Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2005-730-0127 Dok.: CHA40224 Besvarelse af spørgsmål nr.   2 af 17. maj 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende fo r- slag til lov om ændring af retsplejeloven (Forbedring af vol  dtægtsofres retsstilling m.v. og beskikkelse af bistandsadvokat for pårørende til afdøde i    straffesager mod politipersonale) (L 160). Spørgsmål   nr. 2: ”Vil ministeren yde teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, der indf   ø en minimumsstraf på 1 år ved forhold efter § 216, stk. 1, og 2   år  ved forhold efter § 216, stk. 2, i de tilfælde, hvor offeret har været udsat for mishandling eller anden rå, brutal,  smertefuld  eller  ydmygende  behandling,  hvis  forbrydelsen  er  udøvet  u nder brug af våben eller af flere i forening, hvis forbrydelsen i øvrigt har haft særlig farlig karakter, hvis gerningsmanden tidligere har gjort sig skyldig i tilsvarende forbrydel- se, eller der i øvrigt foreligger særligt skærpende omstændigheder. Der henvises til L 231 (Mindstestraf for voldtægt, skærpelse af straffen for særlig fa rlig, rå eller ydm y- gende voldtæ  gt og af straffen for voldtægt mod børn under 15 år samt indførelse af straf for uagtsom voldtægt) af Peter Skaarup (DF) m.fl. i sa  mlingen 2003-04. Vil ministeren kunne støtte et sådant ændringsforslag?” Svar: Et ændringsforslag  , der indfører en minimu msstraf på 1 år i straffelovens § 216, stk. 1, og en minimumsstraf på 2 år i straffelovens § 216, stk. 2,   vil kunne udformes på fø  lgende måde: Ny titel: 1)   Titlen til forslaget affattes således: ” Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og straffelove  n (Forbedring af voldtægtsofres retsstilling m.v.  , beskikkelse af bistandsadvokat for på rørende til afdøde i straffesager mod politipersonale   og minimumsstraffe i vold- tægtss  ager)” Ny paragraf:
- 2)   Efter § 1 indsættes   som ny paragraf: ”§ 01 . I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 960 af 21. september 2004, foretages følgende æ ndring: 1. § 216 affattes således: ” § 216. Den, der tiltvinger sig samleje ved vold eller trussel om vold, straffes for vold- tægt  med  fængsel  fra  1  år  indtil  8  år.  Med  vold  side stilles  hensættelse  i  en  tilstand,  i hvilken offeret er ude af stand til at modsætte sig handlingen. Stk. 2. Straffen er fængsel fra 2 år indtil 12 år, hvis der foreligger særligt skærpende o m- stændigheder. Som særligt skærpende omstændighed anses navnlig tilfælde, hvor   offeret har  været  udsat  for    en  særlig  rå,  brutal,  smertefuld  eller  ydmygende  behan   dling,  hvor forbrydelsen er udøvet under brug af våben eller af flere i forening,   hvor forbrydelsen i øvrigt har haft en særlig farlig karakter   , eller hvor gerningsmanden tidligere har gjort sig skyldig i tilsvarende forbrydelse.””   Spørgsmålet om minimumsstraf er    i de seneste år blevet diskuteret flere  gange, senest i  2004 i forbindelse med behandlingen af et privat lovforslag (L 231 (Mindstestraf for voldtægt  , skæ  rpel- se af straffen for særlig farlig, rå eller ydmygende voldtægt og af straffen for voldtægt mod børn under 15 år samt indførelse af straf for uagtsom voldtægt) ). Jeg er enig i, at voldtægt er en særdeles alvo rlig forbrydelse, og at straffen for voldtægt må a   f- spejle den betydelige krænkelse, som ofret udsættes for. Det er min opfattelse, at den strafskæ  r- pelse, som blev gennemført i 2002, på en passende måde afspejler forbrydelsens gro   vhed og den krænkelse af ofrets integritet, som en voldtægt er udt ryk for. Ved strafskærpe  lsespakken fra 2002 blev strafmaksimum i voldtægtssager hævet fra 6 til 8  års fængsel  og  under  skærpende  omstændigheder  fra  10  til  12  års  fængsel.  Det  blev  i  forbi ndelse med lovændringen   forudsat, at strafferammeforhøjelserne i re tspraksis ville medføre en generel forhøjelse af strafnivea uet i disse sager på ca. et år. I januar 2004 afgav Rigsadvokaten en redegørelse for udviklingen i strafniveauet efter stra fskæ  r- pelsespakkens ikrafttræden. For så vidt angår voldtægt var Rigsadvo katens konklusion, at straf- skærpelsen   måtte   anses   for   at   være   slået   igennem   i   de   fleste   af   de   indberettede   s a- ger. Rigsadvokaten har iværks  at en ny indberetningsordning og vil på grundlag heraf afg ive en supplerende redegørelse om udviklingen i strafn iveauet i foråret 2005 .
- I regeringsgrundlaget ”Nye mål” er det anført, at i den udstrækning retspraksis ikke i tilstræ kke- lig grad afspejler de skærpelser, som var forudsat i de gennemførte lovændringer, vil reg eringen anmode Straffelovvrådet om at overveje spø  rgsmålet om i videre omfang end hidtil at fastlægge minimumsstraffe i strafferammerne i straffeloven. På den anførte baggrund kan regeringen ikke støtte et ændringsforslag som nævnt i spørgsm å let.