Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 9. maj 2005 I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervis- ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har   Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 28. april 2005 stillet mig føl- gende spørgsmål: Spørgsmål 22: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. april 2005 fra De Samvirkende Invalideorganisationer, jf. L 108 - bilag 16.” Svar: Den hidtidige klageadgang til Klagenævnet for vidtgående specialunder- visning bevares og udbygges med lovforslaget.   Der vil efter lovforslaget blive mulighed for, at forældre kan klage over den specialundervisning, der ydes i kommunale specialklasser og i kom- munale specialskoler. Det gælder også for de amtskommunale special- skoler, der ved kommunalreformens ikrafttræden overføres til kommu- nerne.   Der vil også blive mulighed for at klage til Klagenævnet over kommuners manglende henvisning til kommunale specialklasser og kommunale spe- cialskoler, herunder de tidligere amtskommunale specialskoler. Det samme gælder, hvis en kommune tilbagekalder en henvisning til special- undervisning. Disse regler om klageadgangen svarer i øvrigt til, hvad der i dag gælder for klageadgangen vedrørende den vidtgående specialundervisning, og hvad der kommer til at gælde for den specialundervisning, som finder sted på de regionale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud.    Efter de gældende regler har forældre til enkeltintegrerede elever klage- adgang til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning. Disse elever er henvist af kommunalbestyrelsen til vidtgående specialundervisning,
2 men modtager deres undervisning som en del af den almindelige under- visning med støtte i form af specialundervisning eller specialpædagogisk bistand og således, at denne støtte er afgørende for, at eleven kan deltage i den almindelige undervisning.     For at opretholde denne klageadgange for forældre til enkeltintegrerede elever giver lovforslaget forældre til elever, hvis undervisning kun kan gennemføres med støtte i den overvejende del af undervisningstiden, adgang til at indbringe klager til Klagenævnet for vidtgående specialun- dervisning. Det vil blive en del af Klagenævnets opgave at påse, om kommunen i den konkrete sag har tilvejebragt et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag, herunder om der er indhentet den fornødne rådgivning fra VISO. Dette vil blive præciseret i forbindelse med en revision af forretningsordenen for Klagenævnet, ligesom det vil blive tydeliggjort i forretningsordenen, at Klagenævnet også skal bedømme, om sagsbehandlingsreglerne er overholdt i den konkrete sag, herunder om forvaltningslovens regler herom er overholdt.   Der er for tiden ca. 10.000 elever, hvis forældre kan klage til Klagenæv- net for vidtgående specialundervisning. Den samlede gruppe af elever, for hvem der vil være klageadgang efter lovforslaget, skønnes at blive ca. 20.000 elever.   Som det fremgår af ovenstående, er der med lovforslaget allerede sket en betragtelig udvidelse af Klagenævnets kompetence.    Jeg finder ikke, at kommunalreformen kan begrunde en yderlige udvidel- se, således at der kan klages over al specialundervisning til Klagenævnet. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder