Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
9. maj 2005
I forbindelse med behandlingen af L 108 Forslag til Lov om ændring af
lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for-
beredende voksenundervisning (FVU) og forskellige andre love (Ud-
møntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervisning,
forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har Fol-
ketingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. april 2005 stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 11:
Hvad taler efter ministerens opfattelse imod, at forældre til handicappe-
de børn selv kan opsøge rådgivning om specialundervisning i VISO?
Svar:
Efter folkeskolelovens § 12, stk. 2, sker henvisning til specialundervis-
ning, som ikke er af foreløbig karakter, efter pædagogisk psykologisk
rådgivning og efter samråd med eleven og forældrene.
De nærmere regler om fremgangsmåden ved iværksættelse af specialun-
dervisning fremgår af kapitel 2 i Undervisningsministeriets bekendtgørel-
se nr. 896 af 22. september 2000 om folkeskolens specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand.
Efter disse regler er der etableret en ordning, hvorefter elever med særli-
ge undervisningsbehov, der ikke kan opfyldes inden for rammerne af den
almindelige undervisning, indstilles til en pædagogisk-psykologisk vurde-
ring. Denne vurdering foretages oftest af den kommunale pædagogisk-
psykologiske rådgivning (PPR).
Vurderingen skal resultere i en udtalelse til skolens leder om, hvorvidt
eleven har behov for specialundervisning eller anden specialpædagogisk
bistand, samt forslag til foranstaltning. Ved PPRs vurdering skabes
størst mulig sikkerhed for, at den støtte, som iværksættes, er relevant i
forhold til elevens særlige behov.
Indstillingen til PPR afgives af klasselæreren gennem skolelederen og
efter samråd med eleven og forældrene. Der er også mulighed for, at