Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 5 af
12. april 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 22
bilag 10).
Spørgsmål nr. 5:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 8. april 2005 fra Dansk
Landbrug, jf. L 22 - bilag 10.
Svar:
Dansk Landbrug skriver i brevet af 8. april 2005, at man kan følge de over-
ordnede intentioner i lovforslaget, idet man dog finder, at staten alene skal
stå for de generelle rammer og bestemmelser, mens kommunerne skal have
det udøvende ansvar. Dansk Landbrug finder det uheldigt, at der etableres
jobcentre på flere niveauer, ligesom man finder det principielt mindre he n-
sigtsmæssigt, at der etableres organer på regionsplan, der skal overvåge og
følge arbejdsmarkedet. Dansk Landbrug foreslår at blandt andet opgaver, der
omfatter rådighed svurderinger m.v. for forsikrede ledige, overføres fra a-
kasserne til de kommende jobcentre. Med henblik på en forbedret kontakt
mellem beskæftigelsesindsatsen og landbrugserhvervet vil Dansk Landbrug
over for kommunalbestyrelserne arbejde for at blive repræsenteret i de lokale
beskæftigelsesråd i de områder, hvor landbruget især har en væsentlig b e-
skæftigelsesmæssig betydning.
Med lovforslaget udmøntes den del af aftalen mellem regeringen og Dansk
Folkeparti om en kommunalreform, der vedrører beskæftigelsesområdet, og
aftalen betyder en grundlæggende ændring af organiseringen af beskæftigel-
sesindsatsen.
Lovforslaget betyder, at de ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen i jobcente-
ret er kommunalbestyrelsen for så vidt angå r kommunale målgrupper og st a-
ten for så vidt angår statslige målgrupper. Regeringen havde gerne set en s å-
kaldt énstrenget indsats, men lovforslaget er resultatet af den politiske fo r-
handlingsproces og et ønske om at få bred politisk opbakning til den fremt i-
dige organisering af indsatsen.
Det fremgår af lovforslaget, at der skal etableres jobcentre i alle kommuner,
således at den fremtidige indsats vil blive varetaget i et sammentænkt a r-
bejdsmarkedssystem med fokus på en sammenhængende indsats på tværs af
målgrupper og tæt på borgerne: Virksomheder, uddannelsessøgende, beskæ f-
tigede og ledige. Med lovforslaget opnår vi således én indgang for alle ledige
og andre, der har brug for hjælp til jobsøgning m.v. og én indgang for vir k-
somheder, der mangler arbejdskraft eller vil bidrage til et mere rummeligt
April 2005
Vores sag
04-201-52/101-0012