Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
10. Maj 2005
I forbindelse med behandlingen af L 108 Forslag til Lov om ændring af
lov om specialundervisning, lov om specialundervisning for voksne, lov
om forberedende voksenundervisning (FVU) og forskellige andre love
(Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervis-
ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har
Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 4. maj 2005 stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 45:
Kan man som forælder gå direkte til den enkelte institution for at få sat
behandling/specialundervisning i gang?
Svar:
Efter folkeskolelovens § 12, stk. 2, sker henvisning til specialundervis-
ning, som ikke er af foreløbig karakter, efter pædagogisk-psykologisk
rådgivning og i samråd med elev og forældre.
De nærmere regler om fremgangsmåden ved iværksættelse af specialun-
dervisning fremgår af kapitel 2 i bekendtgørelse nr. 896 af 22. september
2000 om folkeskolens specialundervisning og specialpædagogiske bi-
stand.
Efter disse regler er der etableret en ordning, hvorefter elever med særli-
ge undervisningsbehov, der ikke kan opfyldes inden for rammerne af den
almindelige undervisning, indstilles til en pædagogisk-psykologisk vurde-
ring. Denne vurdering foretages ofte af den kommunale pædagogisk-
psykologiske rådgivning (PPR).
Vurderingen skal resultere i en udtalelse til skolens leder om, hvorvidt
eleven har behov for specialundervisning eller anden specialpædagogisk
bistand, samt forslag til foranstaltning. Ved PPR´s vurdering skabes
størst mulig sikkerhed for, at den støtte, som iværksættes, er relevant i
forhold til elevens særlige behov.