Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   68  (L  74),  som  Folketing- ets  Sundhedsudvalg  har  stillet  til  indenrigs-  og  sund- hedsministeren den 12. april 2005 Spørgsmål  68: "Hvordan vil ministeren undgå, at kommunernes muligheder for at oprette substitutions-, og genoptrænings- og forebyggelsestilbud vil få de samlede sundhedsudgifter til at stige?" Svar: Formål et  med  den  kommunale  medfinansiering  er  at  skabe  bedre  sam- menhæng  mellem  det  nuværende  opgaveansvar  og  finansi eringsansvaret på sundhedsområdet, herunder skabe mere synlige incitamenter til at inv  e- stere i og samarbejde om sammenhængende patientforløb. Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål    nr. 61 og 63, vil kommun- erne naturligvis pr. 1. januar 2007 blive tilført de ressourcer, der  i dag brug- es på de pågældende opgaver, jf. det udvidede totalbalanceprincip. Det vil efterfølgende være   kommunerne selv, som ud fra lokale hensyn og behov identificerer de områder, hvor der med fordel kan etableres nye ti l- bud  og  et  øget  samarbejde.   Det  kan  isoleret  set  resultere  i  dyrere  eller  i billigere tilbud for kommunen – helt afhængig af den lokale prioritering. Det er således  hver enkelt kommune selv, der politisk fastlægger det ser- viceniveau,  som  skal  gælde  -  både  for  de  enkelte  sundhedstilbud  og  for sundhedsområdet  i kommunen  mere generelt. Det vil indgå som  led i den samlede lokale afvejning og prioritering  i forhold til kommunens øvrige  op- gaver. De  samlede  udgifter,  som  på  nationalt  niveau  anvendes  på  sundhedso  m- rådet i regioner og kommuner, vil  – på samme måde   som nu – bero på den overordnede  prioritering  af  ressourcer,  der  fastlægges  af  regering en  og Folketinget, eksempelvis som led i de årlige økonomiforhandlinger, finan  s- love m.v. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 25. april 2005 Kontor: 2.s.kt./4.ø.kt. J.nr.: 2004-1200-59 Sagsbeh.: CBJ/MHA Fil-navn: Cbj1417_spm68.doc