Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Formueretskontoret Sagsnr.: 2005-7011-0003 Dok.: TSP40063 Besvarelse af spørgsmål nr.   1 af 13. maj 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende fo r- slag til lov om ændring af tinglysningsloven, konkursloven og andre love (virkso  mheds- pant) (L 162 –  spørgs mål  1). Spørgsmål: ” Vil ministeren redegø re for de simple kreditorers stilling ved konkurs og betalings- standsning, i det tilfælde hvor der er stillet virksomhedspant?” Svar: 1.  Med lovforslagets § 1, nr. 2 (den foreslåede § 47 c  i tinglysningsloven), får  en erhvervsvirk- somhed for en række aktiv  typers vedkommende mulighed for at pantsætte, hvad virkso  mheden ejer og fremtidig erhverver. Nye aktiver, som virksomheden erhverver, og som er omfattet af en af  de  pantsatte  kategorier,  vil  automatisk  blive  omfattet  af  virksomhedspantet.  Der  vil  derved væ  re tale om et ”flydende” pant. Det bemærkes dog, at efter lovforslagets § 1, nr. 2 (den foresl å- ede § 47 f, stk. 2), vil aktiver, der erhverves af  skyldneren efter anmeldelse af betalingsstands- ning, ikke blive omfattet af et virksomhedspant eller fordringspant, der er stiftet inden anmeldel- sen. Nye aktiver, der erhverves under betalingsstandsningen, vil dermed frit kunne indgå i tils y- nets forsøg på at rekonstruere virksomheden til gavn for alle virksomhedens kreditorer. Der he  n- vises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.3.1. 2.  En  skyldner  kan  anmelde  betalingsstandsning  til  skifteretten.  Det  følger  af  ko nkurslovens  § 10, at en skyldner, der ikke mener sig i stand til at opfylde sine forpligtelser, kan anmelde, at han har standset sine betalinger. Skifteretten beskikker straks ved anmeldelsens modtagelse et tilsyn, jf. konkurslovens § 11, stk. 1, der skal godkende alle væsentlige dispositioner, jf. ko  nkurslovens § 15, stk. 1. En betalingsstandsning medfører  endvidere, at adgangen for kreditorer til at foretage individualforfølgning  som udgangspunkt bortfalder.
- Det  er  et  grundlæggende  formål  med  betalingsstandsningsinstituttet  at  sikre  m   ulighed  for,  at skyldneren i samarbejde med kreditorer mv. kan overveje eventuelle rekonstruktionsmuligheder, herunder en frivillig gældsordning. 3. Lovforslaget ændrer ikke på de grundlæggende regler om anmeldt betalingsstandsning. Med lovforslaget foreslås der  imidlertid indført   nye  regler, der skal forbedre muligheden for  at rekonstruere  en  insolvent,  men  levedygtig  virksomhed,  hvorved  en  konkurs  med  store  tab  for kreditorerne kan undgås . Det foreslås  for det første , at det under en anmeldt betalingsstandsning skal være muligt   bl.a. at afhænde aktiver omfattet af et pant  , herunder et virksomhedspant, eller et udlæg, hvis u  dlægget eller  panterettigheden  er  omstødelig  i  tilfælde  af  konkurs.  Et  udlæg  i  f.eks.  varelager,  der  vil bortfalde, hvis betalingsstandsningen afløses af en konkurs,  vil således ikke være til hinder for, at lageret af færdigvarer   kan bortsælges som et led i rekonstruktionsbestræbelserne under bet alings- standsningen. Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 2 (den foreslåede § 16 a, stk. 3,  i konkurslo- ven). Der  foreslås   for  det  andet  indsat  nye  regler  i  konkursloven,  der  muliggør,  at  den  eks isterende virksomhedspanthaver som et led i en tvangsakkord kan indfries og eventuelt erstattes af en an- den panthaver. Med forslaget tilvejebringes der således  hjemmel til, at der som noget nyt kan foretages en bin- dende værdiansætning af et virksomhedspant i forbindelse med en tvangsakkord. En ny finansie- ringskilde vil dermed kunne betale panthaveren ud og eventuelt selv få virksomhedspant i akt i- verne som et led i rekonstruktionen af virksomheden. De foreslåede regler  vil dermed også  kun- ne hindre, at  en virksomhedspanthaver, der ikke har nogen interesse i en rekonstruktion af virk- somheden, bortsælger pantet til anden side   og eventuelt – elig dækning i pantet – Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 9 og 10 (de foreslåede §  158, stk. 2, nr. 1, 3. pkt., og § 165, stk. 2, nr. 1, 4. pkt., i konkursloven). Det bemærkes endvidere, at lov om ændring af konkursloven og konkursskatteloven (Revis ion af reglerne  om  gældssanering)  ,  der  blev  vedtaget  af  Folketinget  ved  3.  behandling  den  19.  maj 2005, og som træder i kraft den 1. oktober 2005, medfører, at mindstedividenden i tvangsa   kkord nedsættes fra 25 til 10 pct., jf. lovens § 1, nr. 1 (den foreslåede ændring af konkursl ovens § 161). Reglen må forventes at gøre det lettere at   opnå en tvangsa kkord. 4.  Lykkes  det  ikke  at  rekonstruere  virksomheden,  vil  resultatet  ofte  blive  en  konkurs.  Som  det fremgår  af lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 4,   vil den øgede  sikkerhed for en kre-
- ditor,  som  får  stillet  virksomhedspant,   i  tilfælde  af  virksomhedens  konkurs    indebæ  re,  at  andre, usikrede  kreditorer,  f.eks.  vareleverandører,  Lønmodtagernes  Garantifond  og  Tol  dSkat,  stilles ringere og må forvente at få e  n mindre dividende. Det vurderes således, at  hvis virksomhedspant udbredes  til  30  pct.  af  de  danske  virksomheder,  vil  Lønmodtagernes  Garant ifond  kunne  få  et dividendetab på anslået 70 mio. kr. årligt    og ToldSkat et dividendetab på 52 mio. kr. å rligt.