J.nr. SN 2001-0122-0162 Den 31. maj 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 42 ad L 93 - forslag til lov om ændring af lov om planlægning (Udmøntning af kommunalreformen) stillet af Folketingets Miljø - og Planlægning   s- udvalg Spø  rgsmål 42 Ministeren bedes yde teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag der medfører at regionerne er planmyndighed for natur, miljø og drikkevand (samlede emneliste i § 6), at de regionale udviklingsplaner er bindende for kommuneplanlægningen,  samt at kommuneplanerne skal understøtte den regionale u d- viklingsplan. Det bedes fremgå af ændringsforslaget, at de regionale udviklingsplaner sammenfatter de statslige (herunder internationale), regionale og kommunale interesser i planlægningen og indehol der konkrete arealudlæg. Udviklingsplanens formål skal være at sikre sammenhængende og konsistent u  d- vikling i regionen, og regionsrådene sikres hjemmelsgrundlag til at kunne realisere de regionale udvik- lingsplaner. De regionale udviklingsplaner fastlægger  dermed bindende rammer ud fra overordnede regi- onale, nationale og internationale hensyn og behov, herunder internationale forpligtelse. De bindende rammer omfatter bl.a. arealanvendelsen, herunder at kommunen ikke kan inddrage landzone eller som- merhusområde i byzone. Svar Jeg har forelagt spørgsmålet for Skov - og Naturstyrelsen, der har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til: ”Det bemærkes for god ordens skyld, at de vedlagte ændringsforslag alene i hovedtræk angiver de nø d- vendige ændringsforslag  til det fremsatte lovforslag. Der er således ikke udarbejdet samtlige nødvendige ændringsforslag til L 93, evt. nødvendige konsekvensændringer i andre af ministeriets lovforslag eller ændringer i Indenrigs - og Sundhedsministeriets eller andre ministeriers lovforslag. Såfremt ændringsfor- slaget vedtages, vil Miljøministeriet være forslagsstiller behjælpelig med at foretage de nødvendige ko n- sekvensrettelser i ændringsforslaget mellem 2. og 3. behandlingen. Et ændringsforslag med det ønskede indhold kan formu  leres således: Æ n d r i n g s f o r s l a g Af ……( ), tiltrådt af ……( ) Til § 1 1) Den under nr. 13 foreslåede § 10 a affattes således:
2 § 10 a. For hver region skal der foreligge en regional udviklingsplan, der tilvejebringes af regionsrådet. Stk. 2. Den regionale udviklingsplan må ikke stride mod 1)    regler eller beslutninger efter § 3, § 5 e og § 5 j 2)    en vandplan, en Natura 2000-plan, eller handleplaner for realiseringen af disse planer, jf. lov om mil- jømål m.v. for vandforekomster og internationale  naturbeskyttelsesområder, eller regler udstedt i medfør af samme lovs § 36, stk. 3, 3)    en Natura 2000-skovplan, jf. kapitel 4 i lov om skove, eller 4)    en råstofplan, jf. § 5 a i lov om råstoffer. Stk. 3. Den regionale udviklingsplan skal på grundlag af en helhedsvurdering sammenfatte de statslige, herunder internationale, regionale og kommunale interesser i planlægningen. Planen skal 1)    beskrive en ønskelig fremtidig udvikling, jf. § 10 b og 2)    fastlægge retningslinjer for arealanvendelsen, jf. § 10 c.” [Den regionale udviklingsplan skal sammenfatte statslige, regionale og kommunale interesser] 2) Efter den under nr. 13 foreslåede § 10 a, indsættes som nye paragraffer: ”§ 10 b.  Den regionale udviklingsplan skal beskrive en ønskelige fremtidige udvikling for reg ionens byer, landdistrikter og udkantsområder samt for: 1) natur og miljø, herunder rekreative formål, 2) erhverv, inkl. turisme, 3) beskæftigelse, 4) uddannelse samt 5) kultur. Stk. 2. Den del af den regionale udviklingsplan, som beskriver en ønskelig fr emtidig udvikling, skal rede- gøre for 1)    sammenhængen mellem den fremtidige udvikling og den statslige og kommunale planlægning for i  n- frastruktur, 2)    sammenhængen med regionens eventuelle samarbejde med tilgrænsende landes myndigheder om plan- og udviklingsmæssi ge emner, og 3)    de handlinger, som regionsrådet vil foretage som opfølgning på udviklingsplanen. Stk. 3. Den regionale udviklingsplan skal indeholde et kortbilag, der med overordnede, ikke præcise u d- pegninger illustrerer det i stk. 1 nævnte indhold i planen. Stk. 4. I det omfang det er muligt efter anden lovgivning, kan regionsrådene fremme realiseringen af den regionale udviklingsplan ved at yde økonomisk støtte til kommuner og private til konkrete pr  ojekter. Stk. 5. Regionsrådet kan over for kommunalbestyrelserne i regionen stille forslag til kommune- og lokal- planlægningen. § 10 c. Den regionale udviklingsplan skal indeholde retningslinjer for: 1) arealudlæg til byzoner og sommerhusområder, 2) beliggenheden af større offentlige institutioner samt større t  rafikanlæg og andre stø  rre tekniske anlæg, 3) beliggenheden af virksomhed m.v., hvortil der af hensyn til forebyggelse af forurening må stilles særl i- ge beliggenhedskrav, 4) de i § 10 d nævnte anlæg, 5) varetagelsen af de jordbrugsmæssige interesser, her under udpegningen og sikringen af de særlig værdifulde lan dbrugsområder, 6) beliggenheden af skovrejsningsområder og områder, hvor skovtilplantning er uønsket, 7 varetagelsen af bevaringsværdier og naturbeskyttelsesinteresser i det åbne land, herunder ud pegnin- gen og sikringen af naturområder med særlige naturbeskyttelsesint eresser,
3 8) beliggenheden af lavbundsarealer, der kan genoprettes som vådområder, 9) beliggenheden af arealer til fritidsformål, 10) anvendelsen af arealer til udnyttelse af sten, grus og andre naturforekomster i jorden, 11) anvendelsen af vandløb, søer og kystvande, 12) realiseringen af regler eller beslutninger efter lovens § 3 og 13) arealanvendelsen i kystnærhedszonen i overensstemmelse med bestemmelserne i § 5 a, stk. 1 og § 5 b. Stk. 2. De afgrænsede områder, der knytter sig til den regionale udviklingsplans retningslinjer, skal vises på kort. Stk. 3. Den del af regionale udviklingsplan, som fastlægger retningslinjer for arealanvendelsen skal le d- sages af en redegørelse for plan ens forudsætninger, herunder for den forudsatte rækkefølge for planens gennemførelse, samt den hidtil udførte planlægning og administration. Redegørelsen skal endvidere i n- deholde oplysning om de i vandplanen og Natura 2000-planen, jf. lov om miljømål m.v.  for vandforekom- ster og internationale naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven), og de i Natura 2000-skovplanen, jf. ka- pitel 4 i lov om skove fastsatte bestemmelser, der er relevante for planlægningen af arealanvendelsen i n- den for den regionale udviklingsplans geografiske område. Stk. 4. Redegørelsen for den del af den regionale udviklingsplan, der indeholder retningslinjer for de i § 10 d nævnte anlæg, skal indeholde en vurdering af de miljømæss    ige konsekvenser. Stk. 5. På et kortbilag til redegørelsen s kal de eksisterende og planlagte forhold i kystnærhedszonen v i- ses, herunder hvilke områder der friholdes for bebyggelse. § 10 d. Enkeltanlæg, der må antages at påvirke miljøet væsentligt, må ikke påbegyndes, før der er tilv  e- jebragt retningslinjer i den regionale udviklingsplan om beliggenheden og udformningen af anlægget med tilhørende redegørelse (VVM  -pligt), jf. § 10 c,  stk. 4 . Stk. 2. Ved tilvejebringelsen af retningslinjer i den regionale udviklingsplan for anlæg omfattet af stk. 1, skal regionsrådet forud for igangsættelsen af arbejdet med redegørelsen for anlæggets forventede v   æ- sentlige virkninger på miljøet offentliggøre en kort beskrivelse af hovedtrækkene af det påtænkte anlæg samt indkalde ideer og forslag til brug for fastlæ ggelsen af redegørel sens indhold. Stk. 3. Hvis et ønsket anlæg i øvrigt er i overensstemmelse med retningslinjerne i den regionale udvi   k- lingsplan, påhviler det regionsrådet snarest at tilvejebringe et forslag til tillæg til den regionale udviklings- plan og derefter fremme sagen mest muligt. Pligten gælder dog ikke, hvis en nødvendig tilladelse efter § 35 ikke kan opnås. Stk. 4. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at anlæg, der er omfattet af stk. 1, ikke må påbegyndes uden regionsrådets eller ministerens tilladelse. § 10 e. Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om, hvilke anlæg der er omfattet af § 10 d. Anlæg, der vedtages i enkeltheder ved særlig lov, er dog altid undtaget. Ministeren kan endvidere fastsætte re  g- ler om, hvilke mindsteoplysninger der er nødvendige,  for at en miljømæssig vurdering kan foretages. Stk. 2. Miljøministeren kan fastsætte regler om offentliggørelse af 1)    afgørelser om, at et anlæg er omfattet eller ikke er omfattet af bestemmelserne i § 10 d, 2)    beslutninger om, at et forslag til tillæg til en r egional udviklingsplan for et anlæg, der er omfattet af bestemmelserne i § 10 d, ikke vedtages, 3)    beslutninger om, at et forslag, der er offentliggjort, ikke vedtages endeligt, og 4)    afgørelser om, at en tilladelse efter regler fastsat i medfør af § 10 d, stk.   4, meddeles eller ikke med- deles.” [Den regionale udviklingsplan skal både beskrive en ønskelig udvikling og fastlægge retningslinjer for arealanvendelsen]
4 3) I den under nr. 14 foreslåede affattelse af § 11, stk. 2, udgår nr. 2. Nr. 3 bliver herefter nr. 2. [Konsekvens af de i nr. 2 indeholdte ændringsforslag] 4) I den under nr. 14 foreslåede affattelse af § 11 indsættes som nyt stykke: ”Stk. 4.  Kommuneplanen skal understøtte den regionale udviklingsplan.” Stk. 4 bliver herefter stk. 5. [Kommuneplanen skal understøtte den regionale udviklingsplan] 5) I den under nr. 14 foreslåede affattelse af § 11, stk. 4, affattes nr. 1 således: ”1) beskrivelsen af den ønskelige fremtidige udvikling samt retningslinjer i den regionale udviklingsplan.” [Kommuneplanen må ikke stride mod den regionale udviklingsplan] 6) Den under nr. 14 foreslåede  § 11 a affattes således: ” Hovedstrukturen angiver de overordnede mål for udvikling og arealanvendelsen i kommunen, herunder udbygning med boliger og arbejdspladser, trafikbetjening, serviceforsyning, kolonihaveområder og andre rekreative områder.” [Indholdet af kommuneplanens hovedstruktur] 7) I den under nr. 14 foreslåede affattelse af § 11 b, stk. 2 ændres ” jf. § 11 a, nr. 10” til : ”jf. § 10 c, stk. 1, nr. 5” [Konsekvens af de i nr. 2 indeholdte ændringsforslag] 8) I den under nr. 14 foreslåede affattelse af § 11 e, stk. 1, nr. 2 ændres ”jf. § 10 a” til : ”jf. § 10 a  - § 10 c”. [Konsekvens af de i nr. 2 indeholdte ændringsforslag] 9) I den under nr. 14 foreslåede affattelse af  § 11 e udgår stk. 2 og stk. 3. Stk. 4 bliver herefter stk. 2. [Konsekvens af de i nr. 2 indeholdte ændringsforslag] 10) Den under nr. 17 foreslåede § 22 b affattes således: ”§ 22 b. Regionale udviklingsplaner, kommune- og lokalplaner tilvejebringes og ændres efter reglerne i dette kapitel.” [Mulighed for tilvejebringelse af (VVM-) tillæg til den regionale udviklingsplan] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1-5 Ændringsforslagene medfører, at regionerne er planmyndighed for natur, miljø og drik kevand m.v., her- under VVM, og at de regionale udviklingsplaner er bindende for kommuneplanlægningen, samt at ko m- muneplanerne skal understøtte den regionale udviklingsplan.  De regionale udviklingsplaner skal efter forslaget sammenfatte de statslige (herunder internationale), regionale og kommunale interesser i plan- lægningen og indeholde konkrete arealudlæg. Udviklingsplanens formål skal være at sikre sammenhæ   n- gende og konsistent udvikling i regionen. Regionsrådene sikres hjemmelsgrundlag til at kunne realisere
5 de regionale udviklingsplaner, idet forslaget indebærer, at den kommunale planlægning ikke må  være i strid med den regionale udviklingsplan. Til nr. 6-9 Med forslagene vil kommuneplanen ikke som i det fremsatte lovforslag skulle indholde retningslinjer for de hidtidige regionplanemner, som med forslagene i nr. 1-5 overføres til den regionale udviklingsplan. Forslagene er således en konsekvens heraf. Til nr. 10. Forslaget åbner mulighed for vedtagelse af tillæg til den regionale udviklingsplan og sk al ses i sammen- hæng med forslagene i nr. 1 og 2 om den regionale udviklingsplans ændrede indhold.” Jeg vil samtidig tilkendegive, at jeg ikke kan støtte ændringsfo  rslagene.