Justitsministeriet Lovafdelingen Dato: 24. maj 2005 Kontor: Formueretskontoret Sagsnr.: 2005-7011-0003 Dok.: TSP40075 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk Disposition til brug for lovteknisk gennemgang af lovforslag nr. L 162 i Folke- tingets Retsudvalg den 25. maj 2005 1. Oversigt: a. Virksomhedspant (§47 c). b. Fordringspant (47 d). c. Fælles regler i § 47 e. d. ”Frysningsregel” i § 47 f  . e. Rekonstruktion i betalingsstandsning og tvangsakkord. f. Regler om virksomhedspanthaveren hæftelse for boomkostninger  . g. Nye omstødelsesregler i konkursloven. h. Negativerklæringer   . i. Kort om inddrivelse af fordringer. j. Tinglysningsafgifter. Lovforslaget bygger på  et udvalgsarbejde under Justitsministeriet. Betænkning   fe- bruar 2005. Et enigt udvalg.
- 2. Regler om virksomhedspant –  tinglysningslovens § 47 c Stk. 1 –  ”flydende” pant Gældende  ret.    Pant  i  individualiserede  genstande,  og  som  udgangspunkt  ikke  i tingsindbegreb.  Kan  ikke  udskiftes  uden  ny  pantsætning  og  sikringsakt.    ” Nøgl e- pant”  i varelager. Upraktisk. Nye regler i tinglysningsloven. ”Flydende” pant   i aktivmassen. Udskillelse ifølge regelmæssig drift.    Kategorier i stk.  3.  Fleksibelt pantsætningsins  trument. Ikke  pantsætte  nye  ak  tiver,  men  samlet og ”flydende”. Dog ikke udskille fordringer. Forklaring herpå  i lovforslagets bemærkninger  , s. 25. Ikke behov herfor. Indtjening ved drift. ”Flydende  pant”  ikke  nyt.    I  dag  driftsinventar  og  driftsmateriel  i  tinglysningslo- vens § 37 og § 47b, stk. 2. Stk. 2 –  tinglysning Virksomhedspant skal tinglyses i personbogen. Almindelig tinglysningsafgift. Skadesløsbrev ene kan ikke overdrages.  Det giver sikkerhed for, hvem der er pant- haver. Regel i  tinglysningsafgiftsloven  sikrer,  at afgiften dog  kan  ” genbruges”  ved  ting- lysning af et nyt pantebrev til en anden panthaver (kreditorskifte). Stk. 3 –  aktiver
- Begrundelse for afgrænsning   (side 15). ”Efter  udvalgets  opfattelse  bør  virksomhedspantet  afgrænses positivt  og  udtø m- mende til at omfatte en række nærmere bestemte aktivtyper. Det bør ikke medt age aktiver, for hvilke der allerede eksisterer velfungerende pantsætningsor  dninger, eller for hvilke der ikke består et sæ   rligt finansieringsmæssigt behov for en ordning med  »flydende«  pant.  Endvidere  bør  aktiver  ikke  medtages,  hvis  det  vil  give  a n- ledning til væsentlige praktiske vanskeligheder  .” Kan  omfatte:  1)  simple  fordringer  hidrørende  fra  salg  af  varer  og  tjenesteydelser (kundetilgodehavender),  2)  lagre  af  råvarer ,  halvfabrikata  og  færdigvarer,  3)  f  a- briksnye biler (sml. TL § 42 d, stk. 2), 4) driftsinventar og driftsmateriel, 5) driv- midler  (f.eks.  benzin)  og  andre  hjælpestoffer    (f.eks.  gødning) ,  6)  besætning    (alle levende dyr uanset virksomhedstype) og 7) goodwill, domænenavne og re  ttigheder i  henhold  til  patentloven,  varemærkeloven,  designloven,  brugsmodell  oven,  mø n- sterloven,  ophavsretsloven  og  lov  om  beskyttelse  af  halvlederprodukters  udform- ning (topografi). Udtømme nde opregning. Der skal udarbejdes pantebrevsformular. Pantsætning af aktivtyperne i stk. 3, nr. 1  - 7. Stk. 4 –  undtagelser Kan uanset stk. 3 ikke omfatte: 1) driftsinventar og driftsmateriel omfattet af en panteret i fast ejendom (§ 37) Forklaring (undgå at anskaffelsestidspunktet er afgørende ) overskudskapacitet, 2) særlige aktiver, der kan omfattes af en pant  e- ret i en andel i en andelsboligforening i medfør af tin glysningslovens § 42 j, stk. 4 (forbedringer  og  særligt  tilpasset  inventar)  ,  3)  inventar  og  varelager  omfattet  af § 71, stk. 3, i lov om apoteksvirksomhed, 4) køret ø jer, der er fritaget for registre-
- ring i Centralregisteret for Motorkøretøjer, 5) skibe med en bruttotonnage på 5 e   l- ler derover mv. (skibsregistret) og 6) luftfartøjer mv.  (luftfartsregistret) Omfatter heller ikke bl.a. fast ejendom, andelsboligbeviser, værdipapirer, heru  nder aktier og obligationer, EF-varemærker, EF  -design samt veksler, check, pengeinde- ståender, kontanter og negotiable papirer. Endvidere omfatter ordningen ikke  brug- te biler. Stk. 5 –  særlige regler om udlæg f or skatte- og afgiftskrav mv. 1,8 mia. kr. tabsrisiko for ToldSkat. Det foreslås, at et virksomhedspant skal respektere senere udlæg for offentligre   tli- ge krav, der er tillagt udpantningsret, hvis udlægshaveren senest 3 hverdage efter udlæggets foretagels  e har givet meddelelse til virksomhedspanthaveren om udlæ  g- get. I praksis samme mulighed som i dag. Tredjemands udlæg eller panteret   berøres ikke af, at virksomhedspantet må r  e- spektere udlæg for skatte  - og afgiftskrav mv. Ikke ringere stilling. Lovforslag s. 54. (Reglen regulerer ikke andre rettigheder end virksomhedspant). Reglen gælder   ikke for private udlæg.   Begrundelse (side 28-29). ”Justitsministeriet er endvidere enig med udvalget i, at der ikke foreligger afg ø ren- de  grunde  til  at  lade  et  tinglyst  virksomhedspant  vige  for  andre  udlæg,  heru  nder navnlig udlæg for private krav. Det skyldes bl.a., at forslaget om en særlig udlægsadgang for det offentlige er en fravigelse af det grundlæggende formueretlige princip om, at tinglyste pantere  ttig- heder nyder beskyttelse mod senere retsforfølgende kreditorer. Selvom hens ynet til at ligestille kreditorerne taler for at tillægge private den sa  mme særlige udlægsa d-
- gang, kan dette hensyn efter Justitsministeriets opfattelse imidlertid ikke begrunde en yderligere fravigelse af det næv  nte princip til skade for de private virksomheder, der har virksomhedspant. Hertil kommer, at en sådan yderligere fo rringelse af virk- somhedspanthaverens  stilling  må  antages  at  ville  svække  den  positive  finansi   e- ringsmæssige effekt, som e  r formålet med at indføre ordningen.” Alt andet lige lettere at indgive konkursbegæring for private kreditorer  . Skal  ses  i  sammenhæng  med  regel  om  panthaverens  hæftelse  for  boomkos t- ninger: (side 29) ”Det bemærkes i øvrigt, at i de tilfælde, hvor en sky ldner har pantsat sine aktiver efter den foreslåede virksomhedspanteordning, foreslås det, at virksomhedspan  tha- veren hæfter med 50.000 kr. for boomkos  tninger ved skyldnerens eventuelle kon- kurs,  og  at  rekvirenthæftelsen  efter  konkurslovens  §   27,  stk. 1  og  2,  dermed  vil kunne fastsættes til et lavere beløb, end det er tilfældet i dag, jf. lovforslagets afsnit 3.3.3. Hermed får private fordringshavere alt andet lige en lettere adgang til at in d- give konkursbegæring mod den pågældende skyldner.” Besvarelse af Retsudvalgets spørgsmål nr. 4. (mulighed for kontant betaling, ejendomsforbehold, underpant i løsøre, udlæg i andre aktiver).
- 3. Regler om fordringspant –  tinglysningslovens § 47 d Stk. 1 –  fordringer Et alternativ til et virksomhedspant. Omfatter alene virksomhedens udestående og fremtidige kundetilgodehavender (fordringspant).  Også et ”flydende” pant. Kan  fungere  sideordnet  med  eksisterende  former  for  fakturabelåning  (håndpan  t- sætning  ). Ikke samtidigt med virksomhedspant (§ 47 e, stk. 2) Stk. 2 –  tinglysning Samme regler om tinglysning som virksomhedspant. Mere attraktivt for mindre virksomheder: 1) Ingen udlægsregel. 2) Ingen 50.000 kr. s regel.
- 4. Fælles regler for virksomhedspant og fordringspant Tinglysningslovens § 47 e Stk. 1 –  nærståe    nde Ingen nærstående  til skyldner eller pantsætter  kan  få pant. Nyt i forhold til gæ  l- dende pantsætningsregler  . Tilstrækkelig bred. Begrundelse:   (side 27) ”Justitsministeriet er enig med udvalget i, at der  –  som Konkursrådet også har p  e- get på i sit notat  om virksomhedspant af 7. april 2003 –  er behov for at udelukke, at der kan stilles virksomhedspant til fordel for nærstående, jf. konkursl   ovens § 2. Kuratorforening har anført, at der ikke alene består en risiko for misbrug af de f  o- reslåede nye  pantsætn   ingsregler i tilfælde,  hvor parterne  er  næ rstående efter ko n- kurslovens § 2,  fordi  panthaveren  er  direkte  eller indirekte  medejer  af skyldneren eller pantsætteren, men også i tilfælde, hvor der er et lede lsesmæssigt samme  nfald mellem parterne. Skulle  der  forekomme  misbrug  eller  omgåelse  af  virksomhedspanteordningen,  er det Justitsministeriets opfattelse, at domstolene efter omstændighederne vil kunne gribe ind og anse et ledelsesmæssigt sa  mmenfald mellem parterne for omfattet af konkurslovens § 2, nr. 4, som et »tilsvarende interessefælle  sskab«, således at pan t- sætningen  dermed  er  uden  retsvirkning,  jf.  den  foreslåede  regel  i  § 47  e,  stk. 1,  i tinglysningsloven.  Efter  Justitsministeriets  opfattelse  er  der  ikke  peget  på  særlige misbrugsmuligheder, der ikke vil kunne rammes på grundlag af denne bestemme l- se.” Stk. 2 –  ikke både virksomhedspant og fordringspant  på samme tid
- Reglen skal hindre omgåelse af udlægsreglen    ved at dele pantet op. Stk. 3 –  prioritetsstilling mellem virksomhedspant og § 47 b, stk. 2-pant Nødvendig for at undgå komplicerede problemer med at fastlægge prioritetssti llin- gen. Nu: tidspunktet for tinglysning af rettigheden er afgørende.  Ikke hvornår aktivet er vandret ind på virksomhedens ejendom. (§  47  b,  stk.  2-pantet  er  et  ”lille”  v  irksomhedspant,  men  kun  i  driftsinventar  og driftsmateriel i en virksomhed, der drives fra en lejet ejendom.) Stk. 4 –  Reglen i 42 g, stk. 2 Af hensyn til den daglige administration af personbogen udslettet pant efter 10 år, medmindre panthaver giver meddelelse. 1.400 kr. i gebyr.
- 5. Tinglysningslovens § 47 f, stk. 1-5 ”Frysningsregel”. Reglen sikrer, at det flydende pant ikke er flydende længere, hvis der indledes en anmeldt betalingsstandsning eller en form for insolvensbehandling. Nye aktiver vil ikke blive omfattet. Begrundelse: (side 32-33) ”Det forhold, at panteretten er »flydende«, vil som udgangspunkt indebære, at a   k- tiver vil blive omfattet  af panteretten, uanset at de først  indgår  i  skyldnerens  fo  r- muesfære, efter at der er in  dtrådt en fristd ag, jf. konkurslovens § 1. Et sådant resu l- tat  ville  imidlertid  være  uhensigtsmæssigt,  da  formålet  med  insolvensb ehandling netop er at opnå en samlet opgørelse med henblik på en ligelig fordeling mellem kreditorerne.” (Det drejer sig om tidspunktet for anmeldelse af betalingsstandsning, udsættelse af behandling af en konkursbegæring efter konkurslovens §   24, afsigelse af konkurs- dekret, åbning af tvangsakkordforhandling eller indledning af gældssan   eringssag.) Reglen sikrer, at aktiver, der kommer ind efter f.eks. åbning  af tvangsakkord, kan anvendes i alle kreditorernes interesse. Stifte  nyt  virksomhedspant  eller  fordringspant  under  en  insolvensbehandling  skal være muligt   ved rekonstruktionsforsøg.  I praksis med tilsynets samtykke. Kan genbruge tinglysningsafgift også i dette tilfælde. Meddelelse til panthaveren, når  én afsituationerne i § 47 f indtræ  der. Æ   ndringer af konkursloven med henblik herpå.  Lovforslagets § 2, nr. 1, 8, 11 og 12. 6. Insolvensretlige problemstillinger
10 - Rekonstruktion under anmeldt betalingsstandsning Konkurslovens § 16 a, stk. 3 (lovoforslagets § 2, nr. 2) Aktiver skal kunne bortsælges   selvom omfattet af omstødeligt udlæg eller pant   eret. Begrundelsen  er,  at  et  udlæg  i  f.eks.  varelager,  der  vil  bortfalde,  hvis  bet  alings- standsningen afløses af en konkurs, bør således ikke være til hinder for, at varel a- geret  kan  bortsælges  som  et  led  i  rekonstruktionsbestræbelserne  under  bet alings- standsningen. Skifteretten og tilsynet skal samtykke i bortsalget. Rekonstruktion under tvangsakkord Konkurslovens §§ 158 og 165 (lovforslagets § 2, nr. 9 og 10) Bindende  vurdering  af  virksomhedspantet.  Virksomhedspanthaver  kan  indfries. Erstattes af ny panthaver med interesse i rekonstruktion. (”Købes ud”) Ikke bindende vurdering af fordringer.
11 - 7. Omkostninger til bobehandling Konkurslovens § 27, stk. 3 og 4 Midler til rådighed , hvis pantsætter   går  konkurs. Imødegå konkursrytteri  . 50.000  kr.  Panthavere  hæfter  solidarisk  .  Hvis  intet  virksomhedspant  ved  konkur- sens indtræden  , hæfter   panthavere, der har aflyst et pant inden for 2 år , medmindre aflysningen var ordinær  . Derudover  hæfter  den,  der  har  begæret  konkurs.  Evt.  med  et  mindre  beløb end  i dag, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Afhænger af praksis   (side 35-36): ”Justitsministeriet  er endvidere enig med udvalget i, at rekvirentens sikkerhedsstil- lelse vil kunne fastsættes til et lavere beløb, end det er tilfældet i dag, hvis en vir k- somhedspanthaver ligeledes hæfter for boo  mkostningerne efter de foreslåede regler i § 27, stk. 3 og 4, medmindre dette lavere beløb i sammenhæng med panthaverens hæftelse ikke skønnes at være tilstrækk eligt med henblik på at sikre en forsvarlig bobehandling. Det vil efter ministeriets opfattelse også gøre det le  ttere for alminde- lige kreditorer at indgive konkursbegæring.” Ca. dobbelt så meget som i dag, hvor  der sikkerhedsstillelsen er 20-30.000 kr. Ændring i lyset af høringssvarene er fristen fastsat til 2 år  for aflyste panterettighe- der (side 35-36). ”I lyset af høringssvarene er Justitsministeriet endv  idere af den opfattelse, at virk- somhedspanthavere,  der  har  aflyst  et  virksomhedspant  før  fristdagen,  bør  kunne hæfte for boomkostninge  rne i mere end 1 år fra aflysningen af pantet. Det skyldes,
12 - at der  vil  være tilfælde, hvor  en  fristdag  først etableres væs entligt  senere,  f.eks. i forbindelse  med  tvangsopløsningen  af  et  se lskab.  Det  foreslås  derfor,  at  fristen fastsættes til 2 år. Lovforslaget er udformet i overensstemmelse he   rmed.”
13 - 8. Nye regler om omstødelse Konkurslovens § 70 og § 70 a (”pant for g ammel gæld”) Reglerne  skal  hindre,  at  panthaver  begunstiges  ved  udvidelse  af  sikkerheden  for eksisterende skyldforhold. Særligt problem ved flydende pant. Der foreslås særlige regler i konkursloven om omstødelse af fordringspant. Som de gældende   regler   o  g   retspraksis   om   omstødelse   af   eksisterende   former   for fakturabelåningsarrangem enter.  ”Nettometode”  for  fordringer,  der  stiftes  senere end  3 måneder før fristdagen, uanset tinglysning af pantet. Nye regler i konkursloven om omstødelse i konkurs af  virksomhedspant. Der om- stødes kun, hvis  der er tale om ikke-ordinære udvidelse af pantesikkerheden.   Her- efter  omstødelse af netto -udvidelse af pantesikkerheden. 9. Regler om tinglysning af negativerklæringer i personbogen
14 - Tinglysningslovens § 43, stk. 2 Formål: Finansieringsmæssig fleksibilitet. Negativerklæring: ”   En negativerklæring går ud på, at den ene aftalepart forpli gter sig til ikke at pantsætte sine aktiver uden samtykke fra den anden aftalepart.  ” Erklæringen vil  blive  tinglyst  i  per  sonbogen  og  være  til hinder  for  tinglysning  af enhver  pantsætning  efter  de  i  erklæringen  opregnede  bestemmelser,  medmindre den eller de påtaleberett igedes samtykke opnås. Praktisk betydning: Besvarelse af Retsudvalgets spørgsmål nr. 5. Sikre fortsat l  eve- rance på kredit.
15 - 10. Inddrivelse af fordringer Retsplejelovens § 538 a, stk. 4, og konkurslovens § 91, stk. 3 To mindre ændringer i retsplejeloven og konkursloven om inddrivelse af fordri  nger med henblik på, at virksomhedspant i fordringer og fordrings pant kan inddrives på samme måde som pant i fordringer efter de gældende regler. Forslaget indebærer, at virksomheds  - og fordringspanthaveren kan fyldestgøre sig i udestående fordringer ved at kræve bet   aling til sig.
16 - 11. Tinglysningsafgiftsloven Tinglysningsafgiftslovens § 5, stk. 6 Afgift som andre panterettigheder: 1.400 kr. + 1,5 pct. af rammen. Afgiften kan genbenyttes ved ombytning med et tilsvarende pantebrev. Relevant, hvis ny pant- haver (pantskifte) eller hvis retsvirkningerne i § 47 f er indtrådt.