Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 9. maj 2005 I forbindelse med behandlingen af L 108 Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU) og forskellige andre love (Ud- møntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervisning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har Fol- ketingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 11: ”Hvad taler efter ministerens opfattelse imod, at forældre til handicappe- de børn selv kan opsøge rådgivning om specialundervisning i VISO?” Svar: Efter folkeskolelovens § 12, stk. 2, sker henvisning til specialundervis- ning, som ikke er af foreløbig karakter, efter pædagogisk psykologisk rådgivning og efter samråd med eleven og forældrene.   De nærmere regler om fremgangsmåden ved iværksættelse af specialun- dervisning fremgår af kapitel 2 i Undervisningsministeriets bekendtgørel- se nr. 896 af 22. september 2000 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.     Efter disse regler er der etableret en ordning, hvorefter elever med særli- ge undervisningsbehov, der ikke kan opfyldes inden for rammerne af den almindelige undervisning, indstilles til en pædagogisk-psykologisk vurde- ring. Denne vurdering foretages oftest af den kommunale pædagogisk- psykologiske rådgivning (PPR).   Vurderingen skal resultere i en udtalelse til skolens leder om, hvorvidt eleven har behov for specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand, samt forslag til foranstaltning. Ved PPR’s vurdering skabes størst mulig sikkerhed for, at den støtte, som iværksættes, er relevant i forhold til elevens særlige behov. Indstillingen til PPR afgives af klasselæreren gennem skolelederen og efter samråd med eleven og forældrene. Der er også mulighed for, at
2 forældrene selv kan anmode om en pædagogisk-psykologisk vurdering af deres barn, jf. § 3, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 896. Som følge af denne bestemmelse kan forældrene også selv anmode PPR om rådgivning.     PPR’s vurdering skal i samråd med forældrene suppleres med udtalelser fra andre sagkyndige i fornødent omfang.   Beslutningen om specialundervisning træffes af skolens leder, der efter folkeskolelovens § 45, stk. 2, træffer alle konkrete afgørelser vedrørende skolens elever. Det er dog kommunalbestyrelsen, som træffer beslutning om henvisning af elever til en anden skole i og uden for kommunen samt om henvisning af elever til vidtgående specialundervisning ved amtsrå- dets foranstaltning. Beslutningerne om specialundervisning træffes altid efter samråd med eleven og forældrene.      Den beskrevne ordning videreføres – med de justeringer, som L 108 nødvendiggør - efter kommunalreformens ikrafttræden, herunder den meget betydelige inddragelse af eleven og forældrene. Desuden vil PPR kunne indhente bistand fra andre kommuners PPR, fra institutioner m.v. eller anmode VISO om rådgivning og bistand til udredning af den enkel- te elev.   Den viden og rådgivning, som PPR indhenter fra VISO til brug for så- danne opgaver, vil også indgå i PPR’s rådgivning af skoler, institutioner, elever og forældre. Etableringen af VISO vil skabe en yderligere sikkerhed for kvaliteten af kommunernes rådgivning, udredning m.v., idet kommunerne får mulig- hed for at anmode om bistand fra VISO, herunder fra VISO’s netværk. At forældrene ikke har adgang til at henvende sig direkte til VISO for at få rådgivning på specialundervisningsområdet er begrundet i, at en sådan rådgivning allerede er til rådighed for forældrene i kommunens pædago- gisk-psykologiske rådgivning.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder