Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
2. maj 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring af
lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for-
beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love
(Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt angår specialundervis-
ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har
Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. april 2005 stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Spørgsmål 15:
Ministeren bedes kommentere de fra Langagerskolen tilsendte artikler
Handicappede børn skal ikke have lavpristilbud og Handicappede
børn er ikke ens, jf. L 108 - bilag 13.
Svar:
Det er efter de gældende regler i folkeskolelovens § 21, stk. 1, kommu-
nalbestyrelsen, som træffer beslutning om henvisning af børn og unge til
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand ved amtsrådets
foranstaltning. Visitationskompetencen i forhold til hele specialundervis-
ningsområdet ligger altså allerede i dag hos kommunerne, så på dette
punkt vil lovforslaget ikke være udtryk for en ændring.
Ved henvisningen af den pågældende elev til vidtgående specialundervis-
ning betaler kommunen i dag et takstbeløb på mere end 180.000 kr. år-
ligt, jf. § 17, stk. 2-4, i Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 896
af 22. september 2000 om folkeskolens specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand.
Kommunerne betaler således efter de gældende regler allerede en meget
stor del af de samlede udgifter ved specialundervisningen på de amts-
kommunale specialskoler.
Efter lovforslaget påhviler alle udgifter til folkeskolens undervisning
kommunerne, herunder også udgifterne ved specialundervisning og spe-
cialpædagogisk bistand på de regionale institutioner.
Jeg skal i denne forbindelse bemærke, at den foreslåede reduktion af
taksten med en objektiv finansiering for anvendelse af de regionale