J.nr. M 1034-0528
Den 4. maj 2005
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 18 (L92) stillet af Folketingets
Miljø - og Planlægningsudvalg den 28. april 2005.
Spørgsmål nr. 18:
Hvordan vil ministeren - som øverste ansvarlige for implemen teringen af
vandrammedirektivet - sikre erfaringsopsamling, overvågning, tilsyn og for -
bedring af alt vand i Danmark, når miljømål, forurenet jord, vandløb, råstoffer
mv. behandles i forskellige love, af forskellige myndigheder og med forskelli-
ge målsætni nger?
Svar:
Med flytningen af opgaverne på miljømålslovens område ændres ikke ved
grundlaget for implementeringen af vandrammedirektivet.
Miljømålslovens bestemmelser har fra udgangen af 2003 erstattet de regler,
som indtil 2003 eksisterede for vandplanlægningen. Bl.a. udpegningen af
indsatsområder (som nu sker i medfør af vandforsyningsloven) vil fremover
ske i vandplaner, og vandplanen vil endvidere indeholde et indsatsprogram
til beskyttelse af grund- og drikkevandsressourcerne. Miljømålsloven, som
implementerer vandrammedirektivet, er således et planlæ gningsinstrument.
Virkemidlerne til gennemførelsen af vandplanlægningen er fastlagt i andre
love, der både administreres af kommuner, regioner og staten. Sådan er det
i dag, og sådan vil det også vær e fremover.
Den statslige vandplanlægning udgør i alle tilfælde en bindende ramme for
både den statslige, regionale og kommunale administration på vandområdet.
Dette gør, at der er behov for som i dag , at relevante myndigheder sam-
arbejder omkring vandplanlægningen. Der er derfor foreslået en idéfase, der
sikrer, at alle relevante aktører inddrages så tidligt som muligt i beslutning s-
processen frem mod vandplanen.
De amtslige medarbejdere, der hidtil har arbejdet med opgaverne, vil blive
overført til de myndigheder, der fremover skal varetage dem. Den nærmere
tilrettelæggelse af den statslige opgavevaretagelse vil bl.a. ske på baggrund
af aktuelle og grundige drøftelser med amterne, der hidtil har haft ansvar for
vandplanlægningen.