Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af L 108 Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen så vidt angår specialundervisning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har Fol- ketingets Uddannelsesudvalg i brev af 1. juni 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 67: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 31. maj 2005 fra Ord- blindeinstituttet, jf. L 108 - bilag 35.” Svar: De specialundervisningstilbud, der ifølge lovforslagets § 1 skal forankres i regionerne, har alle en lands- eller landsdelsdækkende funktion. Den lands- eller landsdelsdækkende funktion henviser ikke blot til, at instituti- onerne i dag sælger pladser til andre amtskommuner, men også til at de tilbyder en ganske særlig og specialiseret ydelse i forhold til børn og unge i specialundervisningen, der kun kan fås et eller ganske få steder i landet, og som den enkelte amtskommune ikke kan substituere med egne tilbud. Ordblindeinstituttet tilbyder vidtgående specialundervisning i henhold til folkeskolelovens § 20, stk. 2, for normalt begavede elever, der har omfat- tende specifikke vanskeligheder med læsning og stavning (dysleksi).   Ordblindeinstituttet underviser i alt 87 elever i indeværende skoleår, heraf kommer 78 elever fra kommunerne i Københavns Amtskommune, mens ni elever ikke er hjemmehørende i amtskommunen. Mange specialskoler underviser imidlertid også elever fra andre amter efter individuelle aftaler. Næsten alle de amtskommunale folkeskoler i Københavns Amt underviser et begrænset antal elever, som ikke er hjemmehørende i amtskommunen. Ordblindeinstituttet adskiller sig såle-
2 des ikke på dette punkt fra de øvrige amtskommunale folkeskoler, der overgår til kommunal drift.   Den omtalte rådgivning og vejledning i henvendelsen fra Ordblindeinsti- tuttet fungerer som indtægtsdækket virksomhed.   Ordblindeinstituttet har mulighed for at fortsætte med den nuværende kapacitet og ekspertise også efter kommunalreformen, idet der ikke er noget til hinder for, at den omtalte rådgivning og vejledning kan fortsætte som indtægtsdækket virksomhed. Med udgangspunkt i det foranstående overgår Ordblindeinstituttet efter lovforslaget til kommunal drift. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder