Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 19. april 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 105) Forslag til Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende, herunder om danskkundskaber, tilsyn m.v.) har Folketingets Uddannel- sesudvalg i brev af  12. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 23: ”Ministeren bedes præcisere, hvad der ligger i udtrykkene ”fundamentali- stiske og ekstremistiske”, jf. bemærkningerne til lovforslaget (s 9 v. spal- te).” Svar:   Jeg har i dag til Folketingets Uddannelsesudvalg fremsat nogle ændrings- forslag til L 105, herunder følgende forslag til en ændret formulering af bestemmelsen om, at skolerne skal forberede eleverne til at leve i et sam- fund med frihed og folkestyre: ”Skolerne skal efter deres formål og i hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder ligestilling mellem kønnene.” Af bemærkningerne hertil fremgår det bl.a., at kravet indebærer, at der ikke med statstilskud efter friskoleloven kan etableres og drives en fri grundskole, der bygger på et ekstremistisk værdigrundlag og ikke forbe- reder eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre.   Hvis det oven for citerede ændringsforslag vedtages, vil bemærkningerne hertil erstatte de bemærkninger til lovforslaget, hvortil der er henvist i spørgsmålet. Med ekstremisme forstås ifølge Politikens Nudansk Ordbog med etymo- logi følgende: ”En yderliggående holdning, især om en politisk hold- ning”.
2 Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder