Ændringsforslag vedr. forslag til lov om ændring af lov om miljømål for vandforekomster og i n- ternationale naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven) og lov om vandforsyning m.v. (L 92) Til § 1 Af miljøministeren, tiltrådt af …. 1)    Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer: 01. I § 35, stk. 3, ændres ”stk. 3-6” til: ”stk. 3-7”.” [Konsekvens af ændringsforslag nr. 2] Til § 2 Af miljøministeren, tiltrådt af …. 2)    I den under nr. 40 foreslåede affattelse af  § 52 c udgår  stk. 4, og i stedet indsættes:    Stk. 4. For tilladelser til indvinding af grundvand til brug i jordbrugs- og dambrugserhvervet samt til industriformål fastsættes gebyrer forholdsmæssigt i forhold til en tredjedel af den tilladte indvi n- dingsmængde. Hvis den samlede tilladte indvindingsmængde for virksomheden overstiger 25.000 m3 i en kommune, fastsættes gebyret dog til en tredjedel af 25.000 m3. Hvis den samlede tilladte indvin- dingsmængde for virksomheden på landsplan overstiger 25.000 m3, skal virksomheden, hvis den fremsender fornøden dokumentation, fritages for at betale gebyr af mere end en tredjedel af 25.000 m3. Fritagelse for betaling af gebyr skal ske for den eller de mindste indvindingstilladelser først. Er indvindingstilladelserne lige store, vælger virksomheden, hvilken kommune dokumentation indsendes til. Stk. 5. Ministeren kan fastsætte nærmere regler om fritagelsesordningen, herunder om hvilken do- kumentation virksomheden skal fremsende, formkrav hertil, tidsfrister m.v. Kommunalbestyrelsen er forpligtet til samtidig med opkrævningen at oplyse om adgangen til at opnå fritagelse og om fre m- gangsmåden.” Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.      [supplerende regler om ordningens administration og hjemmel til at fastsætte nærmere regler] Bemærkninger Til nr. 1 Der er tale om en konsekvens af ændringsforslag nr. 2. Til nr. 2 Som anført i lovbemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 40, er der i gældende lovgivning en ”mæng- derabat” for betaling af gebyr for kortlægning og indsatsplanlægning m.v. for erhvervsvirksomheder med en vandindvindingstilladelse på over 25.000 m3 pr. amt. Af det fremsatte lovforslag fremgår all  e- rede, at dette foreslås ændret, således at mængderabatten gælder for indvindingstilladelser på over 25.000 m3 på landsplan. Da opkrævningsmyndigheden imidlertid samtidig fores lås ændret fra amtsr å- det til kommunalbestyrelsen er der imidlertid behov for at supplere de foreslåede regler i forhold til virksomheder, der har indvindingstilladelser på totalt mere end 25.000 m3 fordelt på flere kommuner.
2 På denne baggrund foreslås det,   at disse virksomheder skal fritages for betaling af gebyrer for den del, der overstiger loftet. En fritagelse forudsætter, at virksomheden indsender dokumentation for, at betin- gelserne for en fritagelse er opfyldt. Miljøministeriet vurderer, at den mest overskuelige ordning vil være, at fritagelse for betaling af gebyr skal ske helt eller delvist for den eller de mindste indvindings- tilladelser først, idet der i alle tilfælde samlet set skal betales op til en tredjedel af 25.000 m3. Det er således også til   den eller de pågældende kommuner, dokumentationen skal indsendes. Er indvinding s- tilladelserne lige store, kan virksomheden selv vælge, hvilken kommune virksomheden vil indsende dokumentation til. Dette er nu anført i den foreslåede § 52 c, stk. 4. Øvrige forhold i tilbagebetalingsordningen, nemlig krav til dokumentation, formkrav, tidsfrister m.m., foreslås ministeren bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om, jf. den nu foreslåede § 52 c, stk. 5. For at sikre, at alle virksomheder bliver orienterede om retten til at opnå fritagelse, jf. stk. 4, er det f o- reslået, at kommunerne i forbindelse med fremsendelse af regninger på gebyret skal orientere om ti  l- bagebetalingsordningen. Miljøministeriet vil nærmere vejlede kommunerne om ordningen.