UDENRIGSMINISTERIET Den 19. september 2005         Finansudvalgets spørgsmål nr.   6 af 2. september 2005 vedr. FFL06 til skriftlig besvarelse Spørgsmål 6 – Ad § 6.37.04.10. Den Europæiske Udviklingsfond (EUF) Ministeren bedes oplyse - bidragsgrundlaget - hvem der har kompetence til at fordele midlerne - hvordan bistanden koordineres med EU’s øvrige bistandsmidler - i hvilket omfang Europa-Parlamentet har indflydelse på fondens virksomhed   Svar: Den altovervejende del af fællesskabsbistanden til AVS landene (udviklingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet) samt bistanden til de oversøiske lande og territorier (OLT) finansieres gennem Den Europæiske Udviklingsfond – ikke over EU-budgettet. Den seneste europæiske udviklingsfond (EUF 9) er oprettet ved en intern aftale af 18. september 2000 om finansiering og forvaltning af Fællesskabets bistand efter finansprotokollen til Cotonou-aftalen, der er indgået mellem AVS-landene, Det Europæiske Fællesskab og EU-medlemslandene. Folketingets samtykke til Danmarks ratifikation af Cotonou-aftalen og den interne aftale er givet med folketingsbeslutning af 30. maj 2001. I den interne aftale fastlægges bl.a. EU-medlemslandenes samlede bidragsandel til EUF 9. På forslag fra Kommissionen og Den Europæiske Investeringsbank (EIB)  - udarbejdet på basis af det forventede udbetalingsbehov til henholdsvis bistand og lån - træffer EU’s ministerråd årligt beslutning om de samlede indbetalinger for det kommende år. Størrelsen af indbetalingerne til fonden, der finder sted tre gange årligt, kan ændres af ministerrådet, såfremt der er behov derfor.   Kommissionen administrerer de bistandsaktiviteter, der iværksættes med midler fra EUF 9. Den Europæiske Investeringsbank administrerer lån gennem investeringsfaciliteten, der etableres som en revolverende fond. Kommissionen og EIB bistås efter nærmere regler herom af udvalg med repræsentanter for medlemslandene. I udvalgene træffes der især beslutning om programmering af bistanden, om finansiering af projekter og om låne-finansiering. Den største del af fællesskabsbistanden, der bl.a. ydes til landene i Asien og Latinamerika, til Middelhavslandene, til nødhjælp og til fødevarebistand finansieres over Fællesskabets almindelige budget. Bistanden administreres af Kommissionen, der bistås af rådgivende udvalg med repræsentanter for medlemslandene. Der er særlige forordninger med regler om bistandssamarbejdet med geografiske områder og om indsatser på tematiske områder som f.eks.
menneskerettigheder og demokrati. De generelle principper i EU-traktaten og i Rådets og Kommissionens fælleserklæring af 10. november 2000 om Fællesskabets udviklingspolitik gælder for alle dele af Fællesskabets udviklingssamarbejde. Gennemførelsen af bistanden i Kommissionen varetages af en særlig enhed kaldet AIDCO (Aid Cooperation Office). Der kan således sikres en bred sammenhæng i fællesskabsbistanden.   Både EU-medlemslandenes bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond og den del af fællesskabsbistanden, der ydes over EU-budgettet, indregnes med hvert enkelt EU-medlemslands budgetandele i de enkelte medlemslandes rapportering til OECD/DAC om ydet udviklingsbistand og indgår således i beregningen af de enkelte landes bistandsprocent. Europa-Parlamentet har afgivet en positiv udtalelse om indgåelsen af Cotonou-aftalen i forbindelse med Ministerrådets afgørelse herom. Regnskab for Kommissionens finansielle forvaltning af midlerne i EUF 9 forelægges hvert år for Europa-Parlamentet med henblik på godkendelse.