Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 10. Maj 2005 I forbindelse med behandlingen af L 108 Forslag til Lov om ændring af lov om specialundervisning, lov om specialundervisning for voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervis- ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 4. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 45: ”Kan man som forælder gå direkte til den enkelte institution for at få sat behandling/specialundervisning i gang?” Svar: Efter folkeskolelovens § 12, stk. 2, sker henvisning til specialundervis- ning, som ikke er af foreløbig karakter, efter pædagogisk-psykologisk rådgivning og i samråd med elev og forældre. De nærmere regler om fremgangsmåden ved iværksættelse af specialun- dervisning fremgår af kapitel 2 i bekendtgørelse nr. 896 af 22. september   2000 om folkeskolens specialundervisning og specialpædagogiske bi- stand. Efter disse regler er der etableret en ordning, hvorefter elever med særli- ge undervisningsbehov, der ikke kan opfyldes inden for rammerne af den almindelige undervisning, indstilles til en pædagogisk-psykologisk vurde- ring. Denne vurdering foretages ofte af den kommunale pædagogisk- psykologiske rådgivning (PPR). Vurderingen skal resultere i en udtalelse til skolens leder om, hvorvidt eleven har behov for specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand, samt forslag til foranstaltning. Ved PPR´s vurdering skabes størst mulig sikkerhed for, at den støtte, som iværksættes, er relevant i forhold til elevens særlige behov.  
2 Indstillingen til PPR afgives af klasselæreren eller den kommunale sund- hedstjeneste gennem skolelederen og i samråd med elev og forældre.   Skolelederen kan også selv afgive en indstilling om en pædagogisk- psykologisk vurdering på grundlag af oplysninger, der foreligger i forbin- delse med indskrivningen af en elev.    Der er desuden mulighed for, at forældrene selv kan anmode om en pæ- dagogisk-psykologisk vurdering af deres barn, jf. § 3, stk. 3, i bekendtgø- relse nr. 896 af 22. september  2000. Som følge af denne bestemmelse kan forældrene også selv anmode PPR om rådgivning. Beslutningen om specialundervisning træffes af skolens leder, der efter folkeskolelovens § 45, stk. 2, træffer alle konkrete afgørelser vedrørende skolens elever. Det er dog kommunalbestyrelsen, som træffer beslutning om henvisning af elever til en anden skole i og uden for kommunen samt henvisning af elever til vidtgående specialundervisning ved amtsrådets foranstaltning. Beslutningerne om specialundervisning træffes altid efter samråd med eleven og forældrene.      Den beskrevne ordning, herunder den meget betydelige inddragelse af eleven og forældrene, agtes med de justeringer, som L 108 nødvendiggør, videreført efter kommunalreformens ikrafttræden. Det gælder også for forældrenes mulighed for selv at anmode om en pædagogisk-psykologisk vurdering. Desuden vil PPR kunne indhente bistand fra andre kommu- ners PPR, fra institutioner m.v. eller anmode VISO om rådgivning og bistand til udredning af den enkelte elev.   Forældrene har således hverken efter de gældende regler eller efter lov- forslaget mulighed for at henvende sig direkte til specialskolerne for at få sat specialundervisning i gang. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder