Besvarelse af spørgsmål nr. 68 (L 74), som Folketing-
ets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 12. april 2005
Spørgsmål 68:
"Hvordan vil ministeren undgå, at kommunernes muligheder for at oprette
substitutions-, og genoptrænings- og forebyggelsestilbud vil få de samlede
sundhedsudgifter til at stige?"
Svar:
Formål
et med den kommunale medfinansiering er at skabe bedre sam-
menhæng mellem det nuværende opgaveansvar og finansi eringsansvaret
på sundhedsområdet, herunder skabe mere synlige incitamenter til at inv e-
stere i og samarbejde om sammenhængende patientforløb.
Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål nr. 61 og 63, vil kommun-
erne naturligvis pr. 1. januar 2007 blive tilført de ressourcer, der i dag brug-
es på de pågældende opgaver, jf. det udvidede totalbalanceprincip.
Det vil efterfølgende være kommunerne selv, som ud fra lokale hensyn og
behov identificerer de områder, hvor der med fordel kan etableres nye ti l-
bud og et øget samarbejde. Det kan isoleret set resultere i dyrere eller i
billigere tilbud for kommunen helt afhængig af den lokale prioritering.
Det er således hver enkelt kommune selv, der politisk fastlægger det ser-
viceniveau, som skal gælde - både for de enkelte sundhedstilbud og for
sundhedsområdet i kommunen mere generelt. Det vil indgå som led i den
samlede lokale afvejning og prioritering i forhold til kommunens øvrige op-
gaver.
De samlede udgifter, som på nationalt niveau anvendes på sundhedso m-
rådet i regioner og kommuner, vil på samme måde som nu bero på den
overordnede prioritering af ressourcer, der fastlægges af regering en og
Folketinget, eksempelvis som led i de årlige økonomiforhandlinger, finan s-
love m.v.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
25. april 2005
Kontor:
2.s.kt./4.ø.kt.
J.nr.:
2004-1200-59
Sagsbeh.:
CBJ/MHA
Fil-navn:
Cbj1417_spm68.doc