Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 2. maj 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af L 108 Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU) og forskellige andre love (Ud- møntning af kommunalreformen, for så vidt angår specialundervisning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har Fol- ketingets Uddannelsesudvalg i brev af 19. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 19: ”Vil ministeren sikre, at der som noget nyt opbygges generelt tilgængelig ekspertise i VISO om undervisning af særligt begavede børn? Der synes ikke i øjeblikket at være et dansk ekspert-/vidensmiljø, der kan støtte skolerne i at tilrettelægge en undervisning, der møder disse børns behov. Vil dette ekspertmiljø i givet fald også kunne få til opgave at udarbejde relevant undervisningsmateriale eller støtte folkeskolens lærere i at udar- bejde egnet, individuelt tilpasset materiale?” Svar: Jeg kan oplyse, at den nationale videns- og specialrådgivningsorganisati- on (VISO) oprettes med henblik på at sikre, at den mest specialiserede rådgivning og vejledning på social-, handicap- og specialundervisnings- områderne er til stede. Desuden består VISO af en udredningsfunktion. VISO foreslås oprettet i henhold til L 38, forslag til lov om social service, der blev fremsat den 24. februar 2005 til udmøntning af kommunalre- formen. På specialundervisningsområdet skal VISO bistå kommuner, regioner samt skoler og institutioner m.v. med vejledning, rådgivning og udred- ning vedrørende både børn og voksne.   VISO vil kunne betjene sig af et netværk bestående af konsulenter og specialister placeret i kommunerne eller på kommunale eller regionale institutioner m.v., herunder også de tale-, høre-, syns- og kommunikati-
2 onscentre, der i forbindelse med kommunalreformen overgår til regio- nerne. Da VISO skal tage sig af den mest specialiserede vejledning, rådgivning og udredning på social-, handicap- og specialundervisningsområderne, finder jeg, at det vil være uhensigtsmæssigt at udvide VISO’s område til også at omfatte vejledning, rådgivning og materialefremstilling i forbin- delse med undervisning af særligt begavede børn. Men jeg kan oplyse, at der i Undervisningsministeriet er nedsat en ar- bejdsgruppe om talentpleje i hele uddannelsessystemet. Gruppen overve- jer initiativer til udvikling af nye talentfremmende koncepter, der kan skabe positive vækstmiljøer for udvikling af talenter og pleje af eksiste- rende talenter. Som et initiativ under arbejdsgruppen afholdes i august måned denne sommer en konference om talentpleje, TalentCamp05 . Formålet med konferencen er at komme med forslag til konkrete tiltag, der kan understøtte elever og studerende med særlige forudsætninger i hele uddannelsessystemet. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder