Skatteministeriet J.nr. 2005-711-0048   Den Til Folketingets Skatteudvalg L    110 - Forslag til Lov om skatteforvaltningsloven. Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.   61, 62, 63, 64, 65, 66 og 67 af 18. marts 2005. Kristian Jensen /Kaj-Henrik Ludolph
Side 2 Spørgsmål  61:   Ministeren  bedes  udarbejde  en  parallelopstilling  af  det  nuværende  klagesystem sammenholdt med klagesystemet, som det vil komme til at se ud efter vedtagelsen af lovforslaget. Svar: Den ønskede opstilling vedlægges. Følgende forkortelser er anvendt i opstillingen: LSR = Landsskatteretten TSS = Told- og Skattestyrelsen TSR = told- og skatteregionerne LR = Ligningsrådet SAN = skatteankenævnene VAN = vurderingsankenævnene SFL = skatteforvaltningsloven (L 110) SUBK    =    sagsudlægningsbekendtgørelsen,    bekendtgørelse    nr.    520    af    25.    juni    2002    om myndighedsinddeling og sagsudlægning.
Side 2 Oversigt over det nuværende klagesystem sammenholdt med klagesystemet, som det vil komme til at se ud efter vedtagelse af L 110 og L 111    Sagstype 1. klageinstans pt.   2. klageinstans pt. 1. klageinstans ny 2. klageinstans ny Bemærkninger Ansættelse   af   indkomst- og ejendomsværdiskat for personer     og     dødsboer m.v. SFL § 5 SAN           LSR        SAN          LSR Dog ej klageadgang til LSR  vedrørende  for- skudsregistrering. Rente-  og  procenttillæg  i tilknytning til ansættelsen        TSS        SAN          LSR       SFL § 41, nr. 4 Skatteansættelse for juridi- ske personer        LSR          LSR Ejendomsvurderinger SFL § 8, nr. 1        VAN         LSR       VAN          LSR Værdiforringelseser- klæringer – SFL § 8, nr. 2        TSS       VAN          LSR Visse afgørelser truffet af vurderingsmænd   på   mo - torområdet  – SUBK § 22, nr. 3        TSS       LSR Afgørelser   efter   lov   om Det    Fælles   Lønindehol- delsesregister  –  SUBK  § 15 Direktøren for TSS       LSR Afgørelser om ændring af               LR        LSR
Side 3 selvangivne afskrivninger, nedskrivninger  på  husdyr og varelagre, fondes hensættelser     til     almen- nyttige  formål  m.v.  samt omgørelse – SUBK § 24 Sambeskatning         LR         LSR Nuværende    klagead- gang beror på delega - tion Bindende forhåndsbesked        LSR         LSR Fremover bindende svar Bindende ligningssvar      SAN/LSR     Evt. LSR         SAN/LSR Evt. LSR Fremover bindende svar Diverse  afgørelser  truffet af   den   skatteansættende myndighed   med   tilknyt- ning til skatteansættelsen – SUBK § 10 og § 12     TSR/TSS/LSR Afhængig  af  hvem den skatteansætten- de myndighed er          LSR Øvrige  afgørelser,  herun- der afgørelser på told - og afgiftsområdet   –  SUBK’s hovedregel, § 6          TSS         LSR
Side 3 Spørgsmål  62:   Kan  ministeren  forestille  sig  nogle  negative  sideeffekter  eller  konsekvenser  for borgeren, når man indfører det nye, mere formelle klagesystem? Svar:    Det    nye    klagesystem    er    gjort    mere    gennemskueligt    gennem    éntydige    lovregler    i skatteforvaltningsloven,  hvilket  bl.a.  betyder,  at  sagsudlægningsbekendtgørelsen  (jf.  mit  svar  på spørgsmål 61) kan afskaffes. Det er et alment forvaltningsretligt princip, at en borger – som alternativ til en formel klage – kan henvende sig til den myndighed, der har truffet afgørelsen, og anmode om, at sagen genoptages. Dette princip, remonstration, kræver ikke særlig lovhjemmel og er ikke berørt af lovforslaget. Jeg mener derfor ikke, at man kan tale om, at det nye klagesystem er mere formelt end det nuværende, jf. dog mit svar på spørgsmål 63. Spørgsmål 63:  Ministeren bedes redegøre for, om det på nogen måde bliver sværere at klage for en borger end det er i dag, dvs. er der nogen formelle krav i det nye system, som ikke findes i det gamle system? Svar: Det nye klagesystem indebærer, at klager, der hidtil er stilet til told- og skatteregionerne, Told- og Skattestyrelsen og Ligningsrådet, fremover skal stiles til Landsskatteretten. For Landsskatteretten har det hidtil været lovfæstet, at klage skal ske skriftligt, og at klagen skal være ledsaget af den afgørelse, der klages over, i original eller kopi. Denne regel foreslås videreført ved skatteforvaltningslovens § 42, stk. 3. Landsskatteretten har således i modsætning til told - og skatteregionerne, Told- og Skattestyrelsen og Ligningsrådet ikke hjemmel til at behandle mundtli ge klager og heller ikke hjemmel til at behandle klager  over  afgørelser,  der  alene  er  meddelt  den  klageberettigede  mundtligt.  Landsskatteretten  har imidlertid  en  generel  vejledningspligt  efter  det  almindelige  forvaltningsretlige  princip  herom.  Det betyder, at Landsskatteretten skal vejlede en borger, der klager mundtligt til retten, om, at klagen skal være skriftlig, og i betydelig udstrækning skal yde borgeren hjælp til at formulere klagen. Klager, som slet   ikke   er   og   efter   opfordring   heller   ikke   bliver   formuleret   og   begrundet,   kan   dog   ikke realitetsbehandles. For så vidt angår kravet om, at den trufne afgørelse skal følge med klagen, bemærkes, at en borger efter forvaltningslovens § 23 altid har krav på at få en afgørelse begrundet skriftligt, også i til   fælde, hvor afgørelsen oprindelig er meddelt mundtligt. Jeg mener derfor ikke, at overgangen til klageadgang til Landsskatteretten gør det vanskeligere for borgerne at klage end hidtil.
Side 4 Spørgsmål 64:  Vil ministeren udarbejde en skematisk sammenligning af forskellene i sammensætning og tildelte kompetencer, herunder muligheden for at tage sager op af egen drift, i henholdsvis det gamle Ligningsråd og det nye Skatteråd? Svar:   Den   ønskede   sammenligning   vedlægges.   Sammenligningen   er   baseret   på   Ligningsråd  ets nuværende kompetencer og er således en uddybning af bilag 2 til lovforslaget. Som det fremgår af sammenligningen, har hverken Ligningsrådet eller Skatterådet kompetence til at tage sager op af egen drift. Sammenlignende oversigt over Ligningsrådets  og Skatterådets kompetencer Nuværende LR-kompetence Ændring            Bemærkninger Afskrivningslovens § 25, stk. 3: Vedrører anskaffelsessum  for  fast  ejendom,  hvorpå der     påhviler     en     hjemfaldsforpligtelse. Afskrivningen   sker   efter   en   progressivt stigende  skala,  der  fastsættes  af  Lignings- rådet. Videreføres af Skatterådet Ejendomsskattelovens   §   6   A,   stk.   2: Henstand  med  betaling  af  grundskyld  for landbrugsejendomme,  gartnerier  m.v.  kan kun  gives  ”i  det  omfang  grundskylden  er beregnet  af  den  del  af  den  afgiftspligtige grundværdi,  der  ligger  over  et  beløb  pr. arealenhed, fastsat af Ligningsrådet”. Videreføres af Skatterådet Ejendomsvurderingslovens § 3 A: Ligningsrådet     godkender     satserne     for regulering af ejendomsvurderingerne i årene mellem de almindelige ejendomsvur- deringer. Videreføres af Skatterådet Ejendomsvurderingslovens  §  15,  stk.  3: Ligningsrådet fastsætter grundværdi - procenten for skovejendomme. Videreføres af Skatterådet Ejendomsvurderingslovens  §  39,  stk.  3: Ligningsrådet godkender ToldS kats fremskrivning af indsamlede salgspriser til prisforholdene 1. oktober. Videreføres af Skatterådet Ejendomsvurderingslovens § 47: Ligningsrådet     kan     pålægge     offentlige Videreføres af Skatterådet
Side 5 myndigheder og en række private juridiske personer  at  meddele  vurderingsmyndighe- derne  oplysninger  til  brug  for  ejendoms- vurderingerne. Fusionsskattelovens § 6, stk. 3, og § 13, stk. 2: Ligningsrådet afgiver indstilling til skatteministeren om, hvilke regler der skal fastsættes om tilvejebringelse af oplysninger i forbindelse med fusion. Videreføres af Skatterådet Husdyrbeskatningslovens § 2, stk. 3, og § 8: Ligningsrådet fastsætter normalhandels - værdien for husdyr. Videreføres af Skatterådet Ligningslovens § 7 E, stk. 2: Hvis der ydes lovbestemt skattefri offentlige tilskud til et bygningsarbejde, kan Ligningsrådet bestem - me,    at    andre    tilskud    til    samme    byg- ningsarbejde også skal være skattefri. Videreføres af Skatterådet. Ligningslovens  §  7  K,  stk.  5:  Legater  til stipendiater fra udviklingslande er skattefri; Ligningsrådet bestemmer, hvilke lande der er udviklingslande i den henseende. Videreføres af Skatterådet. Ligningslovens   §   7   M,   stk.   1   og   2: Ligningsrådet fastsætter satsen for skattefri godtgørelser til ulønnede medhjælpere m.v. i foreninger og hjemmeværnet. Videreføres af Skatterådet Ligningslovens § 8 B, stk. 2: Ligningsrådet kan tillade, at udgifter til efterforskning efter råstoffer  kan  fradrages  eller  afskrives  før igangsætningen  af  erhvervsvirksomheden, samt  tillade  at  udgifterne  fradrages  på  én gang. Overgår    til    told -    og skatteforvalt-ningen Ligningslovens § 9 A, stk. 2: Ligningsrådet fastsætter  satser for kost og småfornøden - heder for lønmodtagere på rejse i udlandet. Videreføres af Skatterådet Ligningslovens § 9 B, stk. 3: Ligningsrådet fastsætter  satser  for  skattefri  befordrings- godtgørelse til lønmodtagere. Videreføres af Skatterådet Ligningslovens § 9 C, stk. 1: Ligningsrådet fastsætter kilometertaksten for kørselsfradrag mellem hjem og Videreføres af Skatterådet
Side 6 arbejdsplads. Ligningslovens    §    9    D:    Ligningsrådet fastsætter  kilometertaksten  for  kørselsfra- drag   mellem   hjem   og   arbejds-plads   for bevægelseshæmmede Videreføres af Skatterådet Ligningslovens    §    16,    stk.    3,    nr.    2: Ligningsrådet fastsætter normalværdier for fri kost og logi. Videreføres af Skatterådet Ligningslovens § 29, stk. 3: Ligningsrådet kan   tillade,   at   en   selvstændig   erhvervs- virksomhed med flere end 10 personer som ejere  anvender  et  regnskabsår,  der  afviger fra kalenderåret. Videreføres af Skatterådet Pensionsafkastbeskatningslovens   §   17, stk. 1: Ligningsrådet kan efter forelæggelse fra Told- og Skattestyrelsen – ændre opgørelse og beregning af pensions- afkastskat. Overgår    til    told -    og skatteforvaltningen Pensionsafkastbeskatningslovens   §   27, stk.  7:  Ligningsrådet  kan  genoptage  egne ansættelser af pensionsafkastskat, medmin- dre Landsskatteretten har taget stilling Overgår    til    told -    og skatteforvaltningen Pensionsafkastbeskatningslovens   §   29, stk.  1:  Ligningsrådet  kan   –  efter  forelæg- gelse fra Told- og Skattestyrelsen – ansætte pensionsafkastskat skønsmæssigt, hvis den skattepligtige ikke har indgivet opgørelserne Overgår    til    told -    og skatteforvaltningen Pensionsbeskatningslovens  §§  8,  stk.  1, nr. 3, 10, stk. 1, nr. 3, 11 A, stk. 1, nr. 5, og  12,  stk.  1,  nr.  3:  Ligningsrådet  kan godkende tidligere pensionsalder/- udbetalingsalder end 60 år. Videreføres af Skatterådet Personskattelovens § 4, stk. 6: Ligningsrådet kan tillade, at indkomst ved udlejning  af  fast  ejendom,  der  varetages under ét for mere end  10 personer, ikke skal være personlig indkomst (som ellers fastsat ved personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 12). Videreføres af Skatterådet Personskattelovens § 4, stk. 7: Ligningsrådet  kan  tillade,  at  indkomst  fra Videreføres af Skatterådet
Side 7 udlejning af afskriv-ningsberettigede driftsmidler og skibe anskaffet før 19. maj 1993, hvor den skattepligtige ikke deltager i driften i væsentligt omfang, ikke skal være personlig indkomst (som ellers fastsat ved personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 13). Selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3 a: Ved opløsning af en brugsforening omfattes foreningen  [fortsat]  af  denne  skattepligts- bestemmelse, hvis foreningen ”i stedet [for at udlodde foreningens kapital til medlemmerne] vælger at foretage udlodning til gavn for brugsforeningsbevægelsen eller til fremme af almene forbrugsinteresser efter tilladelse fra Ligningsrådet”. Videreføres af Skatterådet Selskabsskattelovens  §  12:  Særregel  om opgørelse af udenlandske forsikringsselska- bers skattepligtige indkomst. Her kan ”skat- teministeren  efter  indstilling  fra  Lignings- rådet”  tillade  en  anden  opgørelses -metode end den ellers foreskrevne anvendt. Videreføres af Skatterådet Selskabsskattelovens  §  31,  stk.  1  og  2: Ligningsrådet   kan   tillade   sambeskatning mellem selskaber. Afgørelseskompetence overgår    til    told -    og skatteforvaltningen; klagebehandling  over- går     til     Landsskatte - retten. Skatterådet fast - sætter retningslinier.   Afgørelseskompetencen udøves i dag som hovedregel af  de  skatteansættende  myn- digheder  efter  delegation  fra Ligningsrådet. Der er i så fald klageadgang    til   Ligningsrå - det. Se svaret på spørgsmål 54. Sambeskatningsreglerne vil blive ændret, hvis lovforslag L 121 vedtages. Selskabsskattelovens § 32, stk.     2: Lignings-rådet kan tillade, at et udenlandsk bank- eller forsikringsdatterselskab undtages fra CFC-beskatning. Videreføres af Skatterådet Selskabsskattelovens   §   33   A,   stk.   6: ”Selskabstømmerbestemmelse” – ifølge stk. 1  hæfter  overdrager  og  rådgiver  for  det overdragne  selskabs  skatter.  Stk.  6  lyder: ”Imod    overdragerens    eller    rådgiverens Videreføres af Skatterådet.
Side 8 protest kan hæftelse efter stk. 1 kun gøres gældende efter Ligningsrådets bestemmel - se.”   Skattekontrollovens § 1,     stk.     2-4: Ligningsrådet indstiller til skatteministeren, hvad selvangivelsen skal indeholde, hvordan den vedgås samt udformningen og udsendelsen af selv-angivelsesblanketter. Videreføres af Skatterådet Skattekontrollovens § 3, stk. 2: Ligningsrådet afgiver indstilling til skatte - ministeren  om  reglerne  for  skattemæssigt årsregnska b og formen herfor. Videreføres af Skatterådet Skattekontrollovens    §    7    A,    stk.    3: Ligningsrådet afgiver indstilling til skatte - ministeren   om   reglerne   om  indberetning vedrørende personalegoder. Videreføres af Skatterådet Skattekontrollovens §§ 8 C, 8 D, stk. 1, og 8   G,   stk.   1   og   2:   Ligningsrådet   kan   i enkelttilfælde    beslutte,    at    selvstændigt erhvervsdrivende,   vekselerere,   advokater m.fl.    skal    give    oplysninger    om    deres mellemværender med ikke navngivne kun- der, forretningsforbindelser m.v. Videreføres af Skatterådet Skattekontrollovens  §20: Hvis  Lignings- rådet i skattestraffesager skønner, at sagen kan afgøres med bøde, kan skatteministeren eller    den,    han    bemyndiger    dertil,    til- kendegive   over   for   den   pågældende,   at sagen kan afgøres administrativt. Overgår    til    told -    og skatteforvaltningen Skatteministeren     har     dele- geret    sin    afgørelseskompe- tence til Ligningsrådet ved § 5, stk.  2,  i  Ligningsrådets  for - retningsorden. Skattestyrelseslovens     §     17,     stk.     1: Ligningsrådet  fastlægger  retningslinier  for Told- og Skattestyrelsens administration af personligning,    ligning    af    dødsboer    og ejendomsvurderinger   og   udøver   sammen med denne tilsyn med de lokale skattemyndigheders virke. Bortfalder Der   henvises   til   svaret   på spørgsmål 2. Skattestyrelseslovens § 18: Ligningsrådet skal    godkende    planer    og    anvisninger. Ligningsrådet   skal   godkende   de   regler, hvorefter ToldSkat undersøger rigtigheden Bortfalder Der   henvises   til   svaret   på spørgsmål 2 og til svarene på L     130     –     spørgsmål     6 -9 (Folketingsåret    2004 -05,    1.
Side 9 af  de  afgørelser,  der  træffes  af  de  lokale skattemyndigheder og vurderingsanke- nævnene. Ligningsrådet kan efter indstilling fra Told- og Skattestyrelsen give bindende direktiver    for    en    kommunes    lignings- arbejde,  hvis  kommunen  gentagne  gange ikke  har  opnået  de  forventede  resultater. Ligningsrådet kan efter indstilling fra Told - og Skattesetyrelsen pålægge en kommune, at  bindende  ligningssvar  indtil  videre  skal gives af eksterne sagkyndige, hvis kommunen   gentagne   gange   har   afgivet åbenbart urigtige bindende ligningssvar. samling). Skattestyrelseslovens § 19: Ligningsrådet kan  efter  indstilling  fra  Told-  og  Skatte- styrelsen optage skatteansættelser og ejen- domsvurderinger til påkendelse. Lignings - rådet kan i forbindelse med en påkendelse af en ejendomsvurdering bestemme, fra hvilket tidspunkt     ændringen     skal     følges     ved beregning    af    indkomstskat,    ejendoms- værdiskat og kommunale ejendomsskatter. Videreføres  af  Skatte- rådet, jf. § 2, stk. 3, og § 33, stk. 3.   §  2,  stk.  3,  gælder  dog  kun åbenbart  ulovlige  afgørelser. Ved § 33, stk. 1 og 2, indføres nye kompetencer for told- og skatte-forvaltningen til at ændre henholdsvis genoptage ejendomsvurderinger.    Hidtil har alle ændringer og genoptagelser    af    ejendoms- vurderinger  –  uanset  årsag   - skullet   forelægges  Lignings- rådet til afgøre lse i medfør af § 19.    Skattestyrelseslovens     §     20     A:     Lig- ningsrådet   kan   give   bindende   forhånds  - besked. Kompetencen   overgår til   told-   og   skattefor- valtningen;    dog    skal principielle sager afgø- res af Skatterådet, jf. § 21, stk. 4. Bindende  forhåndsbesked   og bindende ligningssvar afløses af bindende svar efter kapitel 8. Sagsudlægningsbekendtgørelsens   §   16: Ligningsrådet er 1. instans i sager om  lig- ningslovens § 8 B, stk. 1, dvs. Ligningsrådet   kan   tillade,   at   udgifter   til forsøgs-    og    forskningsvirksomhed    kan fradrages eller afskrives før igangsætningen af erhvervsvirksomheden. Overgår    til    told -    og skatteforvaltningen Sagsudlægningsbekendtgørelsens   §   24,    Overgår til Afgørelseskompetencen  efter
Side 10 stk. 1: Ligningsrådet er klageinstans i sager om    de    skatteansættende    myndigheders afgørelser efter - afskrivningslovens § 52, stk. 2, dvs. afgørelser om efterfølgende ændring af afskrivningssats, - husdyrbeskatningslovens § 5, stk. 2, dvs. afgørelser om efterfølgende ændring   af   nedskrivningssats   for husdyr, - skattestyrelseslovens  §  37  C  og  § 37 D, dvs. afgørelser om omgørelse og selvangivelsesomgørelse, - varelagerlovens  §  7,  stk.  2,  dvs. afgørelser om efterfølgende ændring af opgørelsesmåden for varelager - fondsbeskatningslovens § 4, stk. 9, dvs.   afgørelser   om   efterfølgende hensættelser   til   almenvelgørende, almennyttige  eller  andre  kulturelle formål, samt   for   ToldSkats   Selskabsrevisionens afgørelser som selskabslignende myndighed efter  bekendtgørelsen,  bortset  fra  enkelte, som   ikke   kan   påklages   til   anden   admi - nistrativ myndighed. Landsskatteretten de   nævnte   bestemmelser   er ved   lov   henlagt   til   skatte- ministeren, som har delegeret sin  kompetence  til  de  skatte- ansættende  myndigheder  ved sagsudlægningsbekendtgørel- sens § 10. Sagsudlægningsbekendtgørelsens   §   24, stk.  2:  Ligningsrådet  er  bemyndiget  til  at fastsætte    generelle    regler    om    admini- strationen af de i § 24, stk. 1, nævnte lov- bestemmelser. Videreføres af Skatterådet Nye   kompetencer   i   skatteforvaltnings- loven Bemærkninger § 2, stk. 2: Skatterådet afgør sager, som t old- og  skatteforvaltningen  forelægger  rådet  til afgørelse. Omfatter alle sagstyper bortset fra toldsager, jf. § 2, stk. 1. §  4,  stk.  3:  Skatterådet  kan  i  sager,  der forelægges for rådet til afgørelse, tillade, at
Side 11 der indhentes syn og skøn. § 21, stk. 4: Skatterådet skal afgive bindende svar    i    sager,    der    opfylder    en    række betingelser. Told- og skatteforvaltningen skal forelægge sådanne sager for Skatterådet til afgørelse. §   29,   stk.   2:   Skatterådet   kan   fastsætte nærmere     regler     for     told-     og     skatte- forvaltningens   behandling   af   omgørelses- sager. Videreførelse    af    bemyndigelse    i    sagsudlægnings- bekendtgørelsens § 24, stk. 2. §    33,    stk.    3:    Skatterådet     kan     efter forelæggelse af told- og skatteforvaltningen foretage  eller  ændre  en  vurdering  af  fast ejendom   efter   udløbet   af   de   almindelige frister herfor. Skatterådet kan bestemme, fra hvilket tidspunkt ændringen skal følges ved beregningen af skatter. § 33, stk. 4: Skatterådet kan efter indstilling fra told- og skatteforvaltningen i forbindelse med  en  ændring  af  en  ejendomsvurdering efter   §   33,   stk.   3,   bemyndige   told-   og skatteforvaltningen til at genoptage vurderingerne   af   andre   ejendomme   med samme forhold. Spørgsmål  65:   Vil  ministeren  redegøre  for  den  dialog,  der  har  været  mellem Skatteministeriet og Datatilsynet efter, at Datatilsynet afgav sit høringssvar vedrørende lovforslaget? Svar: Jeg har kommenteret Datatilsynets høringssvar i mit svar på spørgsmål 35 til lovforslag L 130 (Folketingsåret 2004 -05, 1. samling). Som nævnt deri samler Datatilsynets kommentarer sig om tre emner: - Etableringen    af    enhedsforvaltningen,    hvor    Datatilsynet    påpeger,    at    behandling    af personoplysninger inden for enhedsforvaltningen skal tilrettelægges i overensstemmelse med persondatalovens § 5, stk. 1, og § 41, stk. 3, samt principperne i sikkerhedsbekendtgørelsen. - Kommunernes fortsatte adgang til skatteoplysninger til brug for løsning af andre kommunale opgaver, hvor Datatilsynet har anført generelle betænkeligheder ved den foreslåede konstruktion samt henledt opmærksomheden på,  at Datatilsynet skal høres, hvis der udarbejdes administrative forskrifter om behandlingen af personoplysninger, jf. persondatalovens § 57.
Side 12 - Borgerservicecentrene,  hvor  Datatilsynet  over  for  Skatteministeriet  har  indskærpet,  at  det forudsættes, at loven om borgerservicecentrene vil respektere persondataloven.   Ad etableringen af enhedsforvaltningen bemærkes, at Told- og Skattestyrelsen allerede nu fokuserer på behovet for behandlingssikkerhed, og at problemstillingernes karakter ikke påvirkes af, om antal let af medarbejdere  er  få  hundrede  i  en  told -  og  skatteregion  eller  op  til  12.000  i  enhedsforvaltningen. Niveauet for behandlingssikkerhed vil blive søgt hævet yderligere, bl.a. i forbindelse med udvikling af nye IT-løsninger. Det vil være naturligt at inddrage Datatilsynet i dette sikkerhedsarbejde, men der er ikke grundlag for at etablere en selvstændig ny kontakt til Datatilsynet. Ad kommunernes adgang til skatteoplysninger bemærkes, at Skatteministeriet vil skulle udstede en bekendtgørelse  herom,  jf.  skatteforvaltningslovens  §  16,  stk.  1.  Arbejdet  hermed  vil  involvere Datatilsynet, jf. persondatalovens § 57, men er endnu ikke igangsat. Ad borgerservicecentrene bemærkes, at loven herom henhører under Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Lovforslag herom var ikke udarbejdet, da Datatilsynet afgav sig høringssvar til Skatteministeriet, men er nu fremsat som lovforslag L 72. Skatteministeriet har ikke været i kontakt med Datatilsynet i anledning af indenrigs- og sundhedsministerens lovforslag, men er bekendt med, at der har været kontakt mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Datatilsynet herom. Spørgsmål   66:    Ministeren   bedes   oversende   en   oversigt   over   navnene   på   medlemmerne   af Ligningsrådet, fra Ligningsrådets oprettelse frem til i dag? I oversigten   bedes der også redegjort for hvem der havde udpeget de pågældende? Svar: Ligningsrådet er oprettet i 1939. Der forefindes ikke en samlet historisk oversigt over medlemmer fra 1939 frem til i dag, men Ligningsrådets sammensætning er for hvert enkelt år ang  ivet i Hof- og Statskalenderen. Her er også angivet, hvem der har udnævnt eller udpeget de enkelte medlemmer. Tilvejebringelse  af  den  ønskede  oversigt  vil  indebære  manuel  fremfinding  og  fotokopiering  af  66 årgange af Hof - og Statskalenderen fra Det Administrative Biblioteks depot. Opgaven vil således kræve en  meget  betydelig  arbejdsindsats,  der  efter  min  opfattelse  ikke  vil  stå  i  et  rimeligt  forhold  til nytteværdien for spørgeren af de tilvejebragte oplysninger, henset til, at spørgsmål 67 ikke kan besvar es fuldt ud, jf. mit nedenstående svar herpå. Der  vedlægges  en  oversigt  over  medlemssammensætning  i  Ligningsrådet  pr.  januar  2005.  Det bemærkes, at Jacob Buksti er udtrådt af Ligningsrådet efter folketingsvalget, og at Folketinget så vidt det er mig bekendt i dag, endnu ikke har meddelt Told- og Skattestyrelsen, hvem der indtræder i Jacob Bukstis sted.
Side 13 Told- og Skattestyrelsen Retsafdelingen Proceskontoret Den 10. januar 2005 Ligningsrådets nuværende medlemmer Valgt af Folketinget: MF Jacob Buksti  (S) Født den 7.4.1947. Valgt til Ligningsrådet  den 1.6.2004. MF Jens Peter Vernersen (S) Født den 3.5.1947 Valgt til Ligningsrådet  den 1.6.1998. MF Peter Christensen (V) Født den 23.4.1975 Valgt til Ligningsrådet den 14.12.2001. MF Charlotte Dyremose (C) Født den 9.10.1977. Valgt til Ligningsrådet den 1.6.2004. Rådgivende revisor Christen Amby  (SF) Født den 7.3.1945 Valgt til Ligningsrådet den 11.6.1998. Statsaut. rev. Søren Gynther-Sørensen (DF) Født den 16.1.1941. Valgt til Ligningsrådet den 1.6.2 004. Valgt af skatteministeren : Niels Winther-Sørensen  (Ligningsrådets formand ) Født den 2.12.1964. Valgt til Ligningsrådet den 24.4.2001.
Side 14 Professor Bent Greve (S) Født den 14.12.1953. Valgt til Ligningsrådet  den 12.6.1998. Civiløkonom Hans Borch Christiansen (C) Født den 2.5.1943. Valgt til Ligningsrådet  den 12.6.1998. Borgmester Lars Asserhøj (V) Født den 11.3.1941 Valgt til Ligningsrådet  den 16.4.2002. Underdirektør Tine Roed Født den 19.11.1964. Valgt til Ligningsrådet den 17.9.2003. Valgt efter indstilling fra kommunerne: Byrådsmedlem Carsten Rasmussen (S) Født den 10.9.1956. Valgt til Ligningsrådet  den 1.6.2004 efter indstilling fra KL. Borgmester Hans Peter Geil (V) Født den 27.11.1956. Valgt til Ligningsrådet den 19.6.1998 efter in dstilling fra KL Borgerrepræsentant Johannes Nymark (S) Født den 7.1.1944. Valgt til Ligningsrådet den 5.8.1998 efter indstilling fra Københavns kommune Rådsmand Margit Ørsted (C) Født den 13.4.1949 Valgt til Ligningsrådet den 5.8.1998 efter indstilling  fra Frederiksberg kommune Valgt efter indstilling fra erhvervsorganisationerne: Gårdejer Niels Rasmussen
Side 15 Født den 21.8.1960. Valgt til Ligningsrådet  i januar 2002 efter indstilling fra Landboforeningerne. Direktør Ole Draborg Født den 13.12.1963. Valgt til Ligningsrådet den 11.6.1998 efter indstilling fra Håndværksrådet. Konsulent Fritjof Hagen Født den 7.4.1944. Valgt til Ligningsrådet den 11.6.1998 efter indstilling fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Direktør Lars Krobæk Født den 20.10.1948. Valgt til Ligningsrådet  den 11.6.1998 efter indstilling fra HTS. Departementets tilforordnede: Kontorchef Ivar Nordland Chefkonsulent Søren Schou Fuldmægtig Kaare Friis Pedersen
Side 16 Spørgsmål  67:   Ministeren  bedes  oversende  en  procentvis  oversigt  opdelt  pr.  år  over  antallet  af afgørelser i Ligningsrådet (fra dets oprettelse frem til i dag), som viser antallet af sager, hvor der har været truffet afgørelse med enten enstemmighed eller flertalsafgørelse? Svar: Jeg kan oplyse, at Ligningsrådet holder 12 årli  ge møder, heraf ét skriftligt møde i juli måned, hvor der kun behandles hastende sager af ukompliceret karakter. På de ordinære møder behandles ca. 40 sager pr. møde. Rådets samlede kapacitet ligger således i de senere år i størrelsesordenen 450 sager årli gt. Ligningsrådet giver i modsætning til Landsskatteretten ikke oplysninger om forskellige meninger under afstemningen. Under hensyn hertil kan jeg ikke udarbejde den ønskede statistik over fordelingen af afgjorte sager på henholdsvis enstemmigt afgjorte  sager og flertalsafgørelser. Oplysninger om antallet af afgjorte sager i de enkelte år fra Ligningsrådets oprettelse i 1939 og frem til i dag vil alene kunne udfindes ved en manuel gennemgang af samtlige mødereferater. Ligesom tilfældet er vedrørende spørgsmål 66 vil en besvarelse således kræve en meget betydelig arbejdsindsats, der efter min  opfattelse  ikke  vil  stå  i  et  rimeligt  forhold  til  nytteværdien  for  spørgeren  af  de  tilvejebragte oplysninger, henset til, at spørgsmålet ikke kan besvares fuldt ud.