Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 10. maj 2005 I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervis- ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 4. maj 2005 stillet mig føl- gende spørgsmål: Spørgsmål 38 : ”Hvis regionsrådet ikke kan sikre undervisning af voksne og unge, hvem skal så sikre det?”. Svar: Forslaget medfører, at kommunalbestyrelserne får myndigheds- og fi- nansieringsansvaret samt forsyningspligten for tilbud om specialunder- visning for voksne, herunder tilbud til unge med særlige behov. Dog påhviler det ikke kommunalbestyrelserne at sørge for den specialunder- visning, der har været tilbudt ordblinde voksne i henhold til lov om spe- cialundervisning for voksne, idet denne undervisning flyttes til lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven). Med hensyn til opgaver med karakter af behandling eller genoptræning under hospitalsophold forudsættes disse overført til regionerne. Regionsrådene får ansvaret for at drive lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud med tilbud om specialundervisning for voksne, lige- som det påhviler regionsrådet at drive undervisningsinstitutioner til per- soner, som har tale-, høre- eller synsvanskeligheder (kommunikations- centre).   Regionsrådet kan endvidere, efter aftale med kommunalbestyrelsen, vare- tage kommunale driftsopgaver med specialundervisning for voksne. Op- gaverne skal ligge i en naturlig tilknytning til regionens opgaver, og hvor regionen derfor har særlige kompetencer i forhold til opgavevaretagelsen.
2 Regionsrådet kan desuden tilrettelægge særlige ungdomsuddannelsesfor- løb, fx til sent udviklede unge, hvis det indgår i rammeaftalen mellem kommunalbestyrelserne og regionsrådet.   Regionsrådet har det overordnede ansvar for regionens undervisningstil- bud, herunder for at tilpasse kapaciteten og sammensætningen af tilbu- dene. Desuden har regionsrådet ansvaret for udviklingen af regionens undervisningstilbud, herunder den faglige udvikling af indholdet. For at sikre et grundlag for regionernes planlægning skal hver kommu- nalbestyrelse i regionen udarbejde en årlig redegørelse for kommunens forventede brug af pladser ved de regionale undervisningsinstitutioner. Redegørelsen skal omfatte det kommende år og de næste 3 år. På baggrund af kommunalbestyrelsernes årlige redegørelser sørger re- gionsrådet for, at der indgås en årlig rammeaftale med kommunalbesty- relserne, som danner grundlag for tilpasningen af regionens undervis- ningstilbud. Rammeaftalerne er årlige aftaler mellem regionsrådet og kommunalbesty- relserne i regionen, og danner grundlag for regionens tilpasning af de undervisningstilbud, regionen har forsyningspligt og driftsansvar for. Det vil sige de lands- og landsdelsdækkende tilbud samt kommunikations- centrene.   Kommunalbestyrelsen forpligtes med lovforslaget til at sørge for special- undervisning for både børn og voksne. Regionsrådet har dog forsynings- pligten for de tilbud, som er omfattet af rammeaftalen. Det vil sige, at regionsrådet har pligt til at sørge for, at der er den rette kapacitet i disse tilbud inden for rammeaftalen. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder