Justitsministeriet
Lovafdelingen
Kontor:
Formueretskontoret
Sagsnr.:
2005-7011-0003
Dok.:
TSP40063
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 13. maj 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende fo r-
slag til lov om ændring af tinglysningsloven, konkursloven og andre love (virkso mheds-
pant) (L 162 spørgs mål 1).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegø re for de simple kreditorers stilling ved konkurs og betalings-
standsning, i det tilfælde hvor der er stillet virksomhedspant?
Svar:
1. Med lovforslagets § 1, nr. 2 (den foreslåede § 47 c i tinglysningsloven), får en erhvervsvirk-
somhed for en række aktiv typers vedkommende mulighed for at pantsætte, hvad virkso mheden
ejer og fremtidig erhverver. Nye aktiver, som virksomheden erhverver, og som er omfattet af en
af de pantsatte kategorier, vil automatisk blive omfattet af virksomhedspantet. Der vil derved
væ re tale om et flydende pant. Det bemærkes dog, at efter lovforslagets § 1, nr. 2 (den foresl
å-
ede § 47 f, stk. 2), vil aktiver, der erhverves af skyldneren efter anmeldelse af betalingsstands-
ning, ikke blive omfattet af et virksomhedspant eller fordringspant, der er stiftet inden anmeldel-
sen. Nye aktiver, der erhverves under betalingsstandsningen, vil dermed frit kunne indgå i tils y-
nets forsøg på at rekonstruere virksomheden til gavn for alle virksomhedens kreditorer. Der he n-
vises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.3.1.
2. En skyldner kan anmelde betalingsstandsning til skifteretten. Det følger af ko nkurslovens §
10, at en skyldner, der ikke mener sig i stand til at opfylde sine forpligtelser, kan anmelde, at han
har standset sine betalinger. Skifteretten beskikker straks ved anmeldelsens modtagelse et tilsyn,
jf. konkurslovens § 11, stk. 1, der skal godkende alle væsentlige dispositioner, jf. ko nkurslovens
§ 15, stk. 1. En betalingsstandsning medfører endvidere, at adgangen for kreditorer til at foretage
individualforfølgning som udgangspunkt bortfalder.