J.nr. SN 2001-101-1161 Den 19. april 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 3  - L 93 stillet af Folketingets Miljø- og Planlæg- ningsudvalg Spørgsmål 3 Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. marts 2005 fra Kommunernes Landsforening, jf. L 93 – bilag 4. Svar Det fremgår af lovforslagets § 5 j, stk. 4, at konkretiseringen af de overordnede principper for planlægni n- gen i hovedstadsområdet sker i regler, der udstedes efter § 3, stk. 1 (Landsplandirektiv). Det fremgår endvidere af lovforslagets § 22 a, at ”forud for miljøministerens fastlæggelse af bindende regler eller re  t- ningslinier efter § 3, stk. 1, (…..)  skal et forslag offentliggøres og sendes til de berørte regionsråd og kommunalbestyrelser.” Ministeren skal fastsætt e en frist på mindst 8 uger for fremsættelse af komment a- rer til det fremsatte forslag. I de almindelige bemærkninger til lovforslaget er det anført, at der vil være behov for løbende at kunne ændre landsplandirektivet for at sikre en dynamisk tilpasning m ellem udvikling og planlægning. Det er vi- dere anført, at ændringer af landsplandirektivet kan være foranlediget af kommunale behov eller være r   e- sultatet af dialogprojekter mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder. Det følger endvidere af lovfors lagets § 22 a, stk. 3, at regionsråd og kommunalbestyrelser på eget initiativ kan fremsætte forslag til landsplanlægningen over for miljøministeren. Såvel lovtekst som bemærkninger sikrer således en dialog mellem miljøministeren, hovedstadskomm    u- nerne og regionsråd om hovedstadsområdets planlægning. Det er min opfattelse, at det af Kommunernes Landsforening efterspurgte er dækket af formuleringerne i det fremlagte lovforslag med tilhørende bemærkninger. Med hensyn til den regionale udviklingsplan skal den udtrykke regionsrådets vision for den samlede fre m- tidige udvikling i regionen på tværs af sektorområder. Regionsrådet skal tage udgangspunkt i de pl   aner og strategier, der er udarbejdet af de regionale organer indenfor forskellige sektorområder. På erhv ervsområdet vil den regionale udviklingsplan basere sig på de regionale erhvervsudviklingsstrat  e- gier. På beskæftigelsesområdet vil det være arbejdet i de regionale beskæftigelsesråd, der er udgang s- punktet for den regionale udviklingsplan. Udover erhvervs- og beskæftigelsesområdet skal den regionale udviklingsplan tegne et fremtidsbillede for andre højt prioriterede emner så som byer, landdistrikter, natur og miljø samt uddannelse og kultur.
2 Det bliver så at sige den regionale udviklingsplans opgave at bind e disse planer og strategier sammen til en samlet helhed. Afvejningen af de enkelte udviklingstendenser skal munde ud i en prioriteret fokusering af, hvad regionsrådet anser for vigtigt for at fremme regionens vækst og bæredygtige udvikling. Sammenhængen mellem udviklingsplanen og erhvervsudviklingsstrategien er nærmere beskrevet i b e- mærkningerne til § 1, nr. 13 (§ 10 a) i forslag til lov om ændring af lov om planlægning (L 93) og § 10, stk. 2, i forslag til lov om erhvervsfremme (L 47).   Det fremgår bl .a. af bemærkningerne til lovforslaget, at de regionale vækstvilkår er et centralt element i den bredere regionale udvikling og at regionsrådet derfor skal basere sin udviklingsplan på vækstfora  e- nes erhvervsudviklingsstrategi. Erhvervsudviklingsstrategien skal ligge inden for rammerne af den lovgiv- ning, der udgør det samlede grundlag for udviklingsplanen, og kan dermed ikke stride mod beskrivelsen af den ønskelige fremtidige udvikling i den regionale udviklingsplan.   Sammenhængen mellem erhvervsudviklings strategierne og de regionale udviklingsplaner vil blive sikret gennem dialog mellem regionsråd og vækstfora samt det forhold, at regionsrådene vil være repræsent   e- ret i de regionale vækstfora, ligesom regionsrådene stiller sekretariatsbistand til rådighed f  or vækstforae- ne. Eftersom erhvervsudviklingsstrategien skal udgøre en del af grundlaget for den regionale udvikling s- plan, forudsættes strategien i hovedtræk at være klar, inden forslaget til regional udviklingsplan offentli g- gøres. Det er min opfattelse, at der er en god balance i det fremlagte lovforslag, som vil sikre det af Kommuner- nes Landsforenings efterspurgte.