Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
2. maj 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af L 108 Forslag til Lov om ændring af
lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for-
beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love
(Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt angår specialundervis-
ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.)
har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 15. april 2005 stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 16:
Hvilke analyser er der foretaget for at vurdere, om et undervisningstil-
bud som udgangspunkt skal drives af en region, eller om det skal drives
af en beliggenhedskommune? Eventuelle analyser bedes tilsendt udval-
get.
Svar:
Med lovforslaget har regeringen ønsket at sikre, at der skabes en enkel og
entydig placering af specialundervisningen for børn og voksne i kommu-
nerne, så beslutninger om specialundervisning træffes så tæt på borgerne
som muligt. Borgerne får herved én adgang til og derved også en bedre
oversigt over tilbuddene på specialundervisningsområdet.
Med et samlet kommunalt ansvar for både folkeskolens specialundervis-
ning og specialundervisningen for voksne får kommunerne også bedre
forudsætninger for at styrke sammenhængen mellem specialundervisnin-
gen og den almindelige undervisning.
De mest specialiserede lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud
foreslås dog drevet og udviklet af regionerne, bortset fra de lands- og
landsdelsdækkende undervisningstilbud i Københavns Kommune, jf.
herved bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4 og 24, og § 2, nr. 1 og
3. Disse meget specialiserede tilbud, som kommunerne ikke umiddelbart
kan substituere med egne tilbud, bliver herved tilgodeset.