MILJØMINISTERIET L 92 - Oversigt over lovændringer søm følge af imødekommelse af høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om miljømål m.v. for vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven) og lov om van   dforsyninger m.v. (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår organisering af myndighederne m.v.) Miljømålsloven 1. Bl.a. KL, ARF, Dansk Landbrug og DN ønsker en præcisering af regionsrådenes rolle som koord i- nerende og mæglende instans. Bemærkningerne præ ciseres, så det tydeligt fremgår, at der ikke er tale om en faglig koordinering men kun proceskoordinering, og at mægle  rrollen er en mediatorrolle 2. ARF ønsker ikke, at myndighedsansvar for opgaverne på vandområdet skal fremrykkes til ikraf   t- træden før komm   unalreformen træer i kraft. Overgangsbestemmelsen er ændret fra overførelse af ansvaret pr. den 1.juli 2005 til, at ministeren bemyndiges til at kunne fastsætte ikrafttrædelsestid s- punkter før 1. januar 2007, og at ministeren træffer bestemmelse om amternes    bistand efter nærmere drøftelse med de berørte amter. Dette uddybes i bemærkningerne. 3. KL m.fl. ønsker, at forholdet mellem kommunale planer og statslige planer præciseres. Det præcis e- res i lovteksten, at Natura 2000-planens indsatsprogram kan indeholde konkrete forslag til de kom- munale handleplaner 4. Flere foreninger og ARF ønsker mere åbenhed i processen. Det præciseres i lovteksten, at minist e- ren skal fastsætte nærmere regler om indholdet af de kommunale handleplaner. Det tilføjes i b e- mærkningerne, at   grundlaget for fastlæggelse af miljømål i vandplanerne vil blive drøftet med rel e- vante myndigheder og organisationer og være offentligt tilgængeligt forud for udarbejdelse af vandplanen. 5. ARF ønsker, at amterne fortsætter med gebyropkrævning til den 1.jan uar 2007, hvilket er blevet imød ekommet i lovteksten. Vandforsyningsloven 1. Bl.a. KL, ARF, Dansk Landbrug og DN ønsker en præcisering af regionsrådenes rolle som koord i- nerende og mæglende instans. Bemærkningerne præciseres, så det tydeligt fremgår, at d er ikke er tale om en faglig koordinering men kun proceskoordinering, og at mægle  rrollen er en mediatorrolle. 2. KL har anført, at det bør gøres obligatorisk for alle berørte kommuner at deltage i koordinationsf o- rumet. DN ønsker at sikre, at natur - og miljøorganisationer inviteres til at deltage i koordinationsf o-
rumet. DANVA har anmodet om, at det klart fremgår, at: ”repræsentanter for de almene vandfors y- ninger, der indvinder i kommunen” skal deltage i koordinat ionsforumet. Lovforslaget er ændret og følge   r nu KL’s forslag til ændring af § 12, stk. 2, i vandforsyningsloven. Dvs. at berørte kommunalbestyrelser skal deltage i koordinationsforumet, hvis der udarbejdes in d- satsplaner i fællesskab. DN’s forslag er ligeledes imødekommet, således at natur - og miljø organisa- tioner nævnes som eksempel på ”relevante parter” i lovbemærkningerne. DANVAs forslag  er de l- vist imødekommet, idet bemærkningerne er præciseret, således at det fremgår, at også vandfors y- ninger, der alene indvinder i kommunen kan deltage i koordinationsforumet, som det også har været tilfældet i hidtidig praksis i forhold til amtsgrænserne. 3. Gebyrer Dansk Akvakultur, Dansk Landbrug og Dansk Industri har haft betænkeligeheder ved at der fre  m- over skulle beregnes gebyr pr. kommune i stedet for på am tsbasis, som det sker i dag. Dansk Indu- stri mente, at ”mængderabatten” burde gælde for indvinding over 25.000 m3 i et vandopland alte r- nativt en region. Samtidig fandt DI det på kant med intentionerne i skattestoppet, at reglerne ændres så enkelte virksomhe der ville opleve en afgiftsforøgelse alene som følge af ændringer i den admin i- strative struktur. For at undgå at forslaget kunne være i strid med regeringens skattestop, er lovforslaget  ændret, s å- ledes at erhvervsvirksomheder (landbrug, dambrug og industri) maksimalt kan betale gebyr ud fra en indvindingstilladelse på 25.000 m3. Hermed sikres, at ændringen ikke kommer i konflikt med skattestoppet. Det er i øvrigt sandsynligt, at en del af virksomheder kommer til at betale noget æ   nd- rede gebyrbeløb efter de n 1. januar 2007, idet taksterne (pr. m3) varierer amterne imellem. Lovbemærkningerne er præciseret, således at det fremgår, at mængderabatten vedrører landbrug, dambrug og industri, ligesom det oplyses, at gebyrets størrelse (taksten) for de tre typer vi rksomhed er 1/3 af taksten for vandværker. Bemærkningerne er sa mtidig blevet udbygget.   4. Påbud om tilfredsstillende vandforsyning (lovens § 62) DANVA ønsker, at miljøministeren skal have mulighed for i visse tilfælde at overtage kommunens adgang til at give påbud i sager om dårlig vandkvalitet. Dette forslag er ikke umiddelbart taget til følge, men det er i stedet anført i bemærkningerne, at i det omfang ministeren træffer afgørelser, der har berøring med drikkevandskvalitet, må ministeren således forve   ntes at orientere kommunen om en sådan afgørelse. 5. Vilkår ved tvangstilslutning til vandværk (lovens § 29, stk. 3, 3. pkt.) I udkastet til lovforslag var det foreslået at ophæve sætningen vedrørende muligheden for at fravige taksterne. DANVA fandt dette uheldigt, idet der i bestemmelsen gives mulighed for at afhjælpe problemer med urimelige tilslutningsvilkår for forbrugeren, når forbrugeren tvinges på vandværk. Lovforslaget er ændret i overensstemmelse med DANVAs forslag, således at kommunalbestyrelse   n   nu kan fravige sit eget takstblad, eller takstbladet for et privat vandværk.