J.nr. M 1034-0528 Den 4. maj 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 18 (L92) stillet af Folketingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 28. april 2005. Spørgsmål  nr. 18: Hvordan vil ministeren - som øverste ansvarlige for implemen teringen af vandrammedirektivet - sikre erfaringsopsamling, overvågning, tilsyn og for - bedring af alt vand i Danmark, når miljømål, forurenet jord, vandløb, råstoffer mv. behandles i forskellige love, af forskellige myndigheder og med forskelli- ge målsætni nger? Svar: Med flytningen af opgaverne på miljømålslovens område ændres ikke ved grundlaget for implementeringen af vandrammedirektivet. Miljømålslovens bestemmelser har fra udgangen af 2003 erstattet de regler, som indtil 2003 eksisterede for vandplanlægningen. Bl.a. udpegningen af indsatsområder (som nu sker i medfør af vandforsyningsloven)  vil fremover ske i vandplaner, og vandplanen vil endvidere indeholde et indsatsprogram til beskyttelse af grund- og drikkevandsressourcerne. Miljømålsloven, som implementerer vandrammedirektivet, er således et planlæ gningsinstrument. Virkemidlerne til gennemførelsen af vandplanlægningen er fastlagt i andre love, der både administreres af kommuner, regioner og staten. Sådan er det i dag, og sådan vil det også vær  e fremover. Den statslige vandplanlægning udgør i alle tilfælde en bindende ramme for både den statslige, regionale og kommunale administration på vandområdet. Dette gør, at der er behov for  – som i dag , at relevante myndigheder sam- arbejder omkring vandplanlægningen. Der er derfor foreslået en idéfase, der sikrer, at alle relevante aktører inddrages så tidligt som muligt i beslutning  s- processen frem mod vandplanen. De amtslige medarbejdere, der hidtil har arbejdet med opgaverne, vil blive overført til  de myndigheder, der fremover skal varetage dem. Den nærmere tilrettelæggelse af den statslige opgavevaretagelse vil bl.a. ske på baggrund af aktuelle og grundige drøftelser med amterne, der hidtil har haft ansvar for vandplanlægningen.