Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 2. maj 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af L 108 Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt angår specialundervis- ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 16: ”Hvilke analyser er der foretaget for at vurdere, om et undervisningstil- bud som udgangspunkt skal drives af en region, eller om det skal drives af en beliggenhedskommune? Eventuelle analyser bedes tilsendt udval- get.” Svar: Med lovforslaget har regeringen ønsket at sikre, at der skabes en enkel og entydig placering af specialundervisningen for børn og voksne i kommu- nerne, så beslutninger om specialundervisning træffes så tæt på borgerne som muligt. Borgerne får herved én adgang til og derved også en bedre oversigt over tilbuddene på specialundervisningsområdet. Med et samlet kommunalt ansvar for både folkeskolens specialundervis- ning og specialundervisningen for voksne får kommunerne også bedre forudsætninger for at styrke sammenhængen mellem specialundervisnin- gen og den almindelige undervisning.   De mest specialiserede lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud foreslås dog drevet og udviklet af regionerne, bortset fra de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud i Københavns Kommune, jf. herved bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4 og 24, og § 2, nr. 1 og 3. Disse meget specialiserede tilbud, som kommunerne ikke umiddelbart kan substituere med egne tilbud, bliver herved tilgodeset.
2 Endvidere overføres tale-, høre-, syns- og kommunikationscentre som udgangspunkt til regionerne, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 1 og 3. Hensynet til brugerne af disse institutioner, der både tilbyder ydelser efter lov om social service og ydelser i henhold til lov om speci- alundervisning for voksne og folkeskoleloven, bliver herved tilgodeset.    Med lovforslaget får kommunerne det fulde finansieringsansvar for hele specialundervisningsområdet, herunder også for de regionale tilbud. Herved fjernes de ulemper, som har været på folkeskoleområdet med et delt finansieringsansvar mellem kommuner og amtskommuner.   Særligt om lov om folkeskolen Lovforslaget skal for så vidt angår de foreslåede ændringer af folkeskole- loven ses i forlængelse af den ændring af folkeskoleloven, der skete ved lov nr. 485 af 31. maj 2000, hvor ansvaret for henvisning til vidtgående specialundervisning blev overført fra amtsrådene til kommunalbestyrel- serne samtidig med, at det kommunale takstbeløb blev hævet.   Intentionen med lovændringen var, at børn og unge med behov for spe- cialundervisning i højere grad end tidligere skulle have mulighed for at få et undervisningstilbud så tæt ved hjem og distriktsskole som muligt. I forbindelse med vedtagelsen af lov nr. 485 af 31. maj 2000 blev det end- videre besluttet at etablere et udviklingsprogram for kvalitet på special- undervisningsområdet (KVIS).   I december 2003 forelå en evaluering fra Danmarks Evalueringsinstitut   af den ændrede opgavefordeling mellem amtsråd og kommunalbestyrel- ser med hensyn til den vidtgående specialundervisning, herunder KVIS- programmet.   Evalueringen peger på, at det i dag ikke udelukkende er de faglige og pædagogiske argumenter, der ligger til grund for beslutningen om, at et barn skal modtage specialundervisning efter folkeskolelovens § 20, stk. 1, eller § 20, stk. 2. En lang række andre forhold er bestemmende herfor. Evalueringen peger også på, at kommunerne bør have det fulde ansvar for specialundervisningen. Evalueringsgruppen antager, at en sådan løs- ning både vil skabe et enklere og mere overskueligt system for forældre- ne og de professionelle grupper omkring eleverne og samtidig øge kom- munernes motivation og muligheder for at etablere de nødvendige tilbud i elevernes nærmiljø.   Jeg skal oplyse, at evalueringsrapporten kan findes på Danmarks Evalue- ringsinstituts hjemmeside på følgende adresse: www.eva.dk .
3 Særligt om lov om specialundervisning for voksne Efter forslaget flyttes ordblindeundervisningen for voksne, der hidtil er blevet givet i henhold til lov om specialundervisning for voksne, til lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven). Ordblindeundervisningen og den forberedende voksenundervisning for- ankres på de eksisterende amtskommunale voksenuddannelsescentre, der omdannes til selvejende institutioner. Driftsansvaret overtages af staten.    Herved samles alle undervisningstilbud til voksne med læsevanskelighe- der hos én myndighed. For så vidt angår de øvrige tilbud under lov om specialundervisning for voksne er der nu - som nævnt i lovbemærkningerne - igangsat en under- søgelse, der skal kortlægge den amtskommunale specialundervisning for voksne samt overveje forankringen af specialundervisningstilbuddene efter kommunalreformen.   Undersøgelsen indgår som en del af beslutningsgrundlaget for den frem- tidige forankring af specialundervisningstilbuddene for voksne.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder