SkatteministerietJ.nr. 2005-711-0048 DenTilFolketingets SkatteudvalgL 110 - Forslag til Lov om skatteforvaltningsloven.Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 76 af 21. marts 2005. Kristian Jensen/ Kaj-Henrik Ludolph
Side 2Spørgsmål 76: Kan ministeren bekræfte, at det er et led i regeringens gennemførelse af den generelle strukturreform, at der ved gennemførelsen af strukturreformen på skatteområdet sker en meget væsentlig centralisering af magten hos det øverste statslige embedsmandsapparat uden mulighed for folkelig og parlamentarisk kontrol? Svar:Formålene med etableringen af den statslige enhedsforvaltning på ska tteområdet er at udbygge den gode borgerbetjening, der findes i dag, at styrke retssikkerheden og ensartetheden i told- og skatteforvaltningens opgavevaretagelse, at gennemføre en ny og samlet service- og kontrolstrategi, at udnytte stordriftsfordele ved, at der er færre enheder end i dag, og at sikre en sammenhængende styring og prioritering af de ressourcer, der er til rådighed. For så vidt angår den folkelige og parlamentariske kontrol med told - og skatteforvaltningens virke er det hensigten, at Skatterådet skal fastsætte vejledende anvisninger i samme omfang som Ligningsrådet i dag, jf. mit svar på spørgsmål 70 -72. Kun med hensyn til personligningsplanen sker der den ændring, at denne fremover ikke skal godkendes af Skatterådet; den øvrige kontrolplanl ægning inden for ToldSkats område forelægges ikke Ligningsrådet i dag. I øvrigt finder jeg anledning til at påpege, at Ligningsrådet og fremover Skatterådet nok er et kollegialt sammensat organ, men ikke kan betegnes som et folkevalgt eller parlamentarisk organ. Jeg kan tilføje, at told- og skatteforvaltningen som hidtil vil være undergivet almindeligt ministeransvar. Jeg er derfor ikke enig i, at der ved gennemførelsen af kommunalreformen på skatteområdet er sket en centralisering af magten som beskrev et og kan allerede af den grund ikke bekræfte spørgerens antagelse.