Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 17. maj 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervis- ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 4. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 53: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2. maj 2005 fra Anne Landtved, Otterup, jf. L 108 - bilag 27.” Svar: Anne Landtved foreslår, at der i hver region oprettes et uddannelsescen- ter for specialundervisning i fælleskommunalt regi. Uddannelsescentret skal have til opgave at uddanne, udvikle og supervisere de specialunder- visningstilbud, der findes i regionen. Jeg har følgende bemærkninger til Anne Landtveds forslag: I henhold til forslaget til lov om social service (L 38), der blev fremsat samtidig med dette lovforslag til opfølgning på kommunalreformen, op- rettes der som en nyskabelse en national videns- og specialrådgivnings- organisation (VISO). På specialundervisningsområdet skal VISO bistå kommuner, regioner samt skoler og institutioner m.v. med vejledning og rådgivning. VISO vil kunne betjene sig af et netværk bestående af konsulenter og specialister, der er placeret i kommunerne eller på kommunale eller regionale institu- tioner m.v., herunder også på de tale-, høre-, syns- og kommunikations- centre, der i forbindelse med kommunalreformen overgår til regionerne. Det vil blive muligt for kommunen, herunder kommunens pædagogisk- psykologiske rådgivning, at anmode om specialrådgivning og bistand til kommunens udredninger m.v. fra VISO med henblik på at foretage en vurdering og fremsætte forslag til foranstaltning. Desuden vil pædago-
2 gisk-psykologisk rådgivning kunne indhente viden og specialrådgivning fra VISO til brug for sin rådgivning af skoler, forældre og elever om den nærmere tilrettelæggelse af den specialpædagogiske bistand.   Det vil også blive muligt for regionsrådet at indhente viden og special- rådgivning fra VISO med henblik på udvikling af eksisterende eller nye tilbud. Efter min opfattelse er der ud over VISO ikke behov for yderligere or- ganisationer/centre, der har til formål at yde specialrådgivning og bistand til kommunerne på specialundervisningsområdet. Jeg vil også gøre opmærksom på, at lovforslaget lægger op til, at kom- muner, regioner og skoler samarbejder inden for specialundervisnings- området. Der er f.eks. i bemærkningerne til lovforslaget peget på, at i de tilfælde, hvor elever har behov for specialundervisning, som kommunen ikke har mulighed for at tilbyde, kan kommunen vælge at indgå i et sam- arbejde med andre kommuner om at løse opgaven, jf. folkeskolelovens § 22, stk. 1, eller henvise den pågældende elev til et regionalt lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud, jf. folkeskolelovens § 21, stk. 1.   Hvordan samarbejdet mellem kommuner og skoler m.v. nærmere skal fungere, er op til de lokale myndigheder, og det er der efter min opfattel- se ikke grundlag for at lovgive nærmere om.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder