Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 10. maj 2005 I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervis- ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.)    har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 4. maj 2005 stillet mig føl- gende spørgsmål: Spørgsmål 35 : ”Ministeren bedes give en beskrivelse af, hvordan beslutningsprocessen omkring undervisningen af autistiske børn vil blive administreret efter L 108.” Svar: Børn med autisme er ikke en homogen gruppe. Forudsætninger og be- hov hos børn med autisme varierer meget. Jeg lægger til grund for besva- relsen, at der tænkes på børn, som i dag ville blive undervist i enten spe- cialklasser eller henvist af kommunalbestyrelsen til vidtgående specialun- dervisning ved amtsrådets foranstaltning.   Efter de gældende regler, der fremgår af bekendtgørelse nr. 896 af 22. september 2000 om folkeskolens specialundervisning og anden special- pædagogisk bistand, vil et barn, som har et særlige undervisningsbehov, der ikke kan opfyldes inden for rammerne af den almindelig undervis- ning, blive indstillet til en pædagogisk-psykologisk vurdering. Indstillingen om at sende barnet til pædagogisk-psykologisk vurdering afgives af klasselæreren eller den kommunale sundhedstjeneste gennem skolens leder eller på grundlag af oplysningerne ved indskrivningen af lederen selv. Forældrene kan også selv anmode om at få en pædagogisk-psykologisk vurdering af deres barn, jf. § 3, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 896 af 22. sep- tember 2000.
2 Den pædagogisk-psykologiske vurdering skal resultere i en udtalelse til skolens leder om, hvorvidt eleven har behov for specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand. Er dette tilfældet, skal udtalelsen inde- holde et forslag til den nærmere foranstaltning.   I modsat fald kan udtalelsen ledsages af en vejledning til den lærer eller andre, der har indstillet eleven til den pædagogisk-psykologiske vurde- ring, med angivelse af, hvilke foranstaltninger der må anses for hen- sigtsmæssige til at forbedre elevens situation. Beslutningen om at iværksætte af specialundervisning efter folkeskolelo- vens § 20, stk. 1, på elevens hjemskole træffes af skolens leder, der efter folkeskolelovens § 45, stk. 2, træffer alle konkrete afgørelser vedrørende skolens elever.   Kommunalbestyrelsen træffer dog beslutningen, hvis barnet skal henvi- ses til en anden skole i eller uden for kommunen samt til vidtgående spe- cialundervisning ved amtsrådets foranstaltning i henhold til folkeskolelo- vens § 20, stk. 2. Det er herefter amtsrådet, der træffer beslutning om det nærmere indhold af foranstaltningen. Beslutningerne om specialundervisning træffes altid efter samråd med eleven og forældrene. Den beskrevne ordning, herunder reglerne om den betydelige inddragel- se af eleven og forældrene, videreføres med de justeringer, som L 108 nødvendiggør, efter kommunalreformens ikrafttræden.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder