Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 2. juni 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervis- ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 18. maj 2005 stillet mig følgen- de spørgsmål: Spørgsmål 60: ”Der bedes udarbejdet ændringsforslag med udgangspunkt i tilsvarende bestemmelser i forslag til lov om social service (L 38), hvorefter at de kommuner, som overtager et regionalt tilbud (i lighed med, hvad der er tilfældet i forbindelse med rammeaftalen i L 38) indtræder i leverandør- forpligtelsen og derfor har forpligtelser over for de andre kommuner.” Svar: For så vidt angår de regionale undervisningsinstitutioner (kommunikati- onscentre) med specialundervisning og specialpædagogisk bistand for personer med tale-, høre- eller synsvanskeligheder, der overgår til kom- munal drift, er der i § 2, nr. 35, indsat en bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om kommunernes overtagelse af disse undervisningsin- stitutioner. Det vil blandt andet komme til at fremgå af disse regler, at det er en be- tingelse, at kommunen ved overtagelse af en regional undervisningsinsti- tution overtager institutionens samlede tilbud, og at det samlede tilbud fortsat skal stå til rådighed for andre kommuner, der hidtil har anvendt institutionen. Dette indebærer i praksis, at sådanne institutioner indgår i rammeaftalen mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen.         Efter forslaget vil der således ved bekendtgørelse blive fastsat en ”leve- randørforpligtelse” for den kommune, som overtager den regionale un-
2 dervisningsinstitution, svarende til § 186, stk. 2, nr. 1, i forslaget til lov om social service (L 38). Jeg kan også oplyse, at det vil blive præciseret ved et ændringsforslag til L 108, som jeg agter at fremsætte, at bemyndigelsen også omfatter fastsæt- telse af regler om, at undervisningstilbuddet skal fremgå af den årlige rammeaftale. I modsætning til regionale kommunikationscentre kan de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud, der efter forslagets § 1 og § 2 skal drives af regionsrådene, ikke overtages af en kommunalbestyrelse. Hvis spørgsmålet skal forstås således, at der ønskes en ”leverandørfor- pligtelse” for de kommuner, der pr. 1. januar 2007 skal drive de tidligere amtskommunale specialskoler, vil et ændringsforslag på folkeskoleområ- det kunne se ud på følgende måde:      Efter det under § 1, nr. 21 foreslåede     47, stk. 3, indsættes som nyt styk- ke:   ”Stk. 4. Pladser ved de tidligere amtskommunale specialskoler, der pr. 1. januar 2007 overtages af en kommunalbestyrelse i regionen, skal indgå i den årlige rammeaftale, jf. stk. 3, og skal stå til rådighed for øvrige kom- muner i regionen i det omfang, det fastlægges i rammeaftalen.” Det bemærkes, at denne formulering forudsætter, at der indgås en over- enskomst om betaling m.v. mellem skolekommunen og elevens bopæls- kommune i henhold til folkeskolelovens § 22, stk. 1.   Jeg skal bemærke, at bestemmelsen om ”leverandørpligt” ikke er i over- ensstemmelse med, at det er den enkelte kommunalbestyrelse, der i hen- hold til forslaget § 1, nr. 4, skal sørge for undervisningen i folkeskolen, herunder specialundervisningen. Jeg skal yderligere bemærke, at rammeaftalen efter forslaget skal regulere regionens undervisningstilbud, herunder omfanget af regionens under- visningstilbud og kommunernes betaling for anvendelse af regionens undervisningstilbud. Det har ikke været hensigten med rammeaftalen, at regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen skal regulere de amtskommunale un- dervisningstilbud, der pr. 1. januar 2007 skal drives af en kommunalbe- styrelse.  
3 Det har heller ikke i strukturaftalen været forudsat, at en kommunalbe- styrelse, der med kommunalreformen overtager et amtskommunalt til- bud, forpligtes til at stille pladser til rådighed for andre kommuner.         For så vidt angår specialundervisning for voksne kan der indsættes en tilsvarende bestemmelse som på folkeskoleområdet efter det under § 2, nr. 29, foreslåede § 6 h, stk. 3.   Mine betænkeligheder ved en sådan bestemmelse er de samme som på folkeskoleområdet.    Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder