. § 6a, stk. 2, om størrelsen af patientens årlige egenbetaling i amtstandplejen er ikke videreført  i lovforslaget. Beløbet for den maksimale egenbetaling vil med hjemmel i forslagets § 135, stk. 2 blive fastsat i en bekendtgørelse. § 6d, stk. 3, om størrelsen af patientens årlige egenbetaling i syg  e- sikringstandplejen er ikke videreført  i lovforslaget. Beløbet for den maksimale egenbetaling vil med hjemmel i forslagets § 167, stk. 3 blive fastsat i en bekendtgørelse. §§ 6 og 6 f om manglende adgang til sygesikringstilskud til tandpleje efter reglerne i lov om offentlig sygesikring for børn og unge under 18 år samt for personer, der modtager omsorgstandpleje og amtstandpleje er ikke videreført. Best emmelserne vil blive videreført i en bekendtgørelse om regionsrådets tilskud til tandpleje efter § 66 ved behandling hos praktiserende tandlæge, jf. § 73.   § 8, stk. 2 og 3 vedrørende nedsættelse af et koordinationsudvalg samt fastlæggelse af udvalgets opgaver, er ikke videreført  i lovfors- laget.  Der vil blive fastsat nærmere regler om koordination, herun- der om et koordinationsudvalg samt udvalgets opgaver i en be- kendtgøre lse, jf. § 138, stk. 2. § 12 b er ændret, jf. § 262 i sundhedslovforslaget som fø lge af, at kommunerne efter lovforslagets § 134 fremover får ansvaret for det omhandlede tandplejetilbud. • Lov om patientsikkerhed i sundhedsvæsenet Patientsikkerhedslovens formålsbestemmelse i § 1, stk. 1, er ikke videreført som en selvstændig bestem  melse i sundhedslovforslaget, men det fremgår af bemærkningerne til kapitel 61 i forslaget (§ 199 - 203), at forbedring af patientsikkerheden fortsat er formålet med alle bestemmelserne i kapitlet. Patientsikkerhedslovens § 4, stk. 4, er ikke videreført me d en selv- stændig bestemmelse i sundhedslovforslaget, idet Sundhedsstyrel- sens beføjelse til at indhente yderligere oplysninger er indeholdt i den generelle hjemmel hertil i sundhedslovens § 217. • Lov om sundhedsvæsenets centralstyrelse
9 Centralstyrelseslovens kapitel 3 videreføres ikke i sundhedsloven, men i L 75, Forslag til lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet. § 24 om Statens Seruminstitut er ændret, jf. § 223 i sundhedslov- forslaget. Ændringen indebærer, at instituttets opgave   r er præcise- ret, således at lovforslaget i højere grad afspejler de opg  aver, som instituttet varetager i dag. Der foretages samtidig en finansieringsomlægning for børnevacc  i- nationsprogrammet, jf. § 257 stk. 2, i sundhedslovforslaget. Om- lægningen indebærer , at det fremover bliver staten, der afholder udgifter til børnevacciner. Bestemmelsen tr æder i kraft den 1. januar 2006. • Lov om embedslægevæsenet Embedslægelovens § 1, stk. 2, er ikke videreført som selvstænd  ige bestemmelser i sundhedslovforslaget, men det følger af bemær  k- ningerne til forslagets § 220, at det forudsættes, at embedslægei n- stitutionerne fortsat kan anvende medhjælp i deres virksomhed. Embedslægelovens § 1 a om tjenestemandsansatte ved stadslæ- geembedet i Københavns Kommune er ikke vid ereført i sundhed s- lovforslaget, men vil fortsat være i kraft, når de øvrige b   estemmelser i embedslægeloven ophæves, jf. sundhedslovforslaget § 279, stk. 2, nr. 11. §§ 2-8 videreføres  i sundhedslovforslagets §§ 213-221, dog med de ændringer, som er en naturlig følge af, at embedslægeinstitutione  r- ne med sundhedsloven bliver en del af Sundhedsstyrelsen, jf. § 213, stk. 2. • Lov om svangerskabsafbrydelse og fosterreduktion Alle bestemmelser, bortset fra § 4, er videreført i sundhedslov fors- laget, jf. § 98 om samråd og ankenævn for svangerskabsafbrydelse og fosterreduktion. Det foreslås her, at speciallæger i kirurgi ikke længere kan indgå i samråd eller ankenævn. Da gynækologi og o   b- stetrik ikke længere indgår i den kirurgiske speciallægeuddanne  lse er det Sundhedsstyrelsens vurdering, at en gynækologisk special- læge er mest kvalificeret til at vurdere aborter og fosterreduktioner. Efter de gældende bestemmelser kan den ene af de to læger i sa m- råd eller ankenævn i forvejen være gynækologisk specia  llæge. • Lov om sterilisation og kastration
10 Alle bestemmelser, bortset fra § 5, er videreført i sundhedslov fors- laget, jf. § 109 om samråd for sterilisation. Det foreslås her, at sp  e- ciallæger i kirurgi ikke længere kan indgå i samråd eller ank   enævn. Da gynækologi og obstetrik ikke længere indgår i den kirurg iske speciallægeuddannelse er det Sundhedsstyrelsens vurdering, at en gynækologisk speciallæge er mest kvalificeret til at vurdere kvind e- lig sterilisation, og også vil være kvalificeret til at vurdere s ager om mandlig sterilisation. Efter de gældende bestemmelser kan den ene af de to læger i samråd eller ankenævn i forvejen være gynækol   o- gisk speciallæge. • Lov om ligsyn, obduktion og transplantation mv. Alle bestemmelser er videreført i sundhedsloven.